شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
محمدیعقوب بشوی استقلال پاکستان

حوزه امروز پاکستان می تواند نقش ممتازی را در منطقه و جهان اسلام و عرصه بین الملل ایفا کند، کمااینکه در گسترش فرهنگ اسلامی و اقتصاد اسلامی نقش سازنده‌تری را به سرانجام رساند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیعقوب بَشَوی استاد جامعةالمصطفی العالمیه در گفت وگو با سرویس بین‌الملل خبرگزاری حوزه ضمن تبریک سال نو به تمامی ایرانیان و فارسی زبانان دنیا، به نکاتی درباره تاسیس کشور پاکستان پرداخت و اظهارکرد: کشور بزرگ پاکستان با بیش از۲۲۰ میلیون نفر جمعیت، اولین کشور اسلامی دارای قدرت اتمی و دومین کشور بزرگ مسلمانان از حیث جمعیت است. این کشور با ۵ ایالت (پنجاب، سند، بلوچستان، خیبرپختونخوا، گلگت بلتستان همراه کشمیر آزاد) دارای دو زبان فارسی و اردو است.

محقق و پژوهشگر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: زبان رسمی این کشور اردو است اما زبان تحریری و دفتری انگلیسی است. مردم پاکستان خون گرم، بسیار مهمان نواز و محنت کش می باشند، جمهوری اسلامی پاکستان با شعار « اتحاد، انضباط، ایمان استوار» شکل گرفت و به زبان اردو به معنای اتحاد، تنظیم، یقین مُحکم استوار یافت.

نویسنده کتاب «تفسیر تطبیقی سوره کوثر» بیان داشت:  ۲۳ مارس هر سال در پاکستان با مراسم های ویژه و تعطیل عمومی همراه است که به مناسبت تصویب قطعنامه لاهور جهت تشکیل پاکستان اسلامی در سال ۱۹۴۰ میلادی به تصویب رسیده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: قانون اساسی پاکستان در تارخ ۲۳ مارس ۱۹۵۶به تصویب رسید. از این طریق پاکستان اولین کشوری است که بر اساس شعار مقدس لا اله الا الله بوجود آمد و شعار استقلال طلبی پاکستان به نتیجه مطلوب رسید و زنجیر استبداد و استعمار پاره شد و مردم آزادیخواه و مسلمان هند با رهبری شایسته قائد اعظم محمد علی جناح و الهام گیری از کلمات و اشعار علامه اقبال لاهوری جان تازه گرفتند و پس از ۷ سال مبارزه مستمر و طاقت فرسا، بالاخره در تاریخ ۱۴اگوست۱۹۴۷استقلال یافت و به عنوان جمهوری اسلامی پاکستان رسمیت یافت.

استاد حوزه علمیه قم یاد آور شد: ۲۳ مارس با عنوان «روز پاکستان» (یوم پاکستان) در این کشور نام گرفته و مردم این روز را گرامی می‌دارند و جشن می گیرند، زیرا حزب «مسلم لیگ» در ۲۳ مارس سال ۱۹۴۰ میلادی «قرارداد پاکستان» را به دولت انگلیس ارائه کرد و تصویب شد.

حجت الاسلام بشوی ادامه داد: پاکستان، امروز می تواند نقش جهانی بازی کند زیرا از قدرت و تاثیرگذاری زیادی در منطقه  و جهان برخوردار است. در اتحاد و انسجام کشورهای اسلامی هم پاکستان می تواند نقش ممتاز ایفا کند. پاکستان روابط خوب و برادرانه ای با همسایگان خود دارد و امیدواریم این روابط روز به روز محکم تر شود بویژه با ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران این روابط در همه جهات گسترش یابد و به نفع دو ملت بزرگ و شریف ایران و پاکستان منجر شود.

وی بیان کرد: کشور پاکستان با تروریسم مبارزات سختی داشته است و الحمدلله آرامش و امنیت توسط ارتش پاکستان در سراسر کشور برقرار است. امنیت کشورهای منطقه باهم پیوند خورده و ما امنیت، استقلال و رفاه اجتماعی را برای همه جهان بویژه کشور های اسلامی آرزو داریم.

گفت وگو از اکبر پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha