پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود محمدی عراقی

حوزه/ رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم، گفت: افراد نخبه و طلبه اگر حب و هوای نفسانی را از خود خارج کنند و خوب درس بخوانند می توانند یک کشور را نجات دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام والمسلمین محمود محمدی عراقی روز چهارشنبه در آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه علمیه مشکات، اظهار داشت: افراد نخبه و طلبه اگر حب و هوای نفسانی را از خود خارج کنند و خوب درس بخوانند، می توانند یک کشور را نجات دهند. اما اگر خدای نکرده طلبه ها و نخبگان از نظر فکر، اخلاق و عمل دچار انحراف شوند می توانند یک جامعه را به انحراف بکشند.


تولیت حوزه علمیه مشکات، افزود: مسئولیت طلاب و دانش پژوهان در این عرصه سنگین است، چرا که شیطان هم با کیدهای خاص به سراغ این افراد می آید.


این استاد حوزه علمیه، ادامه داد: بر اساس تعالیم اسلام، اگر این قشر خطایی و یا توجیه شرعی درست کنند دچار گناه کبیره شده اند.


وی با بیان اینکه رسالت اصلی حوزه های علمیه تعلیم و مجاهدت برای خدا و در راه اوست گفت: این تعلم و تبلیغ در تعالیم اسلامی و قرآن از سوی خداوند آمده  و مخصوص به انبیا و اولیای الهی است.


رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم و تولیت حوزه علمیه مشکات بیان داشت: در کنار همه این ستایش ها از عالمان، فرشتگان الهی بال های خود را زیر طالبان علم پهن می کنند.


وی با تاکید بر اینکه تند ترین و سریع ترین نکوهش ها در قرآن برای عالمان است گفت: در آیات ۱۷۵ و ۱۷۶سوره مبارکه اعراف به این موضوع اشاره شده است.


حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی خاطر نشان کرد: عالم دینی بی عمل بر اساس تعالیم الهی سقوط کرده است و این موضوع در آیه ۱۷۹ سوره اعراف آمده ضمن اینکه در سوره جمعه نیز به این موضوع پرداخته شده است.


وی با اشاره به اینکه زشتی و قباحت در نظر خداوند شدید بوده است، گفت: تکان دهنده ترین و تندترین تقبیح و نکوهش ها برای عالمان بی عمل به کار رفته است.


رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم، افزود: امتیاز حوزه های علمیه دینی نسبت به سایر مراکز تهذیب نفس است تمام این علوم و قرآن به تعبیر حضرت امام در مراکز علمی دیگر دنیا هم تعلیم می شود و اسلام شناسان زیادی در دنیا هستند.


وی گفت: در دانشگاه های ما در ایران نیز علوم قرآن و حدیث، فقه و حقوق وجود دارد اما آنچه که در مراکز دیگر به عنوان محور اصلی تمرکز نمی شود آن مساله تهذیب است.


این مقام حوزوی با اشاره به اخلاق سازی در حوزه های علمیه گفت: طلبه از روز اولی که وارد حوزه می شود به این فکر می کند تا عالم با تهذیب، انسان معذب و استاد اخلاق مدار تربیت شود.


وی ابراز کرد: مردم عادی بر سر این دو راهی نیستند از این رو شایسته است آیات قرآن را پیش چشممان بگذاریم و هر روز قبل از ورود به بحث و درس از آن استفاده کنیم.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم و تولیت حوزه علمیه مشکات در بخش دیگری از سخنان به رشادت ها در فرهنگ عاشورایی اشاره کرد و گفت:حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) لایه های درخشان عاشورای امام حسین را به ما نشان می دهد.


 وی اضافه کرد: همه ما باید به عنوان درس آموزشی این خطبه های حضرت زینب(س) در کوفه و شام و هم خطبه های امام سجاد(ع) را بیاموزیم.


عراقی ادامه داد: خطبه بلیغ و پرمحتوای که در مرکز قدرت به ظاهر پیروز بنی امیه صورت گرفت و آنچنان مردم شام را که بی اطلاع بودند روشن ساخت و طومار بنی امیه را در هم پیچید از این رو باید ادای احترام کنیم نسبت به این کاروان تبلیغی و از بیانات رسا، خطبه های آتشین، تحول آفرین و انسان ساز این دو بزرگوار درس بگیریم.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha