سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام و المسلمین بهرام پور مدیر حوزه علمیه خوزستان

حوزه/ حجت‌الاسلام و المسلمین بهرام پور، گفت: چه خوب است که طلاب، هنگام خواب محاسبه‌ نفس کرده و از اعمال بد خود استغفار کرده و آن‌ها را جبران کند تا بتواند دوباره‌کار نیک‌انجام دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعود بهرام پور، مدیر حوزه علمیه خوزستان، در محفل انس با قرآن کریم که به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) برگزار شد، اظهارداشت: مهم‌ترین مأموریت و وظیفه اصلی استمرار حرکت پیامبر مکرم اسلام است؛ چراکه مأموریت پیامبر اسلام بعد از ایشان به علمای دین واگذارشده است.

وی، با اشاره به آیه ۴۵ سوره احزاب مبنی بر «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِدًا وَ مُبَشِّرًا وَنَذِیرًا»، بیان داشت: خداوند در هر امتی شاهدی قرار داده و شاهد در اینجا به معنای نظارت بر عملکرد امت است که این نظارت ازاین‌جهت است که یکی از وظایف هر رسول، شفاعت امت خود است.

مدیر حوزه علمیه خوزستان، بیان کرد: ما دو نوع شفاعت داریم؛ یکی شفاعتی که از طرف ماست و دیگری از طرف خداوند و اهل‌بیت است. شفاعتی که از طرف ما است به این معنی است که با ما به اهل‌بیت بچسبیم و به رفتار، کردار، اهداف و راه آن‌ها نگاه کنیم و به آن‌ها اقتدا کنیم و تلاش کنیم هم‌رنگ آن‌ها شویم چراکه رنگ آن‌ها رنگ خداست و ما وقتی تلاش می‌کنیم هم‌رنگ آن‌ها شویم درواقع سعی می‌کنیم همرنگ خداوند متعال باشیم همان‌طور که خداوند در مورد پیامبر مکرم اسلام می‌فرماید: « لَّقَد کَانَ لَکُم فِی رَسُولِ ٱللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَة لِّمَن کَانَ یَرجُواْ ٱللَّهَ وَٱلیَومَ ٱلأخِرَ وَذَکَرَ ٱللَّهَ کَثِیرا».

وی با اشاره به آیه «یَوْمَ نَدْعُو کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ»، خاطرنشان کرد: انسان در زندگی به هرکسی اقتدا کرد در روز قیامت با او محشور می‌شود و آن‌هایی که تلاش می‌کنند شبیه پیامبر و اهل‌بیت او باشند در روز قیامت با آن‌ها محشور می‌شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرام پور، در ادامه گفت: خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به پیامبر می‌فرماید:« قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ»، یعنی اینکه اگر دوست دارید محبوب خداوند باشید و خداوند به شما توجه کند و دست شمارا بگیرد رمز آن این است که پیامبر و اهل‌بیت او را دوست داشته باشیم و به آن‌ها اقتداء کنیم و رنگ آن‌ها را بگیریم.

وی تصریح کرد: یک طلبه برای اینکه بتواند در علم خود پیشرفت کند ناگزیر است از این مسیر وارد شود و به پیامبر و اهل‌بیت اقتدا کند و رنگ و بوی آن‌ها را بگیرد و علماء و اولیائی که خود را در این مسیر قرار می‌دهند و در خود این تحول را به وجود می‌آوردند که با اقتداء به سیره‌ی پیغمبر از خاکی بودن خارج شوند و الهی شوند همان‌گونه که پیامبر بر امتش شاهد است آن‌ها هم بر امت پیامبر شاهد می‌شوند.

مدیر حوزه علمیه خوزستان، گفت: فرق اینکه ما یک کار خوب را انجام دهیم بااینکه آن کار خوب را به خاطر اقتداء به پیامبر انجام دهیم در این است که کار ما ممکن است ظاهرش خوب اما باطنش ظلمت باشد ولی کار پیامبر هم ظاهرش نور است و هم باطنش و نور یک موج و طیفی است که وقتی به وجود آمد، خاموش شدنی نیست و این را علم ثابت کرده است.

وی، بابیان اینکه در آیه‌ «إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِیرًا»، دو خصوصیت دیگر برای پیامبر ذکرشده و آن دو خصوصیت «بشیر بودن» و « نذیر بودن» است، اذعان داشت: قرآن بر این مطلب اصرار دارد که راه تربیتی انسان‌ها ارشاد و تنذیر باشد، یعنی اینکه انسان‌ها کار خوب را با پاداشش بشناسند و به پاداش آن طمع کنند و کار بد را نیز با عواقبش بشناسند و از عواقبش بترسند و از آن دوری کنند و به این کار در فرهنگ ما « تبلیغ» می‌گویند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرام پور، افزود: باید به این نکته نیز توجه شود که  حقیقت اعمال انسان تأثیرگذاری در همین دنیاست و مربوط به آخرت نیست؛ چراکه در آخرت بحث جزاء و پاداش و گرفتار شدن است و انسان‌ها در همین دنیا هر کاری کنند، تأثیر آن به وجود می‌آید همچنین باید بدانید که شما هر عملی که انجام می‌دهید بر روی عمل بعدی شما نیز تأثیرگذار است؛ مثلاً اگر نماز شب بخوانی فردا توفیقات بیشتری پیدا می‌کنی ولی اگر گناه مرتکب شدی فردا دست و پای شما برای انجام عمل صالح بسته می‌شود؛ ازاین‌روست که گفته می‌شود که هنگام خواب انسان محاسبه‌ نفس کرده و از اعمال بد خود استغفار کرده و آن‌ها را جبران کند تا بتواند دوباره‌کار نیک‌انجام دهد.

وی، در پایان گفت: «بشیر» و «نذیر» بودن، مخصوص پیامبر نیست و من و شما نیز باید در مرحله‌ی اول خودمان اعمال خوب را بشناسیم و آن‌ها را انجام دهیم و اعمال بد را نیز بشناسیم و از آن‌ها دوری‌کنیم تا بتوانیم با شناخت، معرفت و عمل به مردم بگوییم چه‌کارهایی را انجام داده و از چه‌کارهایی پرهیز کنند؛ چراکه وقتی ما این‌گونه بشیر و نذیر شدیم آن‌وقت حرف‌های ما بر دیگران تأثیرگذار می‌شود و طرف مقابل ما را باور می‌کند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha