دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
میرباقری

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین میرباقری به تبیین توصیه‌های امام رضا علیه السلام به ریان بن شبیب در روز اول محرم پرداخت و گفت: مسیر رسیدن به قافله سیدالشهدا علیه السلام در عاشورا از اشک در عزای ایشان شروع و به تولی و تبری تام نسبت به ولیّ الهی ختم می‌شود .

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری در روز اول محرم در حسینیه حضرت زهرا سلام الله علیها به بیان سفارش‌های امام رضا علیه السلام به ریان بن شبیب در مورد ماه محرم پرداخت و در ضمن بر شمردن اهمیت و فضیلت ماه محرم بر اساس این روایت شریف، نکات مهمی را ذیل این روایت تبیین کرد.

وی به اهمیت ماه محرم برای انبیاء سلام الله علیهم در تاریخ اشاره کرد و افزود: هر کس روز اول ماه محرم را بر اساس روایت مأثوره به روزه سپری کند و سپس از خداوند متعال درخواستی داشته باشد، خداوند آن را اجابت می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامۀ تشریح این روایت شریف، به اهمیت و حرمت این ماه حتی در زمان جاهلیت پرداخت و افزود: متأسفانه این امت در این ماه، حرمت فرزند نبی گرامی اسلام صلوات الله علیه را شکست و اهل بیت ایشان را به اسارت گرفت.

وی در ادامه، ضمن توضیح دستور مهم امام رضا علیه السلام در اهمیت اشک و گریه بر حضرت سید الشهدا علیه السلام، به تشریح وقایع روز عاشورا از جمله درخواست فرشتگان برای کمک به حضرت اباعبدالله علیه السلام، و چگونگی گریه آسمان ها و عزاداری ملائکه بعد از شهادت سالار شهیدان پرداخت و اظهار داشت: گریه بر امام حسین علیه السلام باعث غفران همه گناهان از جمله گناهان صغیر و کبیر و گناهان قلیل و کثیر خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در فراز بعدی بیان خود با تأکید بر وجود اسراری از حقیقت عاشورا در زیارت حضرت اباعبدالله علیه السلام، ضمن بیان آثار عمیق زیارت، اشک بر سید الشهدا علیه السلام را راهی برای اطلاع از این اسرار به قدر وسع دانست.

وی سپس به بیان توصیه‌هایی برای تطهیر از آلودگی‌های باطنی پرداخت و طبق روایت نقل شده از ریان بن شبیب، زیارت اباعبدالله علیه السلام را عامل تطهیر انسان دانست و بیان داشت: کسی که حقیقتاً به زیارت امام حسین علیه السلام می‌رود به گونه‌ای وارد وادی ایمان می‌شود که دیگر شیطان نمی‌تواند او را به گناهان غیر مغفور مبتلا کند؛ گناهان غیرمغفور، موجب خروج انسان از دایره ولایت الهی است. وی در ادامه، اهمیت و ضرورتِ لعن بر قاتلین سیدالشهدا علیه السلام را توضیح داد و آثار فراوان این لعن را که همجواری با نبی اکرم صلوات الله علیه در بهشت، از جمله آنهاست، برشمرد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی ذیل عبارتِ «یا لیتنی کنت معهم فافوز فوزا عظیما» در این روایت، به نکته مهمی اشاره کرد و اظهار داشت: انسان اگر چیزی را از خدا می‌خواهد باید لوازمش را نیز در نظر بگیرد، لذا گاهی ما چیزی را از خدا می‌خواهیم ولی لوازم آن را در نظر نمی‌گیریم، در حالی که اگر لوازم آن را به ما عرضه کنند، از پذیرش لوازمش امتناع می‌کنیم، لذا می‌بینیم که دعای ما مستجاب نمی‌شود. پس اگر کسی خواهان همراهی با سیدالشهدا علیه السلام در عاشورا می‌باشد، باید خود را برای پذیرش لوازم آن آماده کند.

استاد حوزه در ادامه به اهمیت تمنای وجودی و آرزوی قلبی انسان برای حضور در جبهه سیدالشهدا علیه السلام پرداخت و تأکید کرد: اصرار بر این تمنا در زبان و وجود انسان، باعث افزایش توفیقات شخص در پذیرش لوازم همراهی با امام حسین علیه السلام می‌شود. ایشان در ادامه به بیان راه‌های دیگری برای ایجاد آمادگی انسان برای حضور در جبهه حق پرداخت و افزود: متناسب کردن شادی‌ها و حزن‌ها و تعلق‌های شخص بر مدار امام، اهل سبقت و سرعت بودن در راه خداوند و دل نبستن به دنیا، از عوامل مهم آمادگی برای همراهی امام حسین علیه السلام در واقعه عاشوراست.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در فراز پایانی صحبتش آثار غصه و اشک بر سیدالشهدا علیه السلام را بیان کرد و گفت: اگر کسی می‌خواهد به معیت امام حسین علیه السلام در بهشت برسد باید به مقام حزن دائمی در مصیبت عاشورا برسد و به غیر آن، هیچ حزنی نتواند انسان را محزون کند. وی در ادامه به مهمترین اثر عزاداری سیدالشهدا علیه السلام اشاره کرد و افزود: تولی به امام الهی و تبری از دشمنان ایشان  دو رکن اساسی و از لوازم جدانشدنیِ عزاداری در دستگاه امام حسین علیه السلام است و مقدمه رسیدن به این تولی و تبری، گریه و اشک بر مولای غریب، حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در محرم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha