چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
شایانفر

حوزه/ مدیرعامل مرکز نشر هاجر گفت: این مرکز در راستای حمایت از آثار حوزه زن و خانواده و توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و نگارش آثار وزین در سال ۱۳۹۹ فصل اول فراخوان «کتابانو» را برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مرکز نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران افتخار دارد در جهت تحقق اهداف و رسالت عظیم حوزه های علمیه، یعنی گسترش فرهنگ و معارف اسلام ناب محمدی «صلی الله علیه و آله» و انقلاب شکوهمند اسلامی ایران با بهره گیری از ابزارها و راهکارهای نوین و مناسب نسبت به چاپ و نشر کتب علمی و پژوهشی، اعم از کتب درسی و لوح های فشرده مورد نیاز مدارس علمیه خواهران سراسر کشور، گام های مفید و مؤثری برداشته و خود را برای تحقق اهداف والاتر و آینده ای درخشان آماده می کند.

در همین راستا این مرکز در حرکتی جدید اقدام به برگزاری فراخوان «کتابانو» نموده است که برای آشنایی بیشتر با این فراخوان گفت و گویی با آقای احمد شایانفر، مدیرعامل مرکز نشر هاجر انجام داده ایم که مشروح آن تقدیم علاقه مندان می شود.

ـ توضیحاتی درباره طرح فراخوان «کتابانو» و عنوان طرح ارائه بفرمایید.

 در پاسخ به انتظارات و مطالبات به‌حق مقام معظم رهبری از حوزویان و دانشگاهیان در خصوص جهاد علمی ـ فرهنگی همه جانبه و هوشمندانه، مرکز نشر هاجر، ناشر تخصصی زن و خانواده می کوشد با بهره مندی از ظرفیت عظیم بانوان فرهیخته، به بخشی از رهنمودها و انتظارات، جامه عمل بپوشاند.

بخشی از این حرکت، پس از شناسایی نویسندگان، چاپ آثار و انگیزه بخشی به آنان برای تولید آثاری متناسب با نیازهای جامعه اسلامی در حوزه مسائل مورد نیاز به‌ویژه زن و خانواده انجام می پذیرد.

از همین رو مرکز نشر هاجر در راستای حمایت از آثار حوزه زن وخانواده، شناسایی ظرفیت ها و توانمندی های علمی بانوان نویسنده، توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و نگارش آثار وزین و نیز تعامل با مراکز فعال نشر در حوزه زن و خانواده، در سال ۱۳۹۹ فصل اول فراخوان «کتابانو» را برگزار کرد.

نام این فراخوان نیز با مشارکت طلاب خواهر و از میان ۹۰۰ عنوان پیشنهادی انتخاب گردید.

ـ فراخوان «کتابانو» با چه هدفی برگزار شد و محورهای این فراخوان در چه زمینه هایی بود؟

اهداف این فراخوان «شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی های‌ علمی، فرهنگی و ادبی بانوان، به منظور تشویق آنان و تعامل و همکاری دوجانبه»، «شناسایی و تعامل با ناشرین و مراکز فعال در عرصه نشر آثار زن و خانواده»، «زمینه سازی افزایش مشارکت بانوان در تولید آثار علمی فرهنگی» و «هم افزایی علمی فرهنگی بین بانوان نویسنده» است.

محورهای فراخوان نیز شامل ۲ محور «آثار بانوان با موضوع سبک زندگی؛ سرفصل های موضوعی سبک زندگی: فقه، اخلاق و تربیت، سیره اهل بیت و بزرگان، ادیان و مذاهب، روان شناسی، ادبیات (داستان، شعر و رمان)، هنر و رسانه» و «آثار آقایان و بانوان در موضوع اخلاق در خانواده» بود.

ـ بعد از اعلام فراخوان، استقبال ناشران و نویسندگان به ویژه بانوان نویسنده چگونه بود و چند اثر برگزیده شدند؟

هر چند اعلام فراخوان با شیوع ویروس کرونا مصادف شد و اطلاع رسانی را محدود کرد ولیکن در نهایت مورد استقبال نسبی پژوهشگران و فعالان حوزه نشر قرار گرفت به گونه ای که بیش از ۳۶۰ اثر از ۲۵ استان به دبیرخانه ارسال شد.

این آثار، مراحل مختلف ارزیابی را به وسیلة اساتید متخصص گذراند و در نهایت با نظر شورای علمی جشنواره از میان ۱۸ اثر راه یافته به مرحله نهایی، سه اثر به عنوان برگزیده و یک اثر به عنوان شایسته تقدیر انتخاب شدند.

ـ افراد برگزیده و شایسته تقدیر را با ذکر عنوان اثر نام برده و بفرمایید از چه استان هایی بودند؟

«بررسی تأثیر مزاج و اخلاق بر یکدیگر» اثر خانم زهرا پیربالایی از استان آذربایجان غربی، «روش های نهادینه سازی ارزش های دینی در نوجوانان اثر خانم سیده زهرا حسینی از استان قم و «سبک‌شناسی اوقات فراغت از منظر قرآن و عترت» اثر خانم سمیه عزیزی از استان لرستان آثار برگزیده فصل نخست فراخوان کتابانو هستند.

همچنین اثر خانم محبوبه خزائی از استان تهران با عنوان «اصلاح فرهنگ عمومی از منظر نهج البلاغه» به عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب شد و با حمایت حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور، مدیر محترم حوزه های علمیه خواهران به آثار منتخب لوح تقدیر و هدایای نقدی و غیرنقدی تقدیم شد.

ـ آیا مرکز نشر هاجر فصل دوم فراخوان «کتابانو» را نیز برگزار خواهد کرد؟

بله. این انتشارات در نظر دارد به حول و قوه الهی در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ فصل دوم فراخوان «کتابانو» را با تأکید بر آثار حوزه زن و خانواده در دو بخش داخلی و بین المللی  برگزار کند که شرایط و جزئیات آن در موعد مقرر اعلام خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha