جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی فرد گفت: باید از فرصت‌هایمان استفاده کنیم قبل از اینکه پشیمان شویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد نبی موسوی فرد، نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، در پانزدهمین جلسه از سلسله مباحث «شرح کوتاه کلمات نهج‌البلاغه» با اشاره به حکمت ۱۱۸ و عبارت «إِضَاعَةُ الْفُرْصَةِ، غُصَّةٌ» اظهار داشت: امیرالمؤمنین(ع) در این حکمت کوتاه و بسیار حکیمانه همگان را به استفاده از فرصت‌ها دعوت می‌کند و می‌فرماید: «از دست دادن فرصت مایه غم و اندوه است».

وی در ادامه گفت: اگر بخواهیم کسی را معرفی کنیم که از فرصت‌ها کمال استفاده را کرده است و بهترین مصداق برای این روایت باشد آن شخص وجود مقدس امیرالمؤمنین است ایشان در شبانه‌روز هزار رکعت نماز می‌خواندند و در جنگ‌های متعددی برای اسلام شرکت کردند همچنین عملی را انجام داده‌اند که برتر از عبادت تمامی جن و انس است (ضربة علی یوم الخندق افضل من عبادة الثقلین).

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی فرد، به بیان احادیث دیگری که اشاره به استفاده از فرصت‌ها دارند پرداخت و بیان داشت: شبیه  به این حکمت را امیرالمؤمنین در وصیت‌نامه‌اش به امام حسن مجتبی(ع) و همچنین در حکمت ۲۱ نیز آورده که می‌فرماید: «الفُرْصَةُ تَمُرَّ مَرَّ السَّحابِ فَانْتَهُزُوا فُرَصَ الْخَیْرِ» یعنی  فرصت‌ها همچون ابرها به‌سرعت درحرکت هستند بنابراین فرصت‌های نیک را غنیمت بشمارید.

بیشتر بخوانید؛

بررسی آثار استغفار در زندگی انسان

امام‌جمعه اهواز، ادامه داد: امیرالمؤمنین در حدیث دیگری می‌فرمایند: «لا تَنْسَ صِحَّتَکَ وَقُوَّتَکَ وَفَراغَکَ وَشَبابَکَ وَنِشاطَتَکَ أنْ تَطْلُبَ بِها الاْخِرَةَ» یعنی  سلامتی، توانایی، فراغت بال، جوانی و نشاطت را فراموش نکن و به‌وسیله آن سعادت آخرت را تحصیل نما؛ چراکه انسان همیشه سالم، قدرتمند، جوان، بانشاط و دارای فراغ بال نیست پس تا وقتی‌که  این فرصت‌ها را در اختیار دارد از آن‌ها کمال استفاده را ببرد و به‌وسیله آن‌ها سعادت آخرت خود را تحصیل کند.  

وی خاطرنشان کرد: در حدیث دیگری از امیر مؤمنان(ع) می‌خوانیم که فرمود: «أیُّهَا النّاسُ الاْنَ الاْنَ مِنْ قَبْلِ النُّدَمِ وَ مِنْ قَبْلِ (أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ یَا حَسْرَتَا عَلَی مَا فَرَّطْتُ فِی جَنْبِ اللهِ)؛ ای مردم هم‌اکنون به پا خیزید پیش از آنکه فرصت‌ها از دست برود و پشیمان شوید و پیش از آنکه کسی بگوید: «افسوس بر من از کوتاهی‌هایی که در اطاعت از فرمان خدا کردم».

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، در پایان گفت:  حدیث معروفی از رسول خدا(ص) نقل‌شده که فرمود: «إنَّ لِرَبِّکُمْ فی أیّامِ دَهْرِکُمْ نَفَحاتُ ألا فَتَعَّرضوا لَها; پروردگار شما در دوران زندگانی‌تان نسیم‌های سعادتی در اختیار شما می‌گذارد از آن نسیم‌ها استفاده کنید و خود را در معرض آن قرار دهید». این نسیم‌های سعادت همان فرصت‌های گران‌بهاست که در دوران زندگی برای انسان گه گاه حاصل می‌شود و انسان باید خود را در مسیر آن‌ها قرار دهد.

لازم به ذکر است، علاقمندان می‌توانند جهت مشاهده پرونده خبری "شرح کوتاه نهج البلاغه" «(اینجــــــــــا)» کلیک کنند.

انتهای پیام./

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha