جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام خامنه ای

حوزه/ یک کارشناس دینی گفت: الگوی پیشرفت اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی در عرصه تفکر، حرکت جامعه به سمت تفکر است که از نخبگان آغاز و به آحاد مردم سرایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»در هرمزگان، خانم فاطمه سادات هاشمیان در نشست مجازی و تخصصی با عنوان« جایگاه عقلانیت در نظریه پیشرفت اسلامی با تأکید بر بیانیه گام دوم انقلاب» که به همت مدرسه علمیه خواهران ریحانة الرسول سلام الله علیها قشم برگزار شد، اظهار داشت: عقلانیت اسلامی از مبانی و پایه های گفتمان انقلاب اسلامی است که  ایمان و مجاهدت در عرض آن قرار دارد و برخلاف عقلانیت مدرنِ نفسانی است.

وی ادامه داد: آسیب شناسی عقلانیت مدرن و کشف رابطه عقلانیت اسلامی در شاخصه های چهارگانه فکر، علم، زندگی و معنویت از دیدگاه امام خامنه ای حفظه الله و تبیین جایگاه این آثار در پیشرفت کشور مؤثر خواهد بود.

این محقق دینی خاطرنشان کرد: الگوی صحیح می‌تواند اهداف نظام اسلامی را در خود تجمیع کرده و سعادت دنیوی و اخروی جامعه اسلامی را تضمین و منتهی به حیات طیبه و تمدن اسلامی نماید.

خانم هاشمیان در تبیین مفهوم عقلانیت، عقل را درک کننده کلیات، شامل هست‌ها، نیست‌ها، بایدها و نبایدها دانست و تصریح کرد: عقلانیت موردنظر اسلام، دارای ویژگی های اساسی «جامعیت عقلانی اسلامی» و «تعقل» است که اولی وظیفه آن تعقل و کشف ابعادی از حقیقت و دومی، تعقل همراه با تقوا که آن را منحصر به فرد کرده است.

وی شاخصه های عقلانیت از منظر امام خامنه ای را دین محوری، تفکیک ناپذیری از معنویت و عدالت، محاسبه درست، استکبارستیزی، مردم‌سالاری و اقتدار دانست و ابراز داشت: اسلام با عدالت، عقلانیت و معنویت معنا می‌شود و محاسبه درست، مترادف با دستگاه محاسباتی سالم است.

این پژوهشگر دینی ، با اشاره به مفهوم مردم سالاری عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی عقلانیت را از ابعاد کلیدی مکتب امام راحل(ره) معرفی کردند و مردم سالاری را بارزترین نمونه عقلانیت مکتب امام و شرکت در انتخابات را مهمترین امر در تحقق آن می‌دانند.

خانم هاشمیان به تبیین مفهوم پیشرفت از منظر امام خامنه ای پرداخت و بیان کرد: الگوی پیشرفت اسلامی از منظر ایشان در عرصه تفکر، حرکت جامعه به سمت تفکر است که از نخبگان آغاز و به آحاد مردم سرایت می‌کند.

وی تصریح کرد: عرصه‌های دیگر در پیشرفت همه جانبه، عرصه علم با گستره بی‌انتهای آن، عرصه زندگی اجتماعی که مهمترین ابعاد آن استقلال، امنیت و عدالت است و عرصه معنویت، که جامعه ایرانی را به بالاترین جایگاه ارتقا داده، می رساند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha