جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 961986
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
نتانیاهو

حوزه/بنیامین نتانیاهو نخست وزیر راست گرای یهودی، با ائتلافی که به جمع اضداد شبیه است، برکنار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، دکتر علیرضا تقوی‌نیا، کارشناس مسایل غرب آسیا در یادداشتی به دلایل افول و برکناری بنیامین نتانیاهو؛ نخست وزیر رژیم صهیونیستی پرداخته است.

«نفتالی بنت»، «گیدئون صعر» و «آویگدور لیبرمن» راست‌گرای افراطی، «یائیر لاپید» و «بنی گانتز» میانه‌رو و «هوروویتز» و «میراف میخاییلی» چپ گرا به همراه «منصور عباس» عرب تصمیم به برکناری نتانیاهو گرفتند.

افراد فوق هر کدام نماینده طیفی از اسرائیلی‌ها هستند و اختلافاتشان کاملا برجسته؛ اما بر سر یک چیز اشتراک نظر داشتند؛ برکناری نتانیاهو.

در واقع تنها عامل شکل‌گیری این ائتلاف، دشمنی با رهبر حزب لیکود بود و لاغیر.

بنیامین‌نتانیاهو بدون شک سیاستمداری بی‌نظیر در تاریخ اسرائیل است که توانست جایگاه خود را در هر شرایطی به‌عنوان نفر اول اجرایی نگه دارد.

وی، مدت‌ها بود که پرونده فسادش توسط دستگاه قضایی اسرائیل دنبال می‌شد و به همین علت همواره سعی در حفظ جایگاه نخست وزیری‌اش به هرقیمت داشت.

موشه یعلون، یائیر لاپید ، نفتالی بنت و گیدئون صعر کسانی بودند که به دلیل خودکامگی‌های نتانیاهو از لیکود جدا شدند، اما بازهم کسی حریف وی نبود و اگر منصور عباس عرب به داد آنها نمی‌رسید و نازش را نمی‌کشیدند بازهم رژیم صهیونیستی شاهد بن بست و در انتظار برگزاری انتخابات مجدد می‌نشست.

از نقش دموکرات ها و جوبایدن نیز نباید گذشت؛ زیرا که اسرائیلی‌ها به خوبی درک می‌کردند که بدون هماهنگی با آمریکای میانه‌رو نخواهند توانست منافعشان را تعقیب نمایند و مانع اصلی این همگرایی شخص نتانیاهو بود.

در نتیجه به اعتقاد کاتب این متن ، عواملی همچون بحران کرونا ، فساد نخست وزیر و همسرش ، ناتوانی در تامین امنیت شهروندان یهودی و کنترل دشمنان اسرائیل در شمال و جنوب، قائل شدن امتیازات خاص برای «حریدیم‌ها» و «ارتودوکس‌ها» و شخصی کردن قدرت در لیکود باعث شد رقبای نتانیاهو موتلف شوند تا او را کنار بزنند.

مهم‌ترین عامل خارجی نیز همان‌گونه که ذکر شد عدم هماهنگی رئیس جمهور دموکرات آمریکا با رهبر حزب لیکود بود.

ممکن است خوانندگان این وجیزه از عاقبت نخست وزیر برکنار شده نیز پرسش داشته باشند که باید گفت با توجه به ۳ اتهام، رشوه خواری، سوء استفاده شخصی از قدرت و اختلاس، احتمالا زندانی شدن وی در آینده ای نه چندان دور اتفاق خواهد افتاد.

همانگونه که راقم این سطور قبلا نیز گفته بود، ۱۴۰۰ سالی عجیب و غریب برای اسرائیل است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سلبل IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    0 0
    نابودی کامل اسرائیل انشاا...