جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
احمد شریف زاده

حوزه/ با دیدن حال ایشان، یاد شنیده‌هایم از باقی علما افتادم که آیت‌الله قاضی بعد از فوت همسرش، رخشنده سادات، چه حالی داشته یا یاد برادرزاده علامه طباطبایی که برای خودم نقل کرد حال و بیقراری علامه هنگام دفن همسرش را، آنقدر که بعضی از همراهان به ایشان تذکر می‌دهند که این مقدار از بیقراری در شأن شما نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به مناسبت درگذشت همسر آیت‌الله ناصری، احمد شریف‌زاده (مستندساز) فیلمی از گریه آیت‌الله در مراسم خاکسپاری پیکر همسرش را منتشر کرده و نوشته است:

کم و بیش رفقا می‌دانند که چند سالی است هر از چندگاهی راهی اصفهان می‌شوم و به امید ساخت مستندی از سیره و احوالات آیت‌الله ناصری خدمتشان می‌رسم و تصویر برمی‌دارم.

فارغ از سابقه و اساتید علمی و عرفانی، از مهم‌ترین خصوصیات ایشان سیر من الحق الی الخلقشان است که نتیجه‌اش شده مردم‌داری و حشر و نشر فراوانشان با خلق‌الله و تلاش برای دستگیری در امور مادی ومعنوی از آنان.

ان‌شاءالله اگر این پروژه به سرانجام رسید که مظاهر این سلوک اجتماعی را در فیلم خواهید دید، اگر نه هم که راش‌ها و تصاویر ارزشمندی تا اکنون ضبط شده و ان‌شاءالله باقی خواهد ماند. اما برای مثال هم که شده شاید برایتان جالب باشد که پیش از ظهر و غروبِ هر روز دم درب منزل ایشان پر از ‌مردمی‌ست که هر کدام با مسئله‌ای به آنجا مراجعه کرده‌اند و آنجا را خانه امید خود می‌دانند. تا همین چند وقت پیش که حاج آقا پا درد امانشان را نبریده بود، علی‌رغم کسالت و کهولت سن، تک تک زنگ‌های منزل را خودشان پاسخ می‌دادند و ‌تک تک این مراجعات را شخصاً رفع و رجوع می‌کردند.

حالا شما حساب کنید که همسر ایشان در این مراجعات و رفت وآمدها چه سختی‌هایی متحمل می‌شدند. فارغ از اینکه هیچ مردی به مرتبه‌ای از کمال و بعد از آن؛ سیر من الحق الی الخلق نمی‌رسد، مگر آنکه همسری داشته که در مجاهدات و تهجدات و انجام ریاضات شرعیه، مراعات حال شوهرش را بکند و با نداری‌ها و کاستی‌های مادی یک عارف بالله و بی‌رغبتی او به دنیا و اسباب راحتیش، بسازد و در هنگام مراجعات بی‌اندازه و شبانه روز خلق الله به شوهرش، سرشلوغی‌ها و این همه گرفتاری‌ها را تحمل کنید. باور کنیم که رسیدن به این مراتب بدون داشتن یک یار موافق و عاشق، میسر نیست.

«الحاصل» اینکه با آمدن کرونا علی‌رغم خواست قلبیم، تلاشم این است جهت مراعات حال ایشان مصدعشان نشوم تا همین دو روز قبل که بعد حدود ۱۳ ماه ایشان را ملاقات کردم؛ اما بمناسبتی ناخوشایند. همسر و یار حاج‌آقا رحلت کرده و ایشان برای مراسم تدفین و خاکسپاری تشریف آورده بودند؛ شکسته و مغموم، آنقدر که قلب آدم به درد می آمد.

با دیدن حال ایشان، یاد شنیده‌هایم از باقی علما افتادم که آیت‌الله قاضی بعد از فوت همسرش، رخشنده سادات، چه حالی داشته یا یاد برادرزاده علامه طباطبایی که برای خودم نقل کرد حال و بیقراری علامه هنگام دفن همسرش را، آنقدر که بعضی از همراهان به ایشان تذکر می‌دهند که این مقدار از بیقراری در شأن شما نیست و ...
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علي IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    9 0
    خداوند آن بانوي مكرمه را با فاطمه زهرا محشور فرمايد
  • محدثه DE ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    5 0
    عالی بود
  • محمدعرفان IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    3 0
    چه متن و موسیقی مناسب و متناسبی. آفرین
  • حسینی IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    1 1
    بسم الله الرحمن الرحیم انالله و انا الیه راجعون درگذشت بانوی محترمه خانم سادات رابه خانواده محترم و بالاخص همسر بزرگوارشان تسلیت میگویم انشاءالله که باحضرت زهرامحشور شوند آقای بزرگوار ایت الله ناصری التماس دعا