دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی

حوزه/ جلسه انعقاد تفاهم نامه فی مابین ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با معاونت حقوق عامه قوه قضائیه امروز در سالن جلسات شهدای ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، جلسه انعقاد تفاهم نامه فی مابین ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با معاونت حقوق عامه قوه قضائیه با حضور حجت الاسلام والمسلمین صدیقی ریاست ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، تعدادی از مسئولین ستاد و ترکی معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستان کل کشور امروز در سالن جلسات شهدای ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در این جلسه اظهار داشت: خدا را شاکریم از عزمی که پیش آمده تا موضوع مقابله با فساد و ایجاد گفتمان زندگی سالم، اسلامی و پاکیزه را از انزوای یک ستاد و سازمان و وزارتخانه بیرون بکشیم و به صورت نوری که برای همه لازم است و هوایی که برای تنفس عموم ضروری است، این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم و همخوانی و هم افزایی در این بخش داشته باشیم.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه جامعه ایران یک خانواده است و اعضای این خانواده هم نسبت به همدیگر مسئول هستند، تاکید کرد: خودسازی و جامعه سازی از جمله وظایف قرآنی و اسلامی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان اینکه نظام ما بر مبنای تحقق و اجرای دین تاسیس شده است، اظهار کرد: فلسفه ولایت فقیه و جمهوری اسلامی این است که این جمهوری با رنگ اسلام مزین شود و لذا در این راستا ستاد امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند پیش قراول باشد و اگر ضمانت اجرایی نداشته باشد و مراکز قانونی کنار آن نباشند، مشکلات روی زمین خواهد ماند.

وی با بیان اینکه نهادهایی که وظیفه ذاتی‌شان حضور و صیانت در جامعه و احیای حقوق عامه است، باید طرح‌های مشترکی داشته و این طرح‌ها را به صورت برنامه درآورند، مطرح کرد: این نهادها باید در راستای اجرای این برنامه به همدیگر کمک کنند تا به اهداف جامعه اسلامی و مدینه فاضله دست پیدا کنیم و در این راستا خیلی از نهادهایی را داریم که به ذات در همین جهت وضع شده‌اند همانند حوزه و مساجد که کار اصلی آنها آموزش مردم در جهت حق شناسی و حق مداری است.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به وظایف صدا و سیما، بیان کرد: صداوسیما بلندگوی نظام اسلامی و کانون تبیین این ایده ها است، بنابراین از آنجایی که وظیفه اصلی صداوسیما، فرهنگ سازی و مقابله با انحطاط و فساد و ظلم است، لازم است این سازمان با بودجه‌ای که در اختیار دارد، نشان دهد تا به امروز چه کارهایی در این حوزه کرده و چقدر موفق بوده و چقدر توانسته هنر را در خدمت زندگی سالم قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان اینکه وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات هم وظایف خاصی در جهت فرهنگ سازی بر عهده دارند، تاکید کرد: در کنار این دستگاه‌ها ما کانون‌های نظارتی و انتظامی را در اختیار داریم و همه این دستگاه‌ها مرزهای مشترکی با مسئله امر به معروف و نهی از منکر، حقوق عامه و نهاد پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه دارند، بنابراین اینها هم ناظر هستند و چون ناظر هستند نظارت شان استطلاعی نیست بلکه نظارت موثر است.

وی با بیان اینکه این کانون‌های نظارتی یک جزیره نیستند، بیان کرد: این کانون‌ها سنگری هستند مرتبط با سنگر دیگر و اینها باید تاکتیک شناخته شده و هدف داری را با همدیگر پیش‌بینی و اجرا کنند.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه همه ما امروز مصمیم تا این کشور اهل بیت(ع)، را امیدوار کنیم که این کشور رها نیست، بیان کرد: در این مملکت هرج و مرج امکان ندارد، چرا که در این مملکت همه سرباز و ناظر هستند و همه در حفظ هویت سیاسی، اسلامی و فرهنگی نقش دارند.

وی با بیان اینکه نهاد پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه برای ما یک فرصت تلقی می‌شود، تاکید کرد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای نهادهای پیشگیری یک فرصت قلمداد می‌شود.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر ادامه داد: باید ستاد و نهادهای پیشگیرانه کارشناسانی را برای پژوهش و تحقیق در رابطه با حقوق عامه و شناسایی موانع آن و دسته بندی اولویت‌ها و تعیین اهداف کوتاه، میان و بلند مدت داشته و با همدیگر هم اندیشی لازم را انجام دهند و البته با دستگاه تقنینی، کمیسیون فرهنگی مجلس، هم همکاری داشته باشند. ‌

وی با بیان اینکه ما باید از حیات اسلامی جامعه پاسداری کنیم، تاکید کرد: ما در جاهایی که قانون لازم را نداریم باید به سراغ قانون برویم تا مشکلات را برطرف کنیم.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر ادامه داد: متاسفانه قوانینی داریم که به خودی خود تضعیف‌کننده حقوق عامه است و موجب فساد و دیوان سالاری می‌شوند، کما اینکه در مسئله تولید و بازار به واسطه قوانین بازدارنده، بسیاری از مراکز متعدد مردم را گرفتار می‌کنند، بنابراین برای تجمیع و تمرکز این موارد، ستاد و نهاد حقوق عامه می‌توانند نقش موثری ایفا کنند و آنچه که موجب کندی کار می‌شود را از میان بردارند.

وی با طرح این سوال که قوه قضائیه باید چه کند که این پرونده‌ها آنقدر طول نکشد، گفت: البته مسئولین این دستگاه شعارهایی در این بخش داده‌اند و واقعا هم روسایی که ما دیدیم دلسوز بوده‌اند، اما تا به حال این موارد محقق نشده و خود این موضوع جز منکرها است و معروف این است که وقتی مردم، دادگستری و قوه قضاییه را پناه می‌دانند، دیگر خود این پناهگاه برایشان مشکل آفرین نباشد.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از نهی از منکر تصریح کرد: باید جامعیتی در کانون‌های هم اندیشی و اندیشه ورز ایجاد شود و سپس قدم‌هایی در این راستا برداریم، ما اگر علل اصلاح و افساد جامعه را به درستی شناسایی کنیم، گاهی یک حق هزاران حق را احیا می‌کند و تشخیص این مسایل جز اولویت‌ها است.

گفتنی است در پایان تفاهم نامه ستاد امر به معروف و نهی از منکر با معاونت حقوق عامه و پیشگیری از جرم دادستان کل کشور به امضاء رسید.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha