جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام حاجیلویی محب

حوزه/ مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه سازگاری و مدارا یکی از برجسته‌ترین نشانه‌های رشدیافتگی یک انسان است، گفت: یکی از عوامل مهم در پایداری خانواده‌ها و زندگی در اجتماع، سازگاری و مدارا است که پیوستگی خانوادگی و اتحاد اجتماعی را به دنبال دارد.

حجت الاسلام محمدمهدی حاجیلویی‌ مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، با بیان اینکه سازگاری و مدارا یکی از برجسته‌ترین نشانه‌های رشدیافتگی انسان است، اظهار داشت: یکی از عوامل مهم در پایداری خانواده‌ها و زندگی در اجتماع، سازگاری و مدارا است که پیوستگی خانوادگی و اتحاد اجتماعی را به دنبال دارد.

وی، ناسازگاری و دوری از مدارا را زمینه ساز از هم گسیختگی خانواده و اجتماع برشمرد و گفت: متاسفانه گاهی این ناسازگاری‌ها تا مرز تنفر افراد از یکدیگر پیش می‌رود و با وجود آنکه یکدیگر را دوست دارند و حتی آن را بر زبان هم می‌آورند، اما در عمل نمی‌توانند با آن فرد زندگی کنند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا به تشریح ویژگی‌های افراد دارای روحیه مدارا پرداخت و مطرح کرد: چنین افرادی پذیرای سلایق گوناگون و اعتقادات متفاوت هستند و حتی توانایی تحمل نظرات مخالف را دارا می‌باشند.

وی افزود: از دیگر ویژگی‌های این افراد آن است که به دلیل نرمشی که دارند، با انسان‌های گوناگون همراهی می‌کنند و زندگی اجتماعی و خانوادگی روان و پیوسته‌ای دارند.

حجت الاسلام حاجیلویی با اشاره به روایتی از امیرالمومنین(ع) که فرمودند، "نرمش به آشتی می‌انجامد"، اظهار داشت: کسی که اهل نرمش به‌جا و به اندازه باشد، قطعا مدارا و همراهی بهتری با جامعه و خانواده خواهد داشت و این یک اصل است.

وی با تاکید بر اینکه این افراد به دنبال تحمیل اندیشه و افکار خود بر دیگران نیستند، خاطر نشان کرد: فرد سازگار، به صورت پیوسته به دنبال اصطکاک یا جنجال با دیگران نیست.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه فرد اهل مدارا با دیدگاه و خواسته‌های معقول و منطقی در چارچوب اخلاق با دیگران کنار می‌آید، عنوان کرد: البته چنین افرادی دارای چارچوب فکری و اعتقادی محکمی هستند که به بنیان‌های اخلاقی بسیار پایبند می‌باشند.

خانواده سالم، زیر ساخت جامعه سالم است

وی در ادامه بسیاری از اختلافات درون و برون خانوادگی را به دلیل نداشتن نرمش از سوی طرفین دانست و یادآور شد: باید به خاطر داشته باشیم که سازگاری در خانواده از اهمیت بیشتری برخوردار است، چرا که هم افراد خانواده با یکدیگر دارای ارتباط بیشتری هستند و هم آنکه خانواده سالم، زیر ساخت جامعه سالم است و لذا پدر و مادر سازگار، فرزندانی اهل مدارا و برخوردار از قدرت تحمل بالاتری را تربیت خواهند کرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه اگر بخواهیم نمونه‌ای از یک خانواده رشد یافته و سازگار را نام ببریم، باید از خانواده حضرت امیر(ع) و حضرت فاطمه(س) یاد کرد، اظهار داشت: توصیف زندگی و رابطه با حضرت زهرا(س) از زبان امام علی(ع) می‌تواند چراغ راهی برای همه انسان‌ها برای دست یابی به موفقیت‌های بیشتر در زندگی باشد.

وی به بیان بعضی از تعابیر امیرالمومنین(ع) نسبت به حضرت فاطمه(س) پرداخت و گفت: "هیچگاه فاطمه(س) از من نرنجید، او نیز هرگز مرا نرنجاند"، "در هیج امری قدمی بر خلاف میل باطنی من برنداشت"، "هرگاه به رخسارش نظاره می‌کردم تمام غصه‌هایم برطرف می‌شد و دردهایم را فراموش می‌کردم" و "به خدا قسم هرگز کاری نکردم که فاطمه(س) خشمگین شود، او نیز هیچگاه مرا خشمگین نکرد"، این توصیفات که تعداد اندکی از دریای بیکران این زندگی موفق است، نمونه کاملی از یک زندگی پایدار و سازگار یک زوج آسمانی است که یکدیگر را نمی‌رنجاندند و به نظر یکدیگر احترام می‌گذاشتند.

حجت الاسلام حاجیلویی با تاکید بر اینکه چنین زندگی، الگوی کامل و موفقی برای همه انسان‌ها است، یادآور شد: باید بکوشیم برای دستیابی به سازگاری، به خواسته‌ها و دیدگاه‌های معقول و در چارچوب اخلاق دیگران احترام بگذاریم و بتوانیم با رفتارهای متفاوت و مخالف دیگران زندگی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha