چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
درس خارج فقه حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد

حوزه| حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی فرد گفت: اگر می‌خواهیم دوستی و رفاقت و پیوند محبت بینمان ایجاد شود و کینه از میان ما برود باید بخشنده باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد نبی موسوی فرد، نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، در هفتمین جلسه از سلسله مباحث «شرح کوتاه کلمات نهج‌البلاغه» با اشاره به حکمت ۵۲ و عبارت «أَوْلَی النَّاسِ بِالْعَفْوِ أَقْدَرُهُمْ عَلَی الْعُقُوبَةِ» اظهار داشت: وقتی آیات قرآن و روایات را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که زندگی اهل‌بیت عصمت و طهارت سراسر عفو و بخشش بوده است.

وی ادامه داد: هنگام فتح مکه که خیلی‌ها شعار انتقام می‌دانند، پیامبر اکرم(ص) فرمودند؛ امروز روز عفو و گذشت است (الیوم یوم المرحمة) همچنین امیرالمؤمنین(ع) که شهید این ماه است، درحالی‌که فرق مبارکش شکافته شد توصیه به عفو و گذشت نسبت به قاتل خود می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی فرد، بیان کرد: امام علی در حکمت ۵۲ نهج‌البلاغه می‌فرمایند شایسته‌ترین مردم به عفو، آن‌هایی هستند که قادرترند یعنی کسانی که به قدرت راه پیدا می‌کنند و قدرتمند می‌شوند باید بخشش کنند و دنبال انتقام نباشند.

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، تصریح کرد: آثار و برکات عفو و بخشش در زندگی انسان فراوان است اگر انسان لغزش دیگران را ببخشد خداوند متعال نیز در حق او بخشش می‌کند.

بیشتر بخوانید؛

ارزش هر شخص به اندازه همت اوست/ ایمان با دروغ جمع نمی‌شود

وی افزود: گاهی شخصی، خطایی در حق ما انجام می‌دهد که ما او را نمی‌بخشیم، وقتی دست ما از زندگی کوتاه شد خداوند متعال به ما می‌گوید ای بنده من تو از سر یک تقصیر و یک ظلم بنده‌ی من نگذشتی ولی هر روز تعداد زیادی گناه و معصیت کردی! حالا چگونه می‌خواهی من از سر تقصیرات تو بگذرم؟ پس قبل از آنکه دستمان کوتاه شود دیگران را ببخشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی فرد، با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) «إنّا أهل بیت مروّتنا العفو عمّن ظلمنا» اذعان داشت: شیعه اهل‌بیت بودن، یعنی همان‌گونه که اهل‌بیت بخشش می‌کردند ما نیز ببخشیم.

وی در ادامه گفت: در روایت دیگری از پیامبر نقل‌شده که «تَعافَوا تَسـقُطِ الضَّغائنُ بَینَکُم» یعنی عفو و بخشش‌کنید تا کینه‌ها از بین شما برود پس اگر می‌خواهیم دوستی و رفاقت و پیوند محبت بینمان ایجاد شود و کینه از میان ما برود باید ببخشیم.

امام‌جمعه اهواز در پایان گفت: ماه رمضان ماه خالی شدن کینه‌ها از قلب است؛ ازاین‌رو باید تلاش کنیم دیگران را ببخشیم تا خداوند متعال نیز از سر تقصیرات ما بگذرد.

لازم به ذکر است، علاقمندان می‌توانند جهت مشاهده پرونده خبری "شرح کوتاه نهج البلاغه" «(اینجــــــــــا)» کلیک کنند.

انتهای پیام./

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha