شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
علامه حسن زاده آملی

شخصیت های مختلف کشوری و لشکری با صدور پیام های تسلیت جداگانه، ارتحال علامه حسن زاده آملی(ره) را تسلیت گفتند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در پی ارتحال ملکوتی علامه ذوالفنون، فیلسوف، فقیه و عارف علامه حسن حسن‌زاده آملی، شخصیت های کشوری و لشکری با صدور پیام های تسلیت جداگانه، ارتحال این عالم وارسته را تسلیت گفتند.

بیشتر بخوانید:

جزئیات تشییع و تدفین علامه حسن زاده آملی اعلام شد + فیلم

متن پیام تسلیت رئیس جمهور:

بسم الله الرحمن الرحیم
إذا ماتَ المؤمن الفقیه ثلُمَ فی ألإسلام ثُلمة لا یَسُدّها شَیء

رحلت عالم فرزانه و عارف پارسا، علامه حسن‌زاده آملی طاب ثراه، موجب اندوه و تاثر خاطر گردید.

این اندیشمند متبحر و جامع نگر، حیات طیبه خود را وقف تألیف و تبیین آثار گوناگون اعتقادی، فلسفی، عرفانی، ریاضی، نجوم، ادبیات فارسی و عربی نمود و کارنامه درخشان و پر باری از خود به یادگار گذاشت.

مقام والای علمی، پرورش شاگردان برجسته در کنار تقوا، اخلاص، اخلاق و تهذیب نفس، سلوک عرفانی و تعهد انقلابی و اجتماعی، از ویژگی‌های متمایز و ماندگار این چهره فرهیخته بود که باقیات صالحات ارزشمندی برای ایشان است.

اینجانب این ضایعه را محضر مقام معظم رهبری مدظله العالی، علمای اعلام، حوزه‌های علمیه، شاگردان و علاقمندان به ویژه بیت شریف آن عالم مجاهد تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و همجواری با ائمه اطهار (ع) را مسالت دارم.

سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهوری اسلامی ایران

متن پیام تسلیت رئیس قوه قضائیه:

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

اذا مات العالم ثلم فی الاسلام

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ

عروج ملکوتی عبد صالح خدا، عالم عامل و عارف واصل و علامه ذوالفنون، حضرت آیت‌الله العظمی حسن‌زاده آملی موجب تأسف و تأثر عمیق همه دوستداران علم و فضل شد.

آن شخصیت برجسته در طول عمر شریف خویش علاوه بر پاسداری‌ و ترویج معارف حقه شیعه و مکتب اهل بیت (ع)، تدریس و نگارش آثار ماندگار در زمینه فلسفه، عرفان، هیات، ریاضی، نجوم و ادبیات فارسی و عربی و تفسیر و حاشیه‌نگاری بر مهم‌ترین کتب بزرگان فقه، عرفان و فلسفه، شاگردان بسیاری را نیز در این حوزه‌ها پرورش داد و همواره از پیشگامان دفاع از مبانی نظامی اسلامی و همراه امام(ره) و رهبری معظم انقلاب بودند؛ عاشَ سعیداً و ماتَ سَعیداً

اینجانب، ضمن تسلیت و تعزیت فقدان آن عالم ربانی و متفکر ارجمند به مقام معظم رهبری و بیت شریف آن فقید سعید و همچنین دوستان و شاگردان ایشان در حوزه‌های علمیه و آحاد ملت به ویژه مردم شریف آمل، برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.

غلامحسین محسنی اژه‌ای

متن پیام تسلیت رئیس مجلس شورای اسلامی:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً

درگذشت عالم ربانی مصباح الهدایة نجم الدین علامۀ ذوالفنون یگانۀ آسمان حکمت و غریق دریای حقیقت، آیت‌الله علامه حاج حسن حسن‌زادۀ آملی، موجب تاسف و تاثر عمیق شد.

علامه حسن‌زاده یکی از سرمایه‌های بی‌نظیر حوزه‌های علمیه و جامع علوم و معارف بود که گنجینۀ حکمت بزرگانی همچون علامه طباطبایی (اعلی الله مقامه) در سینۀ ایشان جا داشت؛ ایشان که در سلوک الی الله و وقوف بر اسرار عالم هستی مقامی بی‌بدیل یافته بود، عمر پربرکت خویش را صرف تعظیم امر خالق و شفقت با خلق نمود و با بذل علم و دانش بی‌پایاب خویش، جان‌های آگاه و جویای حقیقت را از دریای معارف الهی سیراب کرد. فقدان آن آفتاب تابان عرفان و فلسفه و پیشوای اهل زهد و ورع برای جامعۀ علمی به خصوص حوزه‌های علمیۀ جهان اسلام به معنای واقعی کلمه جبران‌ناشدنی و خسارت‌بار است.

اینجانب این ضایعۀ مؤلمه را خدمت، ولی الله الاعظم قطب عالم امکان حضرت صاحب‌الزمان (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای (دامت برکاته)، مراجع معزّز و گرانقدر، علما و طلاب حوزه‌های علمیه و شاگردان و دوستداران ایشان، ملت مؤمن ایران اسلامی و بیت معظّم و مکرّم آن علّامۀ ذوالفنون تسلیت می‌گویم و از خداوند منان برای ایشان علوّ درجات و حشر با اولیاء الله را مسئلت می‌کنم.

محمدباقرقالیباف
رئیس مجلس شورای اسلامی

پیام تسلیت آیت الله جنتی، دبیر شورای نگهبان:

إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ

درگذشت فقیه عالی مقام، عارف بالله و یار صدیق رهبری، حضرت علامه حسن‌زاده آملی را به محضر امام زمان(عج)، نائب بر حق ایشان و مردم عزیز ایران اسلامی، تسلیت می‌گویم.

این عارف ربانی در طول عمر با برکت خود، همواره در راستای حق و حقیقت و اعتلای اسلام ناب محمدی (ص) گام برداشته‌اند. تالیفات گرانسنگ ایشان در حوزه‌های مختلف علمی، نشانگر وزانت بالای علمی این دانشمند برجسته جهان اسلام بوده که این آثار، چراغ راه رهروان علم و دانش و همچنین سالکان و عارفان الی الله خواهد بود.

آیت‌الله حسن زاده آملی، عالمی ذوفنون و وزنه‌ای در ساحت علم، تقوا و عرفان ناب اسلامی به شمار می‌رفتند و رحلت ایشان حقیقتاً ثلمه به اسلام و جامعه علمی است. (إذا مات العالم ثُلم فی الإسلام ثَلمة لا یسدّها شیء إلی یوم القیامة)

اینجانب ضمن عرض تسلیت مجدد رحلت این عالم وارسته، برای ایشان از درگاه ایزد منان علو درجات مسئلت نموده و برای خاندان معظم و خیل عظیم دوستداران ایشان، صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌کنم.

تسلیت سردار باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح:

انا لله و انا الیه راجعون
" ثلم فی‌الاسلام ثلمه لا یسدها شیء "

ارتحال جانسوز علامه عالیقدر، عارف روشن ضمیر آیت الله حسن حسن زاده آملی همزمان با موسم اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و اصحاب عاشورا، موجب تاسف و تاثر فراوان گردید.

شهره و آوازه آن استاد برجسته اخلاق و پارسای پرهیزگار و صیقل یافته در الهام الهی که آثار و تالیفات شگفت انگیز و ممتاز فلسفی، فقهی، روایی، عرفانی، ریاضی، تفسیری، ادبی و. او تجلیگاه جامعیت علمی و معنوی ایشان و به تصدیق عالمان برجسته آیینه مهارت، تتبع و تبحر او در علم و بردباری و تحمل در عمل است، پرچم برافراشته‌ای است که برای همیشه راهگشای حوزه‌های علمیه و طالبان علم و دانش و سالکان الی الله خواهد بود.

این ضایعه بزرگ و اندوه بی پایان را به پیشگاه حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا فدا) و نایب بر حقش مقام عظمای ولایت و رهبری حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی)، مراجع عظام، علمای اعلام، شاگردان و ارادتمندان ایشان به ویژه خاندان مکرم و بازماندگان ارجمند آن فقیه فقید تسلیت و تعزیت عرض نموده و از درگاه خداوند کریم و نعیم برای روح مطهر و متعالی آن عارف مخلص، رحمت و مغفرت و برای آحاد داغدیدگان مکرم صبر و شکیبایی و تسلا مسئلت می‌جویم. 

پیام تسلیت آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور:

انا لله و انا الیه راجعون
اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شی

ارتحال عالم ربانی، علامه ذوفنون، حکیم متاله و عارف متخلق حضرت آیت الله حاج شیخ حسن حسن زاده آملی (قدس الله نفسه الزکیه) موجب تاسف و تاثر فراوان گردید.

تبحر و تسلط آن دانشمند فرهیخته بر علوم و حوزه‌های مختلف دانشی نظیر تفسیر و علوم قرآنی، کلام، فلسفه، فقه و اصول، عرفان، ریاضیات و نجوم در کنار وصول به مقامات والای معرفتی و معنوی در سایه عبودیت و اطاعت الهی و تهذیب نفس، از ایشان شخصیتی گرانقدر در عصر حاضر ساخته بود، آن فقید سعید به عنوان الگویی شایسته و الهام بخش در اذهان دانشوران حوزوی و دانشگاهی باقی خواهد ماند.

آثار ارزشمند، فاخر و ماندگار آن عالم برجسته که در زمینه‌های مختلف به رشته تحریر درآمده حاصل سال‌ها تلاش و مجاهدت علمی مداوم و کسب فیض از محضر عالمان بزرگی، چون علامه شعرانی (ره)، علامه طباطبایی (ره) بوده و چراغ راهی فراروی پویندگان راه دانش خواهد بود.

افزون بر همه مراتب علمی و معرفتی و معنوی ایشان، حضور این عالم پارسا در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی و مردمی و نقش آفرینی در صحنه‌های انقلاب اسلامی و همراهی با انقلاب اسلامی و امامین انقلاب اسلامی درس آموز و الهام بخش و سخنان نغز و دلنشین ایشان در مسند خطبه و خطابه و وعظ و ارشاد راهنمای جویندگان مسیر سعادت بود و پس از سال‌ها خدمت و نورافشانی و درایام اربعین سالار شهیدان ع به لقای الهی شتافت.اینجانب فقدان این عالم والامقام را به محضر قدسی امام زمان (عج)، مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم)، حوزه‌های علمیه و شاگردان و آقازادگان و بازماندگان محترم و بیت معظم له و بیوت وابسته تسلیت عرض نموده، خاضعانه از درگاه خداوند متعال برای ایشان، علو درجات، روح و رضوان ربوبی و حشر با اولیای الهی و ائمه اطهار (ع) و برای بازماندگان، صبر جمیل، اجر فراوان و پایدار و آرامش قلبی خواستارم.

پیام تسلیت دکتر محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور:

انا لله و انا الیه راجعون
رحلت ملکوتی عالم ربانی و حکیم فرزانه حضرت آیت الله حسن حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه ضایعه بزرگ ملی است.

این فقیه جلیل القدر و عارف بزرگ سرمایه‌ای ارزشمند و کم نظیر برای جهان اسلام و تشیع و حوزه‌های علمیه بود و در حوزه‌های مختلف علمی از فقه و فلسفه و عرفان تا ریاضیات و نجوم و ادبیات فارسی و عربی صاحب آثار و تالیفات گرانسنگی بود که شیفتگان و جویندگان علم و دانش را برای سال‌های متمادی بهره‌مند ساخته و خواهد ساخت.

مصیبت فقدان مرحوم علامه حسن زاده آملی را که ثلمه‌ای جبران ناپذیر برای حوزه‌های علمیه و جامعه علمی کشور است، به محضر مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، عموم ملت ایران بخصوص مردم شریف آمل، شاگردان و علاقه‌مندان و بستگان به ویژه بیت معزز و بزرگوار ایشان صمیمانه تسلیت می‌گویم و از خداوند قادر متعال برای آن دانشمند برجسته و نام آشنا رضوان واسعه الهی و علو درجات و برای بازماندگان ارجمند صبر جمیل و اجر جزیل مسالت دارم.


 

پیام دکتر علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
(إذا مات العالم ثلُم فی الإسلام ثلمهٌ لا یسدّها شئ)
 
خبر ارتحال علامه حسن زاده آملی موجب تاسف و تاثر فراوان گردید.

این عالم برجسته و شهره جهان اسلام علامه ذوالفنون، علامه دهر و عارف واصل بود و در علوم مختلف تبحر و تسلط داشت و عمر بابرکت خویش را در راه تبیین ارزش های بلند اسلامی و  معارف اهل بیت(ع) مصروف کرد و با کلام شیوا و نافذ خویش دل های بسیاری را روشن و شاگردان فراوانی را در مکتب اسلام و قرآن پروراند و آثار ارزشمند و کم‌نظیر این عالم مجاهد و نستوه در زمینه‌های فقه، فلسفه، اخلاق، عرفان، حکمت، کلام، ریاضیات، نجوم، ادبیات عربی و فارسی، علوم طبیعی، طب قدیم، علوم غریبه و ... نشانه هایی از اندیشه‌های ژرف و عمیق ایشان دارد.

درگذشت این  عالم جلیل القدر  را به محضر حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، حوزه های علمیه، ملت بزرگ ایران، بیت معزز و به ویژه مردم شریف مازندران  تعزیت و تسلیت عرض نموده، از خداوند منان علو درجات مسئلت می نمایم .

 تسلیت امیر سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش:

« بسم الله الرحمن الرحیم

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ

درگذشت عالم جلیل القدر و استاد اخلاق علامه حسن زاده آملی موجی از تاسف و تالم خاطر را در دل محبان ایشان و جامعه اسلامی ایجاد کرد.

زندگی سراسر نورانی آن عارف زاهد در راه تزکیه نفس، پرورش روح و تربیت شاگردان و مریدان بسیار سپری شد و در کنار آن  تالیفات بسیاری برای ترویج اسلام و اشاعه فرهنگ ناب نبوی از آن استاد برجسته  به یادگار باقی مانده است.
رحلت آن فقیه برجسته و زاهد پارسا لطمات جبران ناپذیری را بر پیکره حوزه های علمیه و مراکز اسلامی و دانشگاهی وارد خواهد کرد.

اینجانب درگذشت آن مجاهد نستوه و معلم خستگی ناپذیر طریق معنویت و اخلاق را به ساحت حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، حوزه های علمیه، بیت مکرم و شاگردان ایشان تسلیت عرض می کنم و علو درجات معنوی آن مرحوم را از درگاه الهی خواستارم.

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران
سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی»

تسلیت تولیت آستان قدس رضوی:

بسم الله الرحمن الرحیم 

قال الله تبارک و تعالی:

یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشَاءُ ۚ وَمَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا ۗ (سوره بقره آیه ۲۶۹) 

با تأثّر و تأسّف، همزمان با ایام اربعین سید و سالار شهیدان درگذشت عالم عامل و عارف بالله، فیلسوف و حکیم والامقام، مجتهد مهذب آیت الله علامه حسن زاده آملی(اعلی الله مقامه) که درکنار جایگاه رفیع علمی و معرفتی جهانی، زهد و ساده زیستی، دفاع بی تعارف و صریح از ارزشهای انقلاب اسلامی و آرمانهای شهیدان، غمخواری و همنوایی با تهیدستان جامعه، ایشان را محبوب همه اصناف و طبقات نموده بود را به محضر مولایمان ولی الله الاعظم (ارواحنا فداه)، رهبر عظیم الشان انقلاب، مراجع معظم تقلید، حوزه های علمیه، مجامع دانشگاهی، شاگردان فراوان و ارادتمندان بیشمار، بویژه فرزندان و خاندان گرانقدر آن عارف واصل تسلیت عرض نموده، در جوار مضجع منوّر و شریف حضرت ثامن‌الحجج علیه آلاف التحیّة والثناء از درگاه ایزد منّان، رحمت و مغفرت الهی برای آن فقید سعید، شکیبایی و پاداش معنوی برای کلیه بازماندگان محترم را مسألت می‌نمایم.

تسلیت حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:

بسم اله الرحمن الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهِ.

خبر ارتحال ملکوتی سالک الهی، عالم ربانی، حکیم و فیلسوف متأله، عارف عالی‌قدر و مجاهد انقلابی حضرت علامه آیت‌الله حسن‌زاده آملی موجب تأثر و تأسف عمیق شد.
آن عالم فرزانه عمر شریف و پربرکت خویش را در احیای مواریث قرآن و حدیث و به‌کارگیری فنون گوناگون علمی برای خدمت به شریعت اسلام به پایان رساند.
انتشار آثار متعدد و باارزش و تربیت عالمان فرزانه در حوزه دین و دانش از یادگاران آن استاد سفرکرده است.

اینجانب ضایعه رحلت آن فقید سعید را به محضر حضرت ولی‌عصر ارواحناله الفدا، مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)،علمای اعلام، حوزه‌های علمیه، شاگردان و خانواده مکرم ایشان تسلیت عرض می‌کنم.

از درگاه احدیت برای ایشان حشر با اولیای طاهرین و برای بازماندگان و خاندان معززشان صبر و اجر مسئلت دارم.


تسلیت دکتر امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه:

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ

ارتحال ملکوتی عالم ربانی، عارف وارسته نستوه و فیلسوف‌ فرزانه حضرت آیت الله علامه حسن زاده آملی (رضوان الله علیه) موجب تاسف و تاثر عمیق گردید.

آن عالم فرزانه و معلم اخلاق یکی از برجسته ترین اندیشمندان و فلیسوفان اسلامی و خزانه علوم مختلف و عرفان و اخلاق در دوران معاصر بودند و عمر پربرکت خویش را صرف‌ نشر و ترویج مبانی قرآن کریم و سیره نبوی و معارف‌اهل بیت عصمت و طهارت (ع) کردند.

خلوص و معنویت ایشان موجب نفوذ کلام مشفقانه و ناصحانه و محبوبیت و علاقه مندی ملت شریف و جوانان مومن به ایشان بود و آثار و تالیفات این عالم برجسته، علامه ذوالفنون و علامه دهر همواره چراغ روشنی برای هدایت حق جویان و محققان علوم مختلف خواهد بود.

اینجانب ضایعه ارتحال آن عالم فرزانه را به محضر نورانی امام زمان (عجل الله)، مقام معظم رهبری، علما و مراجع عظام، حوزه‌های علمیه، شاگردان و علاقمندان ایشان و آحاد مردم شریف و مومن مازندران و خطه سرافراز آمل به خصوص بیت معزز و مکرم ایشان تسلیت عرض می کنم و در آستانه اربعین حسینی برای آن عالم جلیل القدر علو درجات و همجواری با امامان و صلحاء و علماء و مقربین درگاه الهی و شهدای کربلاء مسئلت می کنم.
 
پیام تسلیت دکتر عین اللهی، وزیر بهداشت:

قال رسول الله (ص): اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شیء
وقتی عالمی فقیه، فوت کند در اسلام رخنه و حفره‎ای ایجاد می‎شود که هیچ چیزی نمی‎تواند جای آن را پر کند.

رحلت علامه فرزانه، متفکر و فیلسوف نامدار آیت الله حسن زاده آملی موجب تاسف و تالم فراوان اینجانب گردید.

ارتحال آن عالم برجسته و معلم اخلاق که عمر با برکت خود را در ترویج علوم مختلف از جمله دروس حوزوی و معارف نورانی اهل بیت (علیهم السلام) صرف کردند را به محضر حضرت ولیعصر (عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، حوزه‌های علمیه و مردم شریف استان مازندران و خطه سرافراز آمل تسلیت عرض نموده، از خداوند متعال برای آن فقیه پارسا رحمت واسعه الهی و برای سایر بازماندگان این بیت شریف، صبر و شکیبایی مسئلت دارم.
 

تسلیت حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان:

 بسم الله الرحمن الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ

ارتحال ملکوتی عالم ربانی، متفکر برجسته و سالک توحیدی علّامه حسن زاده آملی که عمر با برکت و پرنور خویش را در مسیر اعتلای دین و کسب انوار قرآنی و فیض آموزه های اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام گذراند و شاگردان برجسته ای در عرصه خدمت به اسلام و دانش دین تقدیم کرد، موجب تاثر و تاسف گردید.

ایشان از مفاخر معاصر است که با ژرف نگری علمی و زهد و تقوای مثال زدنی، نقش عظیم و اثرگذاری در میدان دانش و تبیین آموزه های دین ایفا کرد و با رفتار و سخن و قلم ماندگار خویش در این عرصه ارزشمند، جاودانه شد.

ارتحال ملکوتی این عالم متقی و علامه شهیر را که در عرصه های سیاسی - اجتماعی انقلاب اسلامی همراه و همگام با امامین انقلاب اسلامی بود و الگویی برجسته از عالمی انقلابی به شمار می رود، به ساحت قدسی ولی الله الاعظم(عجل الله تعالی فرجه)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، مراجع عظام، حوزه‌های علمیه، شاگردان آن عالم ربانی، بیت شریف و همه دوستداران و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می کنم و از درگاه خداوند متعال علودرجات را برای آن فقید سعید مسئلت دارد.

تسلیت استاد رشاد، رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران:

باسمه تعالی
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الإِسْلامِ ثُلْمَةٌ لایَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَه

خبر ارتحال عارف سالک، فیلسوف فرزانه، نادره‌ی دوران، بقیة السلف، میراث دار معارف اهل بیت نبوت (س)، علامه‌ی ذوفنون، آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی (قدّس الله نفسه الزکیّه)، مایه‌ی تالّم و تأسف عمیق گردید؛ این عالم ربانی تربیت یافته‌ی محضر اساطین معرفت و معنا در عصر حاضر بود و درک ساحت معرفتی حضرات امام خمینی، علامه‌ الاهی قمشه‌ای، علامه‌ ابوالحسن شعرانی طهرانی، علامه‌ محمدحسین طباطبائی (قدس الله اسرارهم) از او شخصیت بی‌بدیلی ساخته بود. او جامع معقول و منقول، و صاحب علوم درسی  و نفسی، و مجمع مراتب عالی سلوکی بود.

آن عالم عظیم‌الشان از سرمایه‌های معرفتی کشور و از پشتوانه‌های معنوی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی بشمار می‌رفت، و فقدانش الحق مصداق بارز ثُلمه بر پیکره‌ی اسلام، کشور و نظام اسلامی قلمداد می‌شود. با فقدان قله‌های علمی معنوی از جمله این فقید فلاح‌نمون در سنوات اخیر، حوزه‌های علمیه‌ و جامعه‌ی دینی‌ بیش از پیش، دچار فقر و فتور معرفتی و معنوی گشته و می‌گردد.

اینجانب این ضایعه‌ی مولمه را، به محضر مبارک حضرت بقیّت الله (ارواحنا له الفداء)، رهبر فرهمند انقلاب اسلامی و سایر مراجع تقلید، نیز حوزه‌های علمیه‌ی (صانها الله عن الحدثان) و بیت مکرم آن راحل رستگار، تسلیت عرض کرده، از بارگاه بلند باری برای او رفعت رتبت در جوار الهی، و برای متربیان و مریدان، وابستگان و دلبستگان، خاصه قرزندان آن عارف عظیم صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم. تغمده الله بواسع رحمته و أسکنه فسیح جناته.

پیام تسلیت وزیر کشور:

باسمه تعالی

ارتحال عالم ربانی علامه ذوالفنون، عارف واصل، معلم نفوس؛ حضرت آیت الله حسن زاده آملی را به محضر حضرت بقیه الله عجل الله تعالی فرجه الشریف مقام معظم رهبری و ملت ایران تسلیت عرض می نمایم.

حقایق نابی که در نوشته ها و فرمایشات توحیدی ایشان موج می زند، گوارای وجود مشتاقان معارف الهی باد.

امید است که همه ما، بویژه جوانان، هر چه بیشتر از برکات علمی و معنوی نوشته های ذی قیمت و متعالی ایشان بهره بگیریم.

پیام تسلیت وزیر اطلاعات:

اذامات‌العالم ثلم فی‌الاسلام ثلمه لایسدها شیء

خبر رحلت حضرت آیت الله، علامه حسن حسن‌زاده آملی، آن عالم ربانی و سالک توحیدی، موجب تألم و تأثر گردید.

عروج ملکوتی آن فقیه اهل بیت (علیهم‌السلام) و دانشمند ذوفنون را به پیشگاه حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظّم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی)، علما و طلّاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور، مردم ولایت‌مدار خطه‌ی مازندران و شهر شهید پرور آمل، علی‌الخصوص خانواده معزز آن مرحوم تسلیت می‌گویم.

از درگاه خداوند منّان برای روح آن مرحوم که مروّج مکتب اهل بیت (علیهم‌السلام) و منبع فیض دوستداران معارف و لطائف بود، علوّ درجات و برای بازماندگان و شاگردان معزّا صبر و سلامتی مسئلت می‌نمایم.

تسلیت دکتر مهرداد بذرپاش، رئیس کل دیوان محاسبات کشور:

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَایَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ.

رحلت تاثربرانگیز علامه‌ی مسلم، حضرت آیت الله حسن زاده آملی را به ساحت بقیه الله الاعظم ارواحنا له لفداء، امام خامنه‌ای، ملت قهرمان ایران و عموم شاگردان و علاقه‌مندان آن فیلسوف جلیل القدر، خاصه به بیت مکرم ایشان تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

مرحوم علامه حسن زاده آملی علاوه بر درجات عالی علمی، از یاوران جمهوری اسلامی و امامین انقلاب بود که فقدان ایشان ضایعه‌ای بزرگ محسوب می‌شود.
امیدوارم راه آن مرد میدان علم و تهذیب و عرفان، توسط شاگردان پرتعداد ایشان ادامه یابد.

تسلیت حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان:

انالله و انا الیه راجعون

ارتحال فقیه وارسته، حکیم با بصیرت و عارف واصل آیت الله علامه حسن حسن زاده آملی که عمر خود را در راه تعلیم و تربیت دانشمندان برجسته صرف نمود، موجب تالم و تاثر گردید اینجانب این ضایعه مولمه رابه ساحت مقدس ولی عصر سلام الله علیه و حوزه های علمیه تسلیت عرض می نمایم.

متن پیام حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی، امام جمعه کرج:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الإمامُ الصّادقُ علیه‌السلام: إذا مات المؤمنُ الفَقیهُ ثُلِمَ فی الإسلامِ ثُلمَهٌ لا یَسُدُّها شیءٌ.

در ایامی که دل در حسرت فراق کربلای مولانا حسین بن علی علیهماالسلام در سوزوگداز است خبر ارتحال ملکوتی شیخنا الاستاد عالم ربانی فقیه صمدانی علامه ذوالفنون عارف و حکیم متاله مربی نفوس مستعده آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی قدس الله نفسه الزکیه سوزش دل را دوچندان کرد و جهان اسلام ذخیره علمی کم‌نظیری را از دست داد. استاد مجاهدی که عمر پربار خود را سراسر  به تعلیم و تعلم و نشر  معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام و علوم مختلف سپری کرد و در روزهای شروع سال تحصیلی به دیدار معلم اول شتافت. اینجانب این ضایعه  را به حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه، رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید ، حوزه‌های علمیه و مراکز علمی،  شاگردان و ارادتمندان و دوستداران و  خاندان محترم تسلیت عرض نموده، برای ایشان از خدای تعالی علو درجه، رفعت مقام و حشر با اولیاء الهی مسألت می‌نمایم.

تسلیت حجت الاسلام رضا غلامی، رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی:

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال عالم ربانی و ذوفنون، حکیم و عارف والامقام و مرشد اهل سلوک الی‌الله، حضرت آیت‌الله العظمی حسن‌زاده آملی رضوان الله تعالی علیه برای جامعه الهی به ویژه حوزه‌های علمیه جانسوز است. این شخصیت نورانی که دهه‌های متوالی از سعی و کوشش مجدانه در جهت بسط و تعمیق حکمتِ جامع اسلامی و عرفان‌ ناب اهل بیت علیهم السلام دریغ نداشت، و همواره یار و یاوری صدیق برای انقلاب اسلامی بود برای همیشه به عالم ملکوت سفر کرد و اهل معنا و تعالی را در حسرت تداوم بهره گیری دنیوی از فیوضات خود باقی گذاشت.

اینجانب این مصیبت بزرگ را به محضر مبارک امام زمان ارواحنا فداه، رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی و همچنین‌ جمیع رهروان مسیر قدسی اسلام تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال علوّ درجات آن علامه فقید را مسالت دارم. همچنین امیدوارم بهره‌گیری عمیق از دهها اثر گرانسنگ مرحوم استاد به یکی از برنامه‌های اصلی مراکز علمی و تحقیقی حوزه و دانشگاه تبدیل گردیده و به یاری خداوند غور در این آثار، کمک موثری به گشایش راه‌های تازه در ساحت علم و معرفت منجر گردد.

پیام تسلیت رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره):

«ضایعه مولمه ارتحال ملکوتی عالم وارسته، فقیه و فیلسوف برجسته عالم تشیع، حضرت آیت‌الله علامه حسن‌زاده آملی موجب تاثر و تاسف گردید.

ارتحال این عارف بزرگ، شخصیت ممتاز حوزه‌های علمیه و دانشمند جامع‌الاطراف، ثلمه‌ای جبران‌ناپذیر برای جهان اسلام و تشیع به شمار می‌رود.

درگذشت جانسوز این عالم متأله جلیل‌القدر را به محضر مبارک ولی عصر (ارواحنا فداه)، رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی)، حوزه‌های علمیه و روحانیت معظم، شاگردان و علاقمندان، خاندان معزز و مکرم، ملت بزرگ ایران و به ویژه مردم شریف استان مازندران تسلیت عرض می‌نمایم».

پیام تسلیت جامعه روحانیت مبارز:

انا لله و انا الیه راجعون

اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدها شیء

خبر ارتحال ملکوتی علامه حسن حسن‌زاده آملی ( رضوان الله علیه) عالم برجسته و علامه ذوالفنون  موجب تاثر و تحسر فراوان ‌گردید.

بی تردید فقدان این شخصیت ممتاز جهان تشیع، فیلسوف و متأله بزرگ، فقیه ربانی، عارف روشن ضمیر، دانشمند علوم غریبه و نجوم و ریاضیات و مدرس ممتاز دروس حوزوی ثلمه ای عمیق و جبران ناپذیر است و حوزه های علمیه ، فرهیخته ای ارجمند و ذخیره ای ارزشمند را از دست‌دادند که جبران آن به سادگی میسر نیست.

مصیبت فقدان ارتحال این عالم جلیل القدر و عارف بزرگ را به محضر نورانی امام زمان (عج)، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه های علمیه و روحانیت معظم و خاندان مکرم و بازماندگان معزز و همه شاگردان و ارادتمندان و ملت بزرگ ایران تسلیت می گوییم و برای آن فقید سعید علو درجات مسالت می کنیم.

تسلیت سردار سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین:

بسمه تعالی
کل نفس ذائقه الموت ثم الینا ترجعنون
هر نفسی طعم مرگ را می چشد سپس به سوی ما بازگشت داده می شوید.

قال رسو الله(ص): اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمه الایسدها هاشیء

سلام علیکم بما صبرتم
ارتحال عالم ربانی، سالک توحیدی و فقیه عالیقدر، یار دیرین امام و رهبری حضرت آیت الله حسن زاده آملی (رحمت الله علیه) آن مجاهد نستوه و دانشمند فرزانه که عمر پربرکت و حیات طیبه خود را مصروف و وقف تالیف و تبیین معارف دین نمود و به حق کارنامه ایشان مشحون از خدمت صادقانه و تلاش خالصانه در مسیر اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی و معارف و لطایف دینی است، موجب تاثر و تالم دل های همه مومنین، ارادتمندان و شاگردان ایشان گردید.

اینجانب به نمایندگی از خیل عظیم بسیجیان این ضایعه دردناک و محزن را محضر مبارک حضرت بقیه الله الاعظم(عج)، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای عزیز(مدظله العالی)، بیت مکرم ایشان و حوزه های علمیه کشور تسلیت و تعزیت عرض می نمایم. از پیشگاه خداوند منان برای ایشان علو درجات معنوی و روحانی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل توام با صحت و سلامتی مسئلت می نمایم.

تسلیت حجت الاسلام علی خیاط، رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی:

"انا لله و انا الیه راجعون"
“اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدها شیء ”

خبر ارتحال عالم جلیل القدر، فیلسوف نامدار، فقیه، عارف، منجم استاد عالیقدر حوزه علمیه قم مقدس، یار دیرین نظام و انقلاب، مجاهد نستوه آیت الله علامه حسن زاده آملی موجب تاثر و تالم خاطر فراوان گردید.

این عالم جلیل القدر عمر گرانبهای خویش را صرف تهذیب نفس، تلاش و مجاهدت در راه نشر، ترویج و اعتلای معارف اسلامی‌ و خدمت به مردم نمود و شخصیت والا و ممتاز و خاطرات تلاشها، زحمات و خدمات اثر بخش و ماندگار آن فقیه  وارسته برای همیشه دراذهان علاقمندان و ارادتمندان، کشورجمهوری اسلامی ایران، مردم شریف استان مازندران و بویژه مردم قدرشناس شهرستان آمل باقی خواهد ماند.

اینجانب به‌ نوبه‌ی خود و به نمایندگی از خانواده بزرگ دانشگاه علوم اسلامی رضوی، این ضایعه دردناک را به محضر حضرت ولی عصر(عج)، مقام عظمای ولایت حضرت آیت الله خامنه‌ای(مدّ ظله العالی)، بیت‌ معظم و مکرم این عالم جلیل القدر، ‌جمیع ارادتمندان، حوزه های علمیه و مردم متدین و انقلابی استان مازندران و شهرستان آمل تسلیت و تعزیت عرض نموده، از خداوند متعال برای آن مجاهد نستوه و خستگی‌ناپذیر رحمت و رضوان واسعه و برای بیت مکرم و معزز ایشان صبر جمیل مسئلت دارم.

در حال تکمیل ...

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha