شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
محرم - عربستان

حوزه/ قبل از ماه محرم، مقامات سعودی در دهه آخر ماه ذی الحجه برای جلوگیری از فعالیت های شیعیان در آمادگی برای احیای عزاداری امام حسین (ع)، مانع آماده سازی حسینیه ها برای استقبال از عزاداران شدند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، شبکه العربیه و الاخباریه دیروز دو گزارش خبری از مناسبت احیای عاشورا در قطیف پخش کردند و در آن یکی از شیوخ که به همگرایی با موضع گیری های رژیم آل سعود معروف است و بعضی از اهالی که شرایط سرکوب به آنها اجازه گفتن حقیقت را نمی داد، سخنانی را بیان کرده بودند.

قبل از ماه محرم، مقامات سعودی در دهه آخر ماه ذی الحجه برای جلوگیری از فعالیت های شیعیان در آمادگی برای احیای عزاداری امام حسین (ع)، مانع آماده سازی میدان ها و حسینیه ها برای استقبال از عزاداران شدند و در همان ابتدا اقدامات و فعالیت های مردمی که هر ساله برای مهیای فضای عمومی برای محرم انجام می گرفت را متوقف کردند.

مقامات سعودی با دور روش محدودیت های خود را تحمیل کرد؛ اول به مشاوران اداره اوقاف و میراث فرهنگی قطیف و احساء دستور داد که دستورات سازمان امنیت را به هیئت امنای حسینیه ها و مساجد و مسئولین موکب های عزاداری ابلاغ کند که از جمله آنها تعیین زمان مجالس عزاداری و شمار حاضران، ممنوعیت استفاده از بلندگو، میدان ها و عدم سیاهپوشی و نصب پرچم ها و بنرها بود.

برخی با این دستورات و محدودیت های رژیم مخالفت کردند که مقامات سعودی مجبور به دخالت مستقیم از طریق افسران ارشد مراکز پلیس و تحقیقات شدند و خطبا و شخصیت های برجسته هر منطقه را احضار کرده و لیستی از محدودیت ها را با زبان تهدید که ۲۵ بند می رسید را به آنان ابلاغ کردند.

مشاور اداره اوقاف قطیف عهده دار فعالیت و ترویج این محدودیت ها و رساندن صدای مقامات سعودی به عموم شیعیان شد.

حمله مقامات سعودی به مساجد و حسینیه ها و بازداشت هیئت امنای آن

با آغاز مجالس عزاداری در شب اول و دوم محرم، نیرو های امنیتی به برخی از حسینیه ها و مساجد حمله کرده و برخی از آنها را بستند که از جمله آنها؛ بیرون راندن عزاداران از مسجد الحمزه در منطقه سیهات، بستن حسینیه الحیدریه در سیهات و بستن دو مسجد المساله و امام حسین (ع) در قطیف، بستن حسینیه خواهران در تاروت، بستن حسینیه مردانه در الاوجام و جریمه ۶۰ هزار ریالی است.

همچنین مقامات سعودی شماری از هیئت امنای مساجد و حسینیه ها که بسته شده بود را بازداشت کرده و تنها با ضمانت حضوری و مالی آنان را آزاد کردند.

اهالی قطیف با اصرار بر احیای موسم عزاداری محرم و عرض تسلیت به ساحت نبی اکرم (ص) و اهل بیت (ع) در مصیبت امام حسین (ع)، تمامی محدودیت های تعین شده از سوی مقامات سعودی به جز دستور العمل های بهداشتی را کنار زده و از بلندگو استفاده کردند، میدان ها را مفروش کرده و پارچه های مشکی، بنر ها و پرچم های عاشورایی نصب کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha