یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
خانم کبری خزعلی

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه نسل جدید با دین و حوزه های علمیه فاصله گرفتند گفت: حوزه ها در کنار جوانان نیستند این قشر در انواع تهاجمات فرهنگی، بمباران می شود و ما در حوزه های علمیه برای افرادی که محکم و دارای اعتقاد هستند کلاس فقه و اخلاق و فرهنگ برپا می کنیم در حالی که جوانان در فضاهای مجازی حضور دارند و از آن تغذیه می شوند.

کبری خزعلی در نشست "زنان فاطمی و زینبی عصر حاضر با تاکید بر گام دوم و تمدن اسلامی" که به صورت وبینار  برگزار شد، اظهار داشت: با شیوع کرونا، استفاده از فضای مجازی شدت گرفت و خودمان فضای مجازی را به خانه هایمان بردیم و جوانان وارد این حیطه شدند و نسبت به مسائل مختلف دچار شبهه شدند باید نسبت به سن، جنس و فرهنگ و به زبان جوانان آنان را مجذوب اسلام کرد  و جهاد تبیین و تغییر را به راه انداخت.

وی افزود: اکنون هزاران شبهه در خصوص مسائل مختلف از جمله حجاب، حقوق زن و مرد و سایر مباحث در فضای مجازی مطرح است که نیاز است در این زمین ورود کنیم.

این مقام مسوول ادامه داد: مدافعین حرم نباید تنها در سوریه باشند بلکه باید در کنار حمایت از ولایت و امامت، از مباحث اعتقادی و روابط اجتماعی و فردی دفاع کرد.

وی با بیان اینکه باید نقش های دشمن را شناسایی کنیم و در حوزه علمیه گروه هایی تشکیل دهیم گفت: امروز رسانه های بیگانه جوانان را نشان گرفته اند که باید گروه هایی تشکیل شوند تا رسانه های داخلی و بیگانه را تجزیه و تحلیل کنند و بر اساس آن راهکارهای فرهنگی و سیاسی را بیان کنند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون فراز و نشیب هایی بوده است و رهبر معظم انقلاب اسلامی با همراهی این مردم انقلاب را حفظ کرده اند. 

وی با تاکید بر اینکه باید جهادی برای تبیین و تغییر در فضای مجازی به راه بیافتد گفت: در مرحله اول باید خود را شناخت و بر اساس آن حقایق را روشن کرد و ابرها را کنار زد در همین راستا باید مسائل رفع و پاکسازی شود.

وی بیان داشت: در فضای مجازی باید چندین حق را رعایت و نیروها را شناسایی کنیم تا جوابگوی شبهات با استدلال عقلی و به زبان جوانان باشیم از این رو باید با استدلال های غربی و با استفاده از کتب غربی و  بر اساس گفته های روانشناسان مسائل را بیان کنیم چراکه بسیاری از روانشناسان به یافته های دین اسلام در بحث خانواده و فضای مجازی دست یافته است. 

خزعلی با اشاره به اینکه حقوق و اخلاق با یکدیگر مرتبط است گفت: باید مسائل حقوقی و اخلاقی در ابعاد مختلف را بیان کنیم و  بر اساس نیاز، فرهنگ و سن مخاطبان مباحث را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

وی ابراز داشت: باید حق را از باطل  جدا کرد و نمایش داد و به مدل های مختلف حق را زیبا جلوه دهیم و در این عرصه مباحث مختلف را در قالب فیلم و کلیپ برای مخاطبان نمایش دهیم ضمن اینکه باید حاکمیت را کمک کرده و جلوی سیاه نمایی ها را گرفت. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به سند ۲۰۳۰ اشاره کرد و گفت: غربی ها درصدد هستند تا نسل جوان را جوری آموزش دهد که در آینده اعتقادات دینی را کنار بزنند به گونه ای که اکنون شاهد بی دینی و مبارزه با دین در جوامع اسلامی هستیم.

وی گفت: این سند در سال ۹۵ مطرح شد که با آن مخالف هایی نیز صورت گرفته است.

خزعلی به دین ستیزی اشاره کرد و گفت: دشمن به دنبال اسلام ستیزی است و این امر را در منطقه مشاهده می کنیم اکنون در کشور ترکیه، مبارزه با دین می کنند و بر اساس آن مباحث تاب آوری را بیان می کنند تا بی دینی حاکم شود.

وی با اشاره به منشور حقوق زنان گفت: این منشور را به مجلس بردیم و در سال ۱۳۸۵ به تصویب رساندیم این منشور با الهام از شریعت جامع اسلام و نظام حقوقی آن و با تکیه بر شناخت و ایمان به خداوند متعال و با هدف تبیین نظام‌مند حقوق و مسئولیت‌های زنان در عرصه‌های حقوق فردی، اجتماعی و خانوادگی تدوین شده است.

وی ادامه داد: این منشور اهتمام بر تبیین حقوق و تکالیف زنان در اسلام داشته و مبتنی بر قانون اساسی، اندیشه‌های والای بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب و با بهره‌گیری از سند چشم‌انداز ۲۰ساله و سیاست‌های کلی نظام و با لحاظ قوانین موجود و خلأها و کاستی‌های آن و به منظور تحقق عدالت و انصاف در جامعه زنان مسلمان است. این منشور با دیدی جامع و فراگیر تنظیم شده لذا مشتمل بر حقوق و تکالیف امضایی، تأسیسی و حقوق حمایتی و نیز حقوق مشترک بین همه انسان‌ها است اکنون با وجود چنین منشوری، سند ۲۰۳۰ مطرح می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در بعضی از نقاط کشورمان مفهوم خانواده تغییر پیدا کرده است گفت: کانون خانواده ها به سمت تزلزل حرکت می کنند مباحثی از جمله ازدواج سفید مطرح شده است که بدبختی آن برای زنان و کودکان است ضمن اینکه در کشورمان برای این حرکت ها مقاومت هایی وجود دارد. 

وی افزود: بعضی از رفتارها در کشورمان به سمت مدرنیته غرب گرایی است در حالی که قانون اساسی می گوید برنامه ریزی ها باید در تشکیل استحکام خانواده صورت گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه اکنون آمار طلاق ها بالا رفته است گفت: بیشترین آمار طلاق ها در ۶ ماه تا ۲ سال اول زندگی است، زن در مقابل شوهر قرار گرفته است و در بعضی از خانواده ها ایثار و فداکاری از بین رفته است.

وی خاطر نشان کرد:مسائلی از جمله تنظیم خانواده، سقط جنین، فرزندسالاری در خانواده ها شکل گرفته است و در برخی از مراکز شاهد سقط جنین آن هم در ماه های آخر زایمان هستیم تا مجوز سقط به راحتی صادر شود نهی این مباحث و با تکیه بر مسائل روانشناسی و دین باید در قالب فیلم به خانواده ها آگاهی داده شود.

خزعلی با تاکید بر اینکه بهترین الگوها برای زنان و مردان حضرت زهرا(س) و زینب(س) هستند گفت: حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه اول توحید را بیان می کنند و بعد وارد فلسفه احکام می شوند هنگامی که خوب مسائل را تبیین کرد به جهاد می پردازد.

وی افزود: امامت و ولایت باعث ثبات نظام می شود و نظم های فردی، خانوادگی و اجتماعی در آن نهفته است.

۳۱۳/۶۱پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha