پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام یوسفی

حوزه/ حجت الاسلام حیات الله یوسفی گفت: در مورد آینده افغانستان آنچه در سال های اخیر به مطالبه عمومی تبدیل شده است مشارکت همه اقوام، زبان ها و مذاهب در ساختار و نظام سیاسی این کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام حیات الله یوسفی استاد جامعة المصطفی العالمیة در نشست علمی «طالبان و آینده افغانستان» که توسط گروه سیاست پژوهشگاه با همکاری معاونت بین الملل بعثه مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، گفت: جامعه افغانستان از یک بافت اجتماعی و سیاسی خاصی برخوردار است؛ افغانستان کثیر الملت بوده و دارای حدود ۵۲ قوم مختلف و تنوع فرهنگی، مذهبی و خصوصا اجتماعی می باشد.

وی افزود: متأسفانه در این کشور به دلیل موقعیت مهم استراتژیکی، تجاوزات و دخالت قدرت های خارجی از جمله استعمار انگلیس، استعمار شوروی سابق و هم اکنون نفوذ آمریکا را شاهد هستیم؛ که معمولاً بحران و مشکلات امنیتی در پی خواهد داشت.

حجت الاسلام یوسفی بیان داشت: همواره یکی از اصلی ترین عوامل عقب ماندگی در جهان اسلام استبدادهای داخلی، نبود نظام حکومت مردمی مشروع می باشد؛ افغانستان نیز از این آسیب مستثنی نبوده و نیست.

وی در ادامه اظهار داشت: ضعف ملت سازی در افغانستان نتیجه نبود دولت ملی در این کشور است؛ نبود دولت ملی تبعات مختلفی در سرنوشت سیاسی و امنیتی یک کشور خواهد داشت.

استاد جامعة المصطفی العالمیة عنوان داشت: در افغانستان بعد از تجاوز ارتش شوری سابق مسئله جهاد با رویکردی دینی و قالب وحدت سراسری مردم افغانستان شکل گرفت؛ که این قیام در اثر تحریک غیرت ملی و دینی مردم افغانستان به وجود آمد.

وی با تأکید بر ضعف ساختاری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی افغانستان گفت: بعد از شکست ارتش سرخ توسط گروه های جهادی متاسفانه این کشور نتوانست دولت مشروع،ملی و با مشارکت همه اقوام را شکل دهد تا از آفت ها  و آسیب های مختلف در امان بماند.

حجت الاسلام یوسفی وی ادامه داد: متأسفانه بعد از سقوط دولت کمونیستی دولت مجاهدین که در کابل به حاکمیت رسیده بود نتوانست دولت دینی و مورد قبول همه مردم افغانستان را شکل دهد تا زمینه آرامش و امنیت این ملت فراهم آید.

وی بیان داشت: مردم افغانستان شاهد ایجاد گروهی با عنوان طالب های دین و با شعار امنیت و صلح بوده، که عمدتاً از افراد مهاجر شکل گرفته بود، طالبان که عمدتاً برگرفته از قوم پشتون ها هستند قائل به این می باشند که افغانستان ملک پدری پشتون هاست و حاکمیت در این کشور نیز از آن آنان است.

استاد جامعة المصطفی العالمیة  اضافه کرد: ضعف مدیریت نیروهایی که از غرب آمده اند باعث شد که در تشکیل دولت ملی به موفقیت نرسند.

استاد جامعة المصطفی العالمیة خاطرنشان کرد: جریان های اخوانیسم و سلفی گری، جریان  اسلام سکولار که از سوی ترکیه پمپاژ می گردد و جریان عدالت خواه که با شعار اسلامی رحمانی در حال فعالیت است سه جریان سیاسی مهم در افغانستان هستند.

وی گفت: در مورد آینده افغانستان آنچه در سال های اخیر به مطالبه عمومی تبدیل شده است مشارکت همه اقوام، زبان ها و مذاهب در ساختار و نظام سیاسی این کشور است.

حجت الاسلام یوسفی بیان داشت: دولت ملی افغانستان به دلیل تفکرات برگرفته از غرب، متعلق بودن به یک قوم خاص و تضادهای (اجتماعی، مذهبی و قومی) باعث تشدید بحران شده، و نتوانسته  مطالبه عمومی را شکل دهد.

وی ضمن بیان اینکه دولت اشرف غنی به دلیل نگاه قومی که دارد با رشد زبان فارسی در افغانستان مخالفت می نماید، افزود: این رویکرد در دولت حاضر افغانستان باعث شده است که تعداد زیادی از مردم افغانستان که ۷۰ درصد مردم آن به فارسی تکلم می نمایند معترض گردند.

استاد جامعة المصطفی العالمیة اظهار کرد: آینده دولت افغانستان با سه مسئله مهم گره خورده که یکی از آن ها تشکیل دولت ملی با مشارکت عادلانه احزاب می باشد و حفظ تنوع فرهنگی و زبان فارسی و امنیت فراگیر مبتنی بر چنین ضرورت هایی دو مسئله مهم دیگر در تشکیل دولت آینده افغانستان می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha