جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام سجاد

حوزه/ نشست علمی "تداوم نهضت عاشورا با محوریت ادعیه مأثوره از امام سجاد(ع)" در حسینیه مجازی شهید فخری زاده مدرسه علمیه ریحانه النبی(ص) شادگان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خوزستان، نشست علمی "تداوم نهضت عاشورا با محوریت ادعیه مأثوره از امام سجاد(ع)" در حسینیه مجازی شهید فخری زاده مدرسه علمیه ریحانه النبی(ص) شادگان برگزار شد.

در این نشست خانم موسوی از اساتید مدرسه علمیه ریحانه النبی(ص) ضمن تعریف ادعیه مأثوره بیان کرد: دعای مأثوره دعایی است که از اهل‌بیت عصمت و طهارت، همچون دعای عهد، زیارت جامعه کبیره و ادعیه صحیفه سجادیه، به ارث رسیده است.

وی با اشاره به بیانات علامه حسن‌زاده آملی، مبنی بر «ادعیه صحیفه سجادیه نشأت گرفته از قرآن است» خاطرنشان کرد: اگر به بررسی فرازهای ادعیه صحیفه سجادیه بپردازیم، تک‌تک فرازها را برگرفته از آیات و معارف قرآن کریم خواهیم یافت.

وی افزود: ائمه معصومین(ع) در روایات به فراخور درک و فهم مخاطب خودشان صحبت می‌کردند ولی در مناجات و ادعیه مخاطب خدای متعال است و هر آنچه امام نسبت به خدای متعال عشق و محبت دارد در قالب الفاظ بیان می‌کند؛ ازاین‌جهت است که ادعیه با روایات معصومین تفاوت و گاهی بر آن‌ها ارجحیت دارد.

موسوی، با بیان اینکه امام سجاد(ع) به دلیل شرایط سخت و خفقان‌آوری که در آن زندگی می‌کردند، برای حفظ جان شیعیان، از ارتباط مستقیم با مردم پرهیز می‌کردند، گفت: امام برای تبلیغ دین اسلام و زنده نگه‌داشتن یاد عاشورا، رفع شبهات وارد شده به اهل‌بیت مبنی بر اینکه اهل‌بیت از خوارج‌اند و قیام امام حسین(ع) بر علیه خلیفه وقت یزید ملعون به خاطر حاکمیت است، از ابزار دعا و مناجات استفاده کرده و با این سلاح به انتقال معارف دین، معرفی خاندان عترت و طهارت و بیان مظلومیت و غصب خلافت از اهل‌بیت پرداخت، که در نتیجه آثار معرفتی و تربیتی والای ادعیه امام سجاد(ع) تأثیر بسزایی در مردم جامعه آن روز به وجود آورد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha