پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام حاجیلویی محب

حوزه/ مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه اگر می‌خواهیم به جامعه‌ای به هم پیوسته دست پیدا کنیم و تنش‌ها را در جامعه کاهش دهیم، باید به ترویج مدارا، سازگاری و نرمش در جامعه و در خانواده بپردازیم، گفت: انسان باید با دوستان خود از باب مروت و کرامت زندگی کند و با کسانی که با او در دیدگاه‌ها تفاوت‌هایی دارند باید با مدارا زندگی کند.

حجت الاسلام محمدمهدی حاجیلویی‌ مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، با اشاره به اینکه انسان‌های اهل مدارا با خواسته‌ها و دیدگاه‌های معقول دیگران کنار می‌آیند تا خانواده و جامعه به تعادل برسد، اظهار داشت: انسان‌های سازگار به دلیل نرمشی که در وجود خود دارند، با انسان‌های گوناگون زندگی و همراهی می‌کنند و زندگی پیوسته و روانی دارند.

وی با تاکید بر اینکه احترام در چنین خانواده و اجتماعی موج می‌زند و مشهود است، گفت: این موضوع باعث می‌شود تا اعضای خانواده به یکدیگر عشق بورزند و از حضور در جمع خانواده و اجتماع لذت ببرند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا افزود: فضای اجتماعی نیز همانند فضای خانوادگی است، به این معنی که اگر می‌خواهیم به جامعه‌ای به هم پیوسته دست پیدا کنیم و تنش‌ها را در جامعه کاهش دهیم، باید به ترویج مدارا، سازگاری و نرمش در جامعه و در خانواده بپردازیم.

وی با بیان اینکه انسان‌ها در چنین جامعه‌ای به ارزش و احترام واقعی خود دست پیدا می‌کنند، مطرح کرد: اینکه امام صادق(ع) می‌فرمایند: "اگر می‌خواهید گرامی و بزرگوار باشد، نرمش کن و اگر می‌خواهید خار شوید، خشن باشید" به این معنی است که نرمش، انسان‌ها را به بلندای بزرگی می‌رساند و در مقابل آن، خشونت انسان را خوار و ذلیل در برابر دیگران و جامعه می‌کند.

حجت الاسلام حاجیلویی با اشاره به اینکه نرمش باید به موقع و به اندازه باشد، یادآور شد: خشونت دل‌ها را از انسان می‌راند و تنفر را در فضای اجتماعی گسترش می‌دهد، اما مدارا عشق ورزیدن مردم به سمت انسان را به دنبال دارد.

وی به بیان امام علی(ع) در نهج‌البلاغه در این زمینه اشاره کرد و گفت: نتیجه یک رفتار پیوسته از نگاه امیرالمومنین(ع) این طور تبیین شده که "بگونه‌ای زندگی کنید که اگر روزی در میان مردم نبودید، آنها حسرت نبودن شما را بخورند و اگر شما زنده بودید با شما دوستی کنند و کنار شما بودن را لذتی برای خود بدانند".

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا تصریح کرد: همه اینها نتیجه ارتباط مستقیم، صمیمانه و خوب با مردم است، ارتباطی برخواسته از سازگاری، مدارا و نرمش به موقع و به اندازه.

وی خاطر نشان کرد: این راز زندگی نیکو و موفق است، انسان باید با دوستان خود از باب مروت و کرامت زندگی کند و با کسانی که با او در دیدگاه‌ها تفاوت‌هایی دارند باید با مدارا زندگی کند.

          ده روز مهر گردون افسانه است و افسون                                           نیکی به جای یاران فرصت شمار یارا      

           ای صاحب کرامت شکرانه سلامت                                                       روزی تفقدی کن درویش بی‌نوا را         

آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است                                       با دوستان مروت با دشمنان مدارا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha