جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
احمدیان

حوزه/حجت الاسلام احمدیان گفت: برای داشتن زندگی موفق هم به فقه احتیاج داریم و هم اخلاق، مهم این است که بدانیم کجا باید از اخلاق و کجا از فقه استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت‌الاسلام عبدالرسول احمدیان، ظهر امروز در آخرین جلسه از سلسله برنامه های کارشناسی «خانواده پایدار» که با موضوع «تعامل فقه و اخلاق در پایداری خانواده» به همت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه درباره رابطه فقه و اخلاق در کل زندگی بسیار سؤال است، اظهار داشت: در بین متدین این سؤال مطرح می‌شود که آیا زندگی خود را بر مدار فقه تنظیم کنند یا بر اساس اخلاق؟
وی برای پاسخگویی به این سؤال به بررسی نظرات مختلفی که از منظر بزرگان در رابطه بین فقه و اخلاق مطرح شده است، پرداخت و اظهار کرد: از منظر بزرگان فقه و اخلاق، نظرات مختلفی پیرامون رابطه بین این دو و در این زمینه وجود دارد.
احمدیان بیان کرد: عده‌ای مانند ابوحامد نظری قائل به جدایی اخلاق و فقه هستند، همچنین غزالی معتقد است فقه تنها به مسائل و مصالح دنیای می پردازد و علم فقه علم ظاهر است و اخلاق علم باطنی می باشد. بعضی قائل به تعارض بین فقه و اخلاق هستند و می‌گویند این دو با هم تعارض دارند ما این را نمی‌پذیریم و از آن عبور می‌کنیم.
وی ادامه داد: برخی اخلاق و فقه را متمم و مکمل یکدیگر می دانند و این مکمل بودن را از دیدگاه های مختلف به آن می پردازند؛ از یک جهت اخلاق مبتنی بر فقه است و برای اصلاح درون آمده واز طرفی بدون اصلاح درون، اصلاح برون وجود نخواهد داشت.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: ملا محسن کاشانی معتقد به رابطه بین فقه و اخلاق است و قائل به این بوده که به واسطه فقه، به اخلاق دست پیدا می‌کنیم و تا برون تصفیه نشود، نمی شود درون را تصحیح کرد و راه تصحیح اخلاق از مسیر پرداختن به فقه می‌گذرد.
احمدیان اذعان کرد: فقه و قوانین شرعی خط قرمزهای زندگی است و قانون و شرع برای سالم رسیدن به مقصد لازم است، اما رفتار کردن فقط بر اساس فقه و احکام شرعی تضمین‌کننده رسیدن به مقصود نخواهد بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما به تنهایی با استفاده از فقه نمی‌توانیم زندگی پایدار داشته باشیم و باید اخلاقیات و از مسائل مشابه آن نیز استفاده کنیم، بنابراین وجود فقه و اخلاقیات در کنار یکدیگر لازم است.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha