دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد

حوزه| حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی فرد گفت: به لحاظ اخلاق اسلامی نباید هیچ کار خوبی را بدون پاداش گذاشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد نبی موسوی فرد، نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، در دهمین جلسه از سلسله مباحث «شرح کوتاه کلمات نهج‌البلاغه» با اشاره به حکمت ۶۲ و عبارت «إِذَا حُیِّیتَ بِتَحِیَّةٍ فَحَیِّ بِأَحْسَنَ مِنْهَا، وَ إِذَا أُسْدِیَتْ إِلَیْکَ یَدٌ فَکَافِئْهَا بِمَا یُرْبِی عَلَیْهَا، وَ الْفَضْلُ مَعَ ذَلِکَ لِلْبَادِئِ» اظهار داشت: اسلام دین اجتماعی است و یکی از مسائلی که سبب می‌شود پیوند محبت و دوستی در میان افراد جامعه روزبه‌روز بیشتر شود، این است که انسان تلاش کند به لحاظ اخلاق اسلامی هیچ کار خوبی را بدون پاداش نگذارد.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین در این حکمت می‌فرمایند که هنگامی‌که به تو تحیتی (منظور از تحیت در اینجا سلام است) گفتند به صورتی بهتر پاسخ بده و هرگاه هدیه‌ای برای تو فرستادند، آن را به‌صورت افزون‌تر پاداش بده البته فضیلت از آن‌کسی است که ابتدا کرده است.

بیشتر بخوانید؛

رها کردن زبان موجب نابودی انسان می شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی فرد، بیان کرد: وقتی کسی کلام احترام‌آمیزی به ما گفت باید ما به‌صورت بهتری پاسخ دهیم مثلاً اگر به ما گفت «سلام‌علیکم» ما باید بگوییم «علیکم السلام و رحمة الله و برکاته» همچنین اگر کسی عمل و کار خوبی در حق ما کرد مثلاً هدیه‌ای به ما داد باید سعی کنیم در موقعیت مناسب هدیه بهتری را به او بدهیم و کار خوب او را جبران کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، با اشاره به عبارت «وَ الْفَضْلُ مَعَ ذَلِکَ لِلْبَادِئِ»، ابراز داشت: خداوند برای مجموعه آغاز کننده و پاسخ‌دهنده سلام ۷۰ ثواب قرار داده، ولی کسی که آغازکننده باشد ۶۹ قسم از این ثواب را مال خود می‌کند.

امام‌جمعه اهواز خاطرنشان کرد: در روایت دیگری از امام صادق(ع) آمده است؛ «من بدأ بکلام قبل سلام فلا تجیبوا» یعنی اگر کسی آغاز به کلام کرد ولی قبلش سلام نکرد، اصلاً جواب او را ندهید؛ چراکه در اجتماع یکی از وظایف و رسالت‌های مؤمنین سلام کردن است.

وی در پایان گفت: سلام کردن مستحب ولی جواب سلام واجب است؛ به همین دلیل انسان باید آن پاسخ واجب را متناسب با دستورات شرع تبیین کند. یعنی وقتی به ما گفتند سلام‌علیکم ما باید بگوییم علیک‌السلام یا بهتراست بگوییم علیکم السلام و رحمة الله و برکاته. اما این‌که در جواب سلام گفته شود سلام! جواب سلام نبوده و انسان به واجب الهی عمل‌نکرده است.

لازم به ذکر است، علاقمندان می‌توانند جهت مشاهده پرونده خبری "شرح کوتاه نهج البلاغه" «(اینجــــــــــا)» کلیک کنند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha