پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
موسوی فرد

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی فرد گفت: اگر انسان‌ها در برابر سختی‌ها پای مردی کنند، قطعاً خداوند نعمت خود را بر آن‌ها افزون خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد نبی موسوی فرد، نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، در سومین جلسه از سلسله مباحث «شرح کوتاه کلمات نهج‌البلاغه» با اشاره به حکمت سیزدهم و عبارت «إِذَا وَصَلَتْ إِلَیْکُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلاَ تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّکْرِ»، اظهار داشت: خداوند نعمت‌هایش را به صورت تدریجی به انسان لطف می‌کند؛ به‌عنوان‌مثال وقتی پرندگان می‌خواهند بر درختی بنشینند در ابتدا یک دسته جلوتر از بقیه حرکت می‌کنند و اگر صدای نابهنجاری احساس کنند هم خودشان فرار می‌کنند و هم پرندگان دیگری که می‌خواهند بیایند دیگر هرگز به آن شاخه راه پیدا نخواهند کرد.

وی افزود: وقتی خداوند نعمتی را به انسان کرامت می‌کند، انسان باید شاکر باشد؛ لاکن شکر نعمت گاهی به صورت قلبی،گاهی زبانی و گاهی عملی است، اما مهم آن است که انسان در هر سه مرحله شاکر خداوند باشد.

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان در ادامه گفت: اگر خداوند به  تو فرزند صالحی عطا کرد، باید شاکر باشی اگر داماد خوبی نصیبت کرد، باید شاکر باشی وقتی استاد خوبی به تو داد، باید شاکر باشی، اگر خانه‌ای نصیب تو کرد، باید شاکر باشی؛ همچنین اگر به تو سلامتی داد نیز باید شاکر باشی...

بیشتر بخوانید؛

بهترین خلق دنیا و آخرت از نگاه پیامبر اعظم(ص) کیست!؟

وی خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین(ع) در حکمت سیزدهم نهج‌البلاغه می‌فرماید؛ «وقتی خداوند متعال به شما لطف کرد و نعمتش را به صورت تدریجی برای شما فرستاد، نکند که باقی‌مانده آن نعمتی که خداوند می‌خواهد برای شما بفرستد را به واسطه ناشکری از خودت دور کنی».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی فرد، تصریح کرد: همان‌گونه که خداوند نعمت را تدریجاً به سوی ما می‌فرستد، فرار از نعمت‌ها نیز به واسطه‌ی تدریج اتفاق می‌افتد؛ ازاین‌رو انسان باید تلاش کند همیشه شاکر خداوند متعال باشد.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر «انّ الله أنعم علی قوم بالمواهب فلم یشکروه فصارت علیهم وَبالاً و ابتلی قوماً بالمصائب فصبروا فکانت علیهم نعمة» گفت: خداوند سبحان گاهی نعمتی را بر قوم و گروهی می‌فرستد ولی آن‌ها سپاسگزاری نمی‌کنند، به همین دلیل آن نعمت تبدیل به وبال و نقمت می‌شود؛ از آن‌طرف دسته‌ای از مردم را مبتلا به سختی می‌کند که آن‌ها بر آن سختی‌ها صبر و پای مردی می‌کنند و خداوند به واسطه صبرشان آن مصیبت را برای آنان مبدل به نعمت می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان در پایان گفت: اگر انسان‌ها در برابر سختی‌ها پای مردی کنند، قطعاً خداوند نعمت خود را بر آن‌ها افزون می‌کند.

لازم به ذکر است، علاقمندان جهت مشاهده پرونده خبری "شرح کوتاه نهج البلاغه" «(اینجــــــــــا)» کلیک کنید.

انتهای پیام./

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha