پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سید حسین مومنی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی در مراسم بزرگداشت شش عالم فقید حوزه های علمیه، گفت: عبد واقعی خداوند بنا بر روایات از خود ملکیتی نمی بیند و همه چیز را از آن خدا می داند، تقدیر امور را به خداوند واگذار می کند و تمام همّ و غم خود را انجام واجبات و ترک محرمات قرار داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی در مجلس یادبود و بزرگداشت خدمات علمی، فرهنگی و اجتماعی مرحومان آیات و حجج الاسلام والمسلمین، سید کمال فقیه ایمانی، محمدعلی فیض گیلانی، عبدالحسین محمودی، محمدرضا حکیمی، سید جواد طالقانی و مهدی پیشوایی که از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی حوزه و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، به صورت  حضوری و مجازی در مرکز مدیریت حوزه  برگزار شد، گفت: این بزرگواران به اوصافی رسیدند که متصف شدن به آن ها بسیار حائز اهمیت است. قرآن کریم می فرماید: « إِنَّمَا یَخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ »؛ خشیت در برابر عظمت و جلال پروردگار از طریق علم بر قلب علما حاکم می گردد.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: هرکدام از اساتیدی که این مجلس به یاد آنان برگزار شده است، اصلی ترین ویژگی که داشتند خشیت در برابر خداوند بود.

وی حقیقت علم را منشأ تواضع دانست و گفت: حقیقت علم به انسان انکسار و تواضع می بخشد. این عزیزانی که مجلس یادبود به یاد آنان برگزار شده است مورد توجه خاص ذات اقدس اله قرار گرفته و به حقیقت عبودیت رسیده اند.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی با اشاره به اینکه تسلیم در برابر مشیت الهی یکی دیگر از ویژگی های عبودیت است افزود: تمام اشتغال عبد انجام واجبات و ترک محرمات است؛ عبد واقعی خداوند بنا بر روایات از خود ملکیتی نمی بیند و همه چیز را از آن خدا می داند، تقدیر امور را به خداوند واگذار می کند و تمام هم و غم خود را انجام واجبات و ترک محرمات قرار داده است.

استاد حوزه قم بیان داشت: امام صادق علیه السلام می فرماید دنبال عالمی بروید که شما را از کبر به تواضع برساند.

وی گفت: در خدمت این علمای فقید که می رسیدم چنان با آرامش و تواضع با ما برخورد می کردند که من طلبه کوچک را شرمنده می نمودند.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمن اظهار کرد: کار برای خدا انجام دادن یکی دیگر از ویژگی های این علمای فقید سعید بود؛ آنان فقط خدا را می دیدند و غیر از خدا در امورشان تأثیری نداشت.

وی با تأکید بر اینکه بیان استاد باید بتواند شاگرد را از شک به یقین برساند عنوان داشت: در سیره عملی همه اساتید مدنظر این مراسم کمترین دلبستگی به زخارف این دنیا داشتند و از مناعت طبع بالایی برخوردار بودند.

این استاد حوزه گفت: در سیره برخی از این علما، به شخصه شاهد بوده ام که چگونه دستگیری از امور و مشکلات مردم و طلاب داشتند.

وی در پایان با اشاره به شرایط سخت معیشتی طلاب آنان را حائز مناعت طبع برشمرد و خاطرنشان کرد: قطعاً این مناعت طبع در نزد امام زمان عجل الله تعالی فرجه مأجور خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha