پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
موسوی فرد

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی فرد گفت: اصل مسلم روانشناسی به ما می‌آموزد که مردم سخن کسی را می‌پذیرند که اول خودش عامل به آن باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد نبی موسوی فرد، نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، در دوازدهمین جلسه از سلسله مباحث «شرح کوتاه کلمات نهج‌البلاغه» با اشاره به حکمت ۷۳ و عبارت «مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْیَبْدَأْ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیْرِهِ» اظهار داشت: امیرالمومنین در این حکمت می‌فرمایند کسی که خود را در مقام پیشوایی و امامت بر مردم قرار می‌دهد باید پیش از آنکه به تعلیم دیگران بپردازد، به تعلیم خویش بپردازد.

وی افزود: این حکمت اشاره به یک واقعیت مسلم عقلانی است که تا انسان خودش چیزی را نداشته باشد نمی‌تواند به دیگران اهدا کند «چوبی که کج است چگونه ممکن است سایه آن راست باشد».

وی ادامه داد: طبیعتاً کسی که می‌خواهد به‌عنوان الگو برای جامعه مطرح شود باید تلاش کند که هر چیزی که به مردم توصیه می‌کند در ابتدا خودش عامل به آن باشد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی فرد، بیان کرد: امیرالمؤمنین  در خطبه ۱۷۵ می‌فرماید: «أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی وَاللَّهِ مَا أَحُثُّکُمْ عَلَی طَاعَة إِلاَّأَسْبِقُکُمْ إِلَیْهَا وَلاَ أَنْهَاکُمْ عَنْ مَعْصِیَة إِلاَّ وَأَتَنَاهَی قَبْلَکُمْ عَنْهَا» یعنی «ای مردم به خدا سوگند من شمارا به هیچ طاعتی ترغیب نمی‌کنم مگر این‌که خودم پیش از شما به آن عمل می‌نمایم و شمارا از هیچ معصیتی بازنمی‌دارم مگر این‌که خودم پیش از شما از آن دوری می‌جویم» و این بهترین دلیل است برای اینکه کسی که خودش را می‌خواهد به‌عنوان رهبر جامعه، رئیس‌جمهور، استاندار، فرماندار، امام‌جمعه و... قرار دهد باید در ابتدا تلاش کند خود عامل باشد.

بیشتر بخوانید؛

کم‌گویی نشانه کمال عقل است

امام‌جمعه اهواز خاطرنشان کرد: در روایت دیگری از امام صادق(ع) آمده است؛ «إنّ العالِمَ إذا لم‏یَعمَلْ بعِلمِهِ زَلَّت مَوعِظَتُهُ عنِ القُلوبِ کَما یَزِلُّ المَطَرُ عنِ الصَّفاَ» یعنی اگر عالم به علمش عمل نکند هرگز آن موعظه و پندی که به دیگران می‌دهد به قلب‌های آن‌ها نمی‌نشیند همان‌گونه که قطره‌های باران در درون سنگ سخت فرو نمی‌رود ازاین‌رو اگر بخواهیم کلاممان تأثیرگذار باشد باید در ابتدا خود عامل به آن باشیم.

وی تصریح کرد: اصل مسلم روانشناسی به ما می‌آموزد که مردم سخن کسی را می‌پذیرند که اول خودش عامل به آن باشد

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، در پایان گفت: جای این حکمت در جامعه ما بسیار خالی است البته الحمدالله ما مسئولین خوب در جامعه کم نداریم ولی باید تلاش کنیم مصداق این حکمت باشیم و اگر بنا شد در نظام مقدس جمهوری اسلامی منصبی را در اختیار گیریم، ابتدا خودمان عامل باشیم.

لازم به ذکر است، علاقمندان می‌توانند جهت مشاهده پرونده خبری "شرح کوتاه نهج البلاغه" «(اینجــــــــــا)» کلیک کنند.

انتهای پیام./

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha