جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
شهادت امام حسن عسکری (ع)

حوزه/ استاد جامعة الزهرا(س) با بیان اینکه سبک زندگی امام حسن عسکری(ع) باید برای مردم تبیین شود گفت: این امام در برخورد با نااهلان بسیار مدارا و سازش می کردند و این نوع رفتار امام بر روی مخالفان دین تاثیر بسزایی می گذاشت.

طاهره حیدری مجد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سوگ جانسوز امام یازدهم شیعیان اظهار داشت: باید با تاسی از سیره این امام همام نااهلان را با روش درست به دین اسلام دعوت کنیم این امر از هر صدقه ای برای آخرت انسان ماندگار تر است.

وی افزود: از امام حسن عسکری علیه السلام نقل شده که فرمودند: «سازش و مدارا با مردم نااهل و مخالف بهتر از هر صدقه‌ای است چرا که در این صورت با ملاحظه رفتار مناسب شما ممکن است همان دشمن به دوست تبدیل شود و به اسلام روی آورد.»

استاد جامعة الزهرا(س) ابراز داشت: امام ۳ برادر به نام‌های حسین، جعفر و محمد داشتند یکی از این برادران نااهل بود اما امام در برخورد با ایشان کوچکترین رفتار نابجا و یا بی احترامی نمی کرد در حالی که گاهی وقت ها می‌بینیم بعضی از مردم به گونه ای با نااهلان برخورد می کنند که حتی باعث می شود که یک مسلمان از مسیر دین خارج شود در حالی که با صبر، بصیرت افزایی و اعتدال می توان افراد را به مسیر الهی رهنمود کرد.
به گفته وی، یکی دیگر از برادرانش حسین و محمد مردانی باتقوا و عابد بودند که امام به آنها عشق می‌ورزیدند و حتی در سوگ برادرشان عزاداری کردند، در مراسم تشییع او حاضر شدند و معتقد بودند این رفتار از حقوق برادران است نسبت به یکدیگر. امام حسن عسکری علیه السلام می‌فرمودند: «کسی که حقوق برادران و اعضای خانواده‌اش را بداند و رعایت کند، نزد خدا ارج و قرب ویژه‌ای پیدا می‌کند.»
حیدری مجد با اشاره به کلام امام یازدهم در ارتباط با دیگران گفت: این امام بسیار مراقب زبانشان بودند تا کسی نرنجد و می‌فرمودند: «قلب احمق در دهان اوست و زبان حکیم و عاقل در قلب او.» بدین گونه که احمق قبل از آنکه تفکر کند، حرف می‌زند و آدم عاقل بعد از اندیشه لب به صحبت می‌گشاید. همچنین می‌فرمودند: «دقت در سخن گفتن، نشانه فرد مؤمن است.»از این رو ایشان با نا اهلان طوری رفتار نمی‌کردند که آن‌ها جری شوند و نسبت به دین و احکامش بی‌احترامی کنند.
وی با بیان اینکه امروز دشمنان با مهندسی معکوس و استفاده از فضای مجازی درصدد تخریب اعتقادات جوانان هستند گفت: دشمنان اسلام نحوه زندگی را طوری طراحی کردند که بعضی از جوانان در راه دین نیستند و حتی در زندگی زنان ومردان مشکلاتی ایجاد شده است.

استاد جامعة الزهرا(س) اضافه کرد: باید به گونه ای آگاهانه رفتار کرده و تهدید را به فرصت تبدیل کنیم تا زمینه رشد و تعالی و هدایت فراهم شود.
وی به رفتار امام حسن عسکری(ع) در رفتار با فرزندش امام مهدی موعود(عج) اشاره کرد و گفت: ایشان در طول حیات خود صاحب یک فرزند شد ایشان در روایتی فرمودند: اند: «با فرزندانتان طوری رفتار نکنید که نسبت به شما جری شوند. حتی با یکدیگر طوری برخورد نکنید که فرزندانتان احساس کنند می‌توانند مقابلتان بایستند. چون در این صورت وقتی به بزرگ‌سالی رسیدند طوری رفتار خواهند کرد که مجبورید آن‌ها را نفرین کنید.»
استاد جامعه الزهرا(س) بیان داشت: در دین اسلام بعد از مباحث توحیدی به موضوع خانواده و پدر و مادر تاکید شده است رفتار والدین بر روی فرزندان تاثیر مستقیم دارد و والدین به همان قدر که در رفتار خود مسئول هستند در رفتار فرزندانشان در آینده نیز مسئول هستند.
وی به خصوصیت تواضع و فروتنی امام حسن عسکری(ع) در مقابل خانواده اشاره کرد و گفت:این امام بزرگوار به قدری در مورد رفتار با خانواده حساس بودند که می‌فرمودند: «با اهالی خانه و مردم با تواضع و فروتنی رفتار کنید. کسی که در مقابل خانواده‌اش متواضع باشد، در آخرت از صدیقین محسوب می‌شود و در زمره شیعیان راستین امیرالمؤمنین علیه السلام قرار می‌گیرد.» آن طور که از این حدیث برمی‌آید امام تواضع و فروتنی نسبت به خانواده و عموم مردم را سیره و روش معصومین علیهم السلام می‌دانستند.
این استاد حوزه گفت: حضرت در برخورد با همسر خویش نیز فروتن بود در تاریخ آمده است همسر ایشان از اسرای رومی بود که بعد از جنگ بین مسلمانان و روم به عنوان اسیر وارد سامرا شد دین ایشان مسیحیت بود که به دست امام هادی (ع) مسلمان شدو به عقد پسرشان درآورد و امام یازدهم شیعیان با اینکه با یک بانوی اسیر ازدواج کرده بودند اما هیچ‌گاه نسبت به او سخت نگرفتند حتی از او به پاک‌دامنی و شایستگی تعریف می‌کردند.
استاد جامعة الزهرا(س) تاکید کرد: این بانو به قوانین اسلام آشنا نبود ولی امام به قدری با ایشان به اخلاق، احترام و صبوری برخورد می کرد و در زندگی مسیر اعتدال را فرا گرفته بود و از افراط و تفریط دوری می جست.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha