جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خانم علاسوند

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: ارتباط زنان و فرهنگ از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است که مطالعات نظری نشان می دهد اینقدر که رابطه زنان و فرهنگ عمیق است در سایر حوزه های سیاسی و اجتماعی اینگونه نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، فریبا علاسوند در نشست علمی تخصصی سطوح کنش فرهنگی و سیاسی زنان در مکتب تشیع با رویکرد نگرش سیره شناختی گفت: اسلام تحولات متعددی را ایجاد کرد که مهمترین آن تحول فرهنگی بود به نظر می رسد سایر تحولات از نظر اهمیت در رتبه های بعدی قرار می گیرند.مهمترین هدف و مقصد دیانت در تاریخ از تحول فرهنگی است که این مبحث فرهنگی منجر به تحول در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شد.
وی افزود: علایق زنانه در قسمت فرهنگی قرار می گیرد و کنش و واکنش زنان در عرصه فرهنگی ، علمی و هنری بیشتر نمایان شده است. زنان به خاطر جایگاهشان در خانواده به انتقال فرهنگ و تربیت فرزندان کمک شایانی کرده اند در یک جامعه دینی عمدتا مادران هستند که مولفه های دینی و تربیتی را به خانواده ها منتقل می کنند اصولا نمادهای فرهنگی به زنان در هر جامعه ای زیاد است.
استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: در امر هنر، تصویرسازی های متعدد چیزی که سوژه امر فرهنگی قرار می گیرد زنان هستند و در شبکه های مجازی فعلی هم نشان می دهد که زنان به صورت سمبلیک بیشتر از مردن در این فضا نمایان هستند.
وی با تاکید بر اینکه باید تاریخ فرهنگ اسلام را مطالعه کنیم گفت: در تاریخ مشخص می شود که زن ها غایب نیستند بلکه عضو مهم و موثر هستند که در خاندان اهل بیت نیز شاهد نقش آفرینی زنان و دختران هستیم در بحارالانوار نیز آمده است که شخصیت حضرت خدیجه(س) نیز یک شخصیت فرهنگی بوده به گونه ای که مجلس شعرا و ادبا در منزل ایشان قبل از ازدواج با پیامبر اسلام، محل رفت آمد بزرگان بوده است.
وی گفت: ایشان با تمام ثروت و جایگاهی که در میان اعراب داشته است اما وقتی شخصیت حضرت محمد(ص) را می شنود در جامعه ای که ثروت و قدرت و امتیازها حرف اول را می زند ایشان از میان کسانی که راغب ازدواج با ایشان بودند همه را کنار می گذارند و پیامبر را انتخاب می کند و با دست گذاشتن بر روی خصلت های پیامبر نشان می دهد که معیارهایش فرهنگی و اخلاقی است.
علاسوند اضافه کرد: این بانو تمام این سرمایه و دارایی را صرف پیشبرد اندیشه می کند و یک کار فرهنگی بزرگ انجام می دهد تا انسان ها در دین اسلام وضعیتشان بهتر شود.
وی به خطبه فدکیه اشاره کرد و گفت: همچنین حضرت زهرا(س) نیز خطبه فدکیه را عنوان می کند که بر اساس تاریخ بر این خطبه تفاسیر زیادی نوشته شده است و اکنون مانند موج رونده در تاریخ جلو آمده است و روز به روز گسترش یافته است همچنین حضرت زینب(س) با خطبه ها و سخنرانی هایشان افکاری را ساختند که تا به امروز جریان سازی فرهنگ عاشورایی را کرده است.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: همچنین هستند زنانی و کسانی که در گرداگرد این خاندان جمع شده اند که در قرآن کریم نیز پیمان پیامبر را با زنان در مکه نقل می کند ضمانت از این زنان می گیرد و زنانی ساخته شده اند که پا به پای مردان حرکت کرده اند.
وی با اشاره به بافت فرهنگی جامعه در دین اسلام گفت: در تاریخ به خاطر بافت فرهنگی جامعه احکام زنان به مردان گفته می شد مشکلی به خاطر اینکه قرآن زنان را مخاطب قرار بدهد نبود با این وضع در کنار راویان متعدد مردان، راویان زنان نیز بیشتر بوده است و شاهد حضور زنان در عرصه های مختلف تاریخی هستیم و این بلاغت پیام به زنان انجام می شد تا پیام دچار تحریف نشود.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: در تاریخ اسلام بسیاری از زنان تاثیر گذار نام برده شده است، زنان شاخصی که پیامبر توجه ویژه ای به آنها داشته است و آنان نیز مانند مردان، فدایی پیامبر اسلام بودند.
وی با اشاره به نقش آفرینی زنان در دفاع از دین اسلام گفت: عده ای از زنان که در تاریخ نامشان به یادگار مانده است به قدری عالمانه و آگاهانه به بحث می پرداختند که سایر زنان و جامعه را آگاهی می بخشیدند. مکتب اهل بیت را این زنان منتقل می کردند.
علاسوند بیان داشت: زنان باید در فرهنگ در سیر زندگی ادامه پیدا کرده است و اگر تاریخ را نگاه کنیم می بینیم با اینکه به اسلام نگاه زن ستیزانه را بستند هرگز علما از این امر نگران نبودند و اولین آگاهان در حوزه معارف دین وابستگان به علمای اهل بیت بودند و به دنبال با سواد کردن یکدیگر بودند.
به گفته وی، تمام این زنان به توانمندی رسیده بودند که یکی از کارهای آنها در طول بیش از هزاران سال برپایی سنت وقف برای اسلام بوده است و از قدرتمندترین واقفان زنان بودند که با وقف اسلام را جلو بردند که این امر خصایص اخلاقی و اسلامی می خواهد.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام راحل نیز چهره متفاوتی از زنان ارائه کردند گفت: این امر در زمان خود بسیار غریب بود، زنان وظایفی مانند مادری، همسری و فرزند داری داشتند اما به موازات آن وظایف اجتماعی و فرهنگی دارند.  
وی تاکید کرد: زنان آزادی دارند تا نه تنها در حوزه فرهنگی بلکه می توانند با بینش های فاخر در تمام عرصه ها حضور پیدا کنند که امام راحل این اندیشه را راه اندازی کردند و رهبری نیز این تفکر را دنبال کردند و منظومه فکری ایشان در این عرصه پیشرفته و سازنده است.
کارشناس مسایل زنان، گفت: در حوزه های اجتماعی ایشان برای زنان جایگاهی را تعریف می کنند که زنان در عرصه انقلابی یک الگو هستند که می تواند الگویی را به جهان ارائه کنند از این رو حیف است که به این دستاورد بزرگ انقلاب توجه ای نشود ضمن اینکه هیچ کدام از جریان های دینی چنین اعتقادهایی ندارند بلکه دین اسلام زن را تنها در خانه تعریف نمی کند و اگر اینگونه بیان کند به خاطر قدرت زنان است و نه انفعال آنها. در جریان های مدرن نیز چنین چیزی دیده نمی شود.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره اینکه استان قم ۱۷۰ بانوی شهیده تقدیم انقلاب واسلام کرده است گفت: این بانوان از روی اختیار و با آگاهی اقدام به این کار کردند.
وی افزود: کتاب دا نیز تنها بخش کوچکی از این رشادتهای زنان است که بیان شده و این امر خدمت بزرگی به جامعه زنان است.

313/61پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha