شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حسین جوان آراسته

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با تاکید بر نقش محوری و جایگاه کلیدی قوه مقننه گفت : قوه مقننه قوه عاقله نظام است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کرسی علمی- ترویجی «ترجیج قوه مقننه یک مجلسی بر دو مجلسی در ساختار نظام های تک ساخت (بسیط و یکپارچه) از جمله نظام جمهوری اسلامی ایران» از سوی پژوهشکده علوم اسلامی به صورت وبینار برگزار شد.

حجت الاسلام حسین جوان آراسته عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به ارائه طرح لزوم قوه مقننه دو مجلسی در ساختار نظام جمهوری اسلامی پرداخت و حجت الاسلام ابراهیم موسی زاده، هیئت علمی دانشگاه تهران، احمد تقی زاده، مدرس دانشگاه تهران و مهدی عبدالملکی معاون حقوقی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به عنوان ناقدان و موافقان اظهار نظر کردند.

حجت الاسلام جوان آراسته هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در باره اهمیت موضوع قوه مقننه در هر نظام سیاسی و هر کشوری اظهار داشت: قوه مقننه جایگاه محوری و کلیدی و قوه عاقله هر نظامی است و اساسا مجموعه نظام بر محور این قوه و مدار این قوه قرار خواهد گرفت.

وی افزود: قوه مقننه نهادی است که قانون گذاری می کند از این رو این نظام قانونگذاری بر پایه یک یا دو مجلس تشکیل می شود به دلیل اهمیت پارلمان و مجلس، بررسی این موضوع دارای اهمیت است. 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به برگزاری این کرسی گفت: انگیزه این کرسی به این دلیل است که در گذشته و میانه دیدگاه های برخی از سیاستمداران و نمایندگان مجلس، طرح گرایش به دو مجلس را داشته ایم. این مساله در برخی از دیدگاه ها مطرح شد و تمایل تبدیل قوه مقننه یک مجلسی به دو مجلسی وجود دارد. 

وی ادامه اد: ما باید بر نقاط قوت و ضعف نظام های دو مجلسی یا یک مجلسی تامل کنیم بخصوص با تمرکز به این که آیا در نظام های تک ساخت و بسیط در مقابل با نظام های فدرال گرایش به دومجلسی شدن قابلیت دفاع و توجیه عقلانی دارد؟

حجت الاسلام آراسته با بیان اینکه فلسفه اصلی نظام های دومجلسی به ساختار نظام های فدرال است گفت: نظام فدرال یک مجلسی به ندرت در دنیا مشاهده می شود مثلا عراق یکی از این نظام هاست.

وی اضافه کرد: در امریکا، ایالت ها بر اساس جمعیت، نمایندگانشان را به مجلس می فرستند از این رو ایالت های کوچکتر با این امر مخالف و معتقد بودند که حقوق ایالت های کوچکتر ضایع خواهد شد و بر این امر مقاومت کردند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: راه حل پیشنهاد شد و به نتیحه رسیدند که مجلس دومی را ایجاد کنند که هر ایالتی دو نماینده داشته باشد از این رو در مجلس سنا هر ایالت ۲ سناتور دارد و اکنون ۱۰۰ نفر در سنای آمریکا وجود دارد.

وی با اشاره به وضع انگلستان و نظام تک ساخت گفت: در این کشور به خاطر وجود اشراف زادگان، روحانیون و مردم، دو هیات تشکیل شد که یک هیات عموم مردم و یک هیات هم اشراف بودند.

حجت الاسلام آراسته افزود: دلایل مختلف برای گرایش به نظام های دو مجلس وجود دارد ولی نمی توانیم به یک نتیجه قاطع برسیم که نظام های یک مجلسی با دو مجلسی در کشورهای تک ساخت نظام های ضعیف تری هستند ضمن اینکه چرخشی را داریم که مدعی است در خود اروپا نظام هایی دارای دو مجلسی بودند و به سمت یک مجلسی رفته اند.

وی ادامه داد: با دلایل که در این طرح نامه ارائه شده است نیازمندیم تا در نظام جمهوری کشورمان نیزدو مجلس داشته باشیم.

       

۳۱۳/۶۱پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha