سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
کد خبر: 970182
۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۵
کتاب «مظلومیت تاریخی»

حوزه/ کتاب «مظلومیت تاریخی» از سوی مرکز نشر هاجر مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران به بازار آمد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مرکز نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در اقدامی جدید کتاب «مظلومیت تاریخی» نوشته فاطمه پرهیزکار را راهی بازار نشر کرد.

در این کتاب نویسنده به صورت اختصاصی درصدد بررسی شبهات آلوسی و پاسخ مفسران شیعه به آن ها در مورد آیات نازل شده در شأن اهل بیت علیهم السلام بر آمده است.

در اعتقاد تشیع، امامت از اصول دین و منصب الهی و بس عظیم است که نفوس بشر را به کمال مطلوب خود هدایت می کند، چرا که جامع اسلامی بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله احتیاج به شخصی دارد که ادامه دهنده راه آن حضرت در بعد تبیین، توسعه و تطبیق شریعت باشند، لذا شیعه برای آن اشخاص خصوصیات و صفاتی را قائل است که برای پیامبر صلی الله علیه و آله لازم می داند، از جمله عصمت و این که آن ها سرچشمه و عصاره و مجموعه همه خوبی ها، ارزش ها، صفات برجسته و فضایل اخلاقی اند. از دیدگاه شیعه این افراد امیرالمومنین علیه السلام و ۱۱ فرزند ایشان از نسل حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا علیهاالسلام می باشند که خداوند در آیاتی از قرآن به امامت و ولایت، عصمت و فضایل آن ها تصریح نموده است.

در مقابل اهل سنت از جمله شهاب الدین محمود آلوسی بغدادی صاحب تفسیر جامع روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی و مفسر قرن سیزدهم هجری، امامت را منصبی انتخابی می دانند و تعصبات مذهبی شان اجازه نمی دهد نظر شیعه را در مورد فضایل اهل بیت علیهم السلام قبول کنند.

به همین خاطر شبهات زیادی به آیاتی که دیدگاه شیعیان را تقویت می کند، به منظور تضعیف آن ها وارد می کنند و مانع گسترش مکتب اهل بیت علیهم السلام می شوند؛ از این رو ضرورت دارد علما و مفسران شیعه به منظور اثبات امامت و ولایت اهل بیت علیهم السلام که در ردیف اعتقاد به توحید، معاد و نبوت قرار دارد و کمک به گسترش مکتب اهل بیت علیهم السلام، به شبهات آن ها پاسخ دهند.

البته کتابی وجود ندارد که به طور اختصاصی به شبهات آلوسی درباره آیات نازل شده در شان اهل بیت علیهم السلام پاسخ داده باشد؛ حال در این کتاب به صورت اختصاصی درصدد بررسی شبهات آلوسی و پاسخ مفسران شیعه به آن ها در مورد آیات نازل شده در شان اهل بیت علیهم السلام هستیم.

گزیده ای از کتاب

آلوسی می گوید: «در کتاب های صحیح مسلم و بخاری خبری از ماجرای غدیر آن گونه که شیعه روایت کرده، نیست و این نشان می دهد نقل شیعه شرایط صحت را نداشته، پس معتبر نمی باشد.»

پاسخ

۱. احادیث معتبر زیادی وجود دارد که علمای اهل سنت آن ها را پذیرفته اند، ولی بخاری و مسلم آن ها را در کتاب های خود نیاورده اند؛ هم چنین خود بخاری و مسلم نگفته اند حدیث صحیح فقط آن حدیثی است که آن دو مورد بررسی و روایت قرار داده اند؛ اصلا خود بخاری در صحیح اش گفته: «هر حدیثی که در کتابم آورده ام، صحیح است؛ البته بعضی از احادیث صحیح را ترک کرده ام.»

۲. درست است که حدیث غدیر در صحیح مسلم و بخاری نیامده، ولی در سایر کتاب های معتبر اهل سنت مانند مسند احمد بن حنبل، سنن ابن ماجه، المستدرک علی الصحیحین، اسباب النزول القرآن و فتح الباری شرح صحیح امام ابی عبدالله محمد بن اسماعیل البخاری آمده است و علمای بسیاری از جمله ذهبی به صحیح بودن بسیاری از طرق آن اعتراف کرده اند.

عدم صحت روایت تبریک عمر به حضرت علی علیه السلام

آلوسی می گوید: «روایتی که در آن آمده که در قضیه غدیر عمر به علی کرم الله تعالی وجهه تبریک گفته، ضعیف است.»

پاسخ

اگر این روایت ضعیف است پس چگونه است که حدود شصت نفر از علمای اهل سنت در کتاب های خود به آن اشاره کرده اند؟ از جمله این کتاب ها: مسند ابن حنبل، مناقب علی بن ابی طالب علیه السلام، شواهد التنزیل، الکشف و البیان، تاریخ بغداد، مفاتیح الغیب، و فرائد السمطین می باشد…

این کتاب به قلم خانم فاطمه پرهیزگار نگاشته شده و در ۱۲۸ صفحه با شمارگان ۳۰۰ نسخه به صورت قطع رقعی و با قیمت ۲۲۴۰۰ تومان از سوی مرکز نشر هاجر منتشر گردیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha