جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کتاب درسنامه فقه

حوزه/ مرکز نشر هاجر جلد دوم کتاب درسنامه فقه را منتشر و در دسترس عموم علاقه مندان قرار داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، جلد دوم کتاب «درسنامه فقه» نوشته علیرضا محمدی نژاد از سوی مرکز نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران منتشر و روانه بازار شد.

کتاب درسنامه فقه به صورت جلدی تهیه شده که احکام فقهی دین مبین اسلام را توضیح داده است.

اسلام به عنوان مکتبی آسمانی که هدف خود را سعادت انسان بیان می کند، زیربنای ایجاد یک جامعه مطلوب و سعادتمندی انسان را اعتقاد صحیح و عمل درست بر طبق آن اعتقاد می داند؛ از همین رو در آموزه های خود اصول اعتقادی خاصی را ارائه می کند که بر پیروان این مکتب آسمانی لازم است تا پس از تحقیق لازم به آن اصول اعتقادی باور و ایمان داشته باشند و همچنین فروعات عملی خاصی را بیان نموده است که بر هر شخص مسلمانی واجب است، که رفتار خود در حوزه فردی و اجتماعی را بر طبق آن فروع تنظیم نماید.

به بیان دیگر، اسلام تنها اعتقاد صحیح را کارساز نمی داند، بلکه مردم در مرحله عمل و رفتار نیز باید راه درست را از نادرست باز شناسند و به خوبی ها عمل کنند و از بدی ها بپرهیزند.

در هر صورت آن قسمتی که عهده دار بخش عملی دین است، فقه یا احکام نام دارد، که در حقیقت مجموعه ای از قوانین عملی اسلام است، که از وحی الهی (قرآن و روایات) سرچشمه گرفته اند و با بیان معصومان علیه السلام تفسیر و تبیین شده اند.

ما معتقدیم خدای متعال با وضع این قوانین عملی دین، خواسته است تا دنیا و آخرت بشر را تأمین کند و زندگی امن و آرامی را برای او به ارمغان بیاورد؛ بدون شک آموزش احکام اسلامی و تشویق مردم به انجام صحیح دستورات شرعی، برترین عبادت و مایه خشنودی خدای متعال به شما می رود و رسالت انبیای الهی و معصومان علیه السلام، پس از بیان عقاید و باورهای صحیح، همین ابلاغ دستورات دینی و دور کردن مردم از گناه و رفتارهای ناشایست بوده است.

به همین جهت، طلاب حوزه های علمیه، که رسالت اصلی آنان پس از فراگیری علوم اسلامی، تعلم، ترویج و تبلیغ مذهب حقه تشیع می باشد، زمانی می توانند جامعه را به سوی اسلام اصیل هدایت کنند که بتوانند پس از عمل صحیح به این دستورات شرعی، آن ها را به بهترین نحو و با شیوه ای مناسب و جذاب برای مردم نیز بیان کنند.

این کتاب با در نظر گرفتن مقاطع تحصیلی افراد و نیاز یک طلبه تالیف شده است و افزون بر احکام، چگونگی بیان این احکام را نیز بیان کرده است.

از آنجایی که  به یاد سپردن احکام برای طلاب مهم است و همچنین پاسخگویی احکام نیاز به مهارت دارد، این کتاب می تواند مقدمه مناسبی برای آموختن کتاب های فقهی نیمه استدلالی به حساب آید و با توجه به ساختاری که در تنظیم کتاب رعایت شده است، طلبه را برای به یاد سپردن هر چه بیشتر احکام شرعی یاری دهد.

گزیده ای از کتاب

از مهم ترین پاک کننده ها، که معمولا با آن آشنایی داریم آب است؛ اما مطهرات دیگری هم هستند که در این درس با آن ها و احکام مربوط به بعضی از آن ها آشنا خواهید شد.

مثلا اگر در حال راه رفتن روی زمین باشیم و کف پا یا ته کفش ما نجس شود. می توانیم بدون اینکه ته کفش یا کف پای خود را آب بکشیم، با راه رفتن روی زمینی که از جنس خاک، سنگ، شن، ماسه، آجر، موزاییک و سیمان هستند و با رعایت شرایطی، آن را پاک کنیم.

شرایط پاک کنندگی زمین تنها در شرایط زیر پاک کننده خواهد بود:

زمین پاک باشد.

زمین خشک باشد.

زمین از جنس خاک، سنگ، شن، ماسه، آجر و مانند آن باشد.

ته کفش و ته پا به واسطه ی راه رفتن، نجس شده باشد.

چنانچه عین نجاست (مانند خون و مدفوع) یا چیز متنجس (مانند گل و خاکستر نجس به کف پا یا زیر کفش چسبیده باشد، در اثر راه رفتن یا مالیدن (کشیدن) به زمین برطرف شود.

راهنمایی: همین که کسی بعد از برطرف شدن عین نجاست، حدود ۱۰ قدم راه برود، کف پای او پاک می شود.

کف پا و زیر کفش باید در اثر راه رفتن نجس شده باشد تا پاک شود و اگر مثلا دمپایی شما از دستتان روی زمین نجس بیفتد، توسط زمین پاک نمی شود.

کتاب «درسنامه فقه» در ۲۲۴ صفحه و با شمارگان ۸۰۰۰ نسخه به قیمت ۳۵۲۰۰ تومان به صورت قطع وزیری منتشر و در دسترس طلاب و علاقه مندان قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha