جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 982362
۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۷
وقف

حوزه/ از مهم ترین رسالت های دفتر موقوفات و امور حقوقی وقف حوزه علمیه خراسان، احیاء و صیانت از موقوفات قدیم و جذب موقوفات جدید می باشد که برای تحقق این رسالت مهم، مجمع خیّرین و حامیان وقف حوزه علمیه خراسان شکل گرفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از بجنورد، دفتر موقوفات و امور حقوقی وقف حوزه علمیه خراسان ضمن گرامیداشت دهه وقف و تبریک و تهنیت این ایام به همه طلایه داران این عرصه مقدس، توجه به سنت حسنه وقف را به عنوان یک اقتصاد پایدار برای حوزه علمیه خراسان امری ضروری و اجتناب ناپذیر می داند. بر همین اساس در اواخر سال ۱۳۹۵ با تصویب شورای عالی و ابلاغ حجت الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، دفتر موقوفات و امور حقوقی وقف تأسیس شد.

از مهم ترین رسالت های دفتر موقوفات و امور حقوقی وقف حوزه علمیه خراسان، احیاء و صیانت از موقوفات قدیم و جذب موقوفات جدید می باشد که برای تحقق این رسالت مهم، مجمع خیّرین و حامیان وقف حوزه علمیه خراسان شکل گرفت و تا به امروز شاهد موفقیت های خوبی در عرصه های مختلف هستیم. خبرگزاری حوزه علمیه خراسان در این مجال به مواردی از مهمترین عرصه ها و فعالیت های وقفی مربوطه که به اهتمام دفتر موقوفات و امور حقوقی وقف حوزه علمیه خراسان اقدام شده یا در دست اقدام است، اشاره می کند.

عرصه های مختلف وقف در حوزه علمیه خراسان

حوزه علمیه خراسان به عنوان دومین حوزه علمیه جهان تشیّع، نقش مهمی در راستای تامین نیازهای فکری و فرهنگی نظام مقدس اسلامی و جامعه بین الملل دارد که البته دارای نیازهای فراوان در حوزه های مختلف اجتماعی است که بدون شک و تردید رفع آنها نیازمند همت بلند و اراده مصمم واقفان و نیکوکاران محترم است که در ذیل، برخی از این نیازها آمده است.

۱. آموزش و پژوهش

تعلیم و تربیت طلاب علوم دینی به همراه تحقیق و پژوهش در علوم مختلف اسلامی از وظائف مهم و ذاتی حوزه های علمیه می باشد که نیازمند تاسیس مدارس علمیه و مراکز تحقیقاتی است و با توجه به استقبال چشمگیر جوانان مومن جهت ورود به حوزه علمیه و محدودیت مدارس و مراکز آموزشی در حوزه علمیه خراسان، ضرورت وقف در این عرصه چندین برابر احساس می شود.

از سوی دیگر توسعه رشته های تخصصی همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) و مراجع عظام تقلید(دامت برکاتهم) بوده که ایجاد مدارس و مراکز تخصصی از جمله نیازهای مهم و ضروری در این عرصه تلقی می شود.

همچنین جمعی از پژوهشگران و نخبگان صاحب آثار و ایده حوزه علمیه، مطالباتی جهت چاپ و نشر محصولات علمی و تحقیقی خود دارند اما به دلیل هزینه های سنگین چاپ و اجرای ایده خود دچار مشکل شده اند که وقف به این منظور و حمایت خیرین از این پژوهشگران و نخبگان بدون شک گام ارزشمندی در راه نشر فرهنگ اسلامی خواهد بود.

۲. تاسیس و تجهیز کتابخانه های عمومی و تخصصی مدارس علمیه

یکی از مهمترین عوامل ارتقا کیفی بنیه آموزشی و پژوهشی اساتید و طلاب، برخورداری از کتابخانه های غنی و تخصصی دیجیتالی و سخت افزاری است که باتوجه به ورود روش های متنوع و ابزارهای جدید اطلاعاتی و منابع الکترونیک ضرورت تامین کامل این منابع و تاسیس کتابخانه های تخصصی برهیچ کسی پوشیده نبوده و تقویت این حوزه همت ارزشمند خیرین را می‌طلبد.

۳. ساخت و توسعه استادسرا

یکی از مشکلات مدارس علمیه خصوصا مدارس شهرستان ها، نداشتن استاد سرا برای اسکان اساتید است از این رو ساخت و توسعه استادسراها تاثیر بسزایی در ارائه خدمات آموزشی به طلاب این حوزه خواهد داشت.

۴. حمایت از طرح ها و برنامه های فرهنگی و تبلیغی طلاب

پس از انتصاب شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه خراسان از سوی رهبر معظم انقلاب و رویکرد تحولی این حوزه در عرصه های مختلف فرهنگی و تبلیغی و لزوم پاسخگویی به مطالبات جامعه در این عرصه، نیازمندی های فراوانی در تاسیس و ایجاد مراکز فرهنگی و تبلیغی احساس می شود که واقفین محترم می توانند در این زمینه دارای منشا اثر باشند.

۵. فناوری اطلاعات و ضرورت ارتقاء مهارت های طلاب

با عنایت به ناامیدی دشمنان نظام و انقلاب اسلامی از تهاجم و نفوذ از طریق مرزها و تغییر رویه آنان برای نفوذ نرم در انقلاب اسلامی و مردم متدین کشور، لزوم تجهیز و ارتقاء مهارت های طلاب این حوزه به عنوان سربازان فرهنگی جامعه برای مقابله با تهاجمات فرهنگی و اجتماعی بیش از پیش نمایان است.

از سوی دیگر ضرورت و لزوم ایجاد مراکز آموزشی و مهارتی جهت ارتقاء توانمندی های طلاب در فضای مجازی نیز که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است، برکسی پوشیده نیست و از جمله مهمترین نیازمندی های حوزه علمیه خراسان تلقی می شود.

۶. ایجاد مجتمع های فرهنگی و تبلیغ

مقابله با آسیب های فرهنگی و اجتماعی جامعه، نیازمند حمایت از تشکل های فرهنگی و تبلیغی است که توسط طلاب دلسوز و دغدغه مند ایجاد شده اما بدلیل کمبود منابع مالی و عدم پشتیبانی لازم دچار مشکل شده اند. مساعدت های خیرین و واقفین ارجمند در این عرصه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

۷. معیشت و مسکن اساتید و طلاب

دغدغه های طلاب نسبت به معیشت و مسکن، در تحصیل آنان بی تاثیر نیست و این مشکلات، گاهی اختلالات جدی را بوجود می‌آورد، در این راستا خیّرین می‌توانند نسبت به تامین مسکن اساتید و طلاب با حوزه علمیه خراسان همکاری داشته باشند.

۸. سلامت و درمان طلاب

تشکیل درمانگاه های عمومی و تخصصی برای طلبه های حوزه علمیه می تواند بخشی از هزینه های درمان طلاب را کاهش داده و در راستای ارتقاء کیفیت خدمات آن ها به جامعه موثر باشد که در این زمینه سه مجموعه درمانگاهی در سطح شهر مشهد در حال مطالعه و بررسی بوده و زمین مناسب به این امر اختصاص یافته اما ساخت و پشتیبانی مالی آنها، نیازمند مشارکت خیّرین است.

۹. ازدواج و تشکیل خانواده طلاب

با عنایت به هزینه های سنگین تشکیل زندگی و مراسمات ازدواج در شرائط امروز جامعه، یکی از عرصه هایی که خیّرین و واقفین حوزه علمیه خراسان می توانند در آن حوزه مشارکت داشته باشند، وقف در جهت تشکیل خانواده و ازدواج طلاب می‌باشد.

۱۰. امکانات ورزشی طلاب

طلاب حوزه علمیه خراسان از حداقل امکانات ورزشی محروم هستند که در این زمینه ایجاد سالن های ورزشی ویژه طلاب در رشته های مختلف می تواند روحیه تندرستی و انگیزه بالاتر در راستای خدمت رسانی به مکتب اهل البیت(ع) برای آنان فراهم آورد.

خیرین و نیکوکاران برای اطلاع‌ از آخرین اخبار، پاسخگویی به سؤالات و کسب اطلاع بیشتر می توانند با شماره تلفن‌های ۰۹۱۵۱۵۰۰۶۸۲ و ۰۵۱۳۲۰۰۸۱۲۰ تماس بگیرند و کانال دفتر موقوفات حوزه علمیه در پیام‌رسان ایتا به نشانی:https://eitaa.com/howzehmoghofat ارسال کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha