شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اقتصاد دیجیتال

حوزه/عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص) با تاکید بر اینکه باید از شکاف دیجیتالی بین والدین و فرزندان جلوگیری شود گفت: باید اطلاعات والدین نسبت به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بالا برود این در حالیست که می بینیم، نوجوانان و جوانان بسیار پیشتاز هستند.

طاهره ماهروزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در خصوص تاثیرگذاری فضای مجازی در تربیت اخلاقی فرزندان گفت: این شکاف به خاطر فاصله نسل ها و عدم آگاهی والدین از فضاهای مجازی و بستر اینترنت است.
وی افزود: باید بتوانیم برای والدین و خانواده ها کارگاه های مهارتی جهت چگونگی برخورد با فرزندان در فضای مجازی برگزار کنیم.
مدیر گروه تفسیر مجتمع آموزش عالی بنت الهدی،با تاکید بر اینکه باید سواد رسانه ای در خانواده ها بالا برود گفت: اگر این امر اتفاق بیافتد خود به خود این فضای آگاهی از فرصت ها و تهدیدهای فضای مجازی فراهم می شود.
وی ادامه داد: نهاد آموزش و پرورش و متولیان فرهنگی می توانند با ارائه محتواهای اخلاقی و ارزشی در قالب های جدید و خلاقانه تهدید های اینترنت را به فرصت تبدیل کنند و کنار خانواده ها از پیامدهای غیراخلاقی جلوگیری کنند.
مدیر گروه پژوهشی تفسیر پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعة الزهرا(س) به تاثیر فضای مجازی بر تربیت اخلاقی اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین عواملی که در عصر حاضر می تواند تاثیر مستقیمی بر رشد اخلاقی کودکان، نوجوانان و جوانان داشته باشد بستر اینترنت و فضای مجازی است.
وی گفت: اینترنت به عنوان یکی از شبکه های ارتباطی و اطلاعاتی، فضای نامحدود و نامشخص بودن هویت افراد مورد اقبال همه مردم قرار گرفته است که گسترش روز افزون دستاوردهای اینترنت و شبکه های اجتماعی باعث شده این شتاب روز به روز بیشتر شود.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص)افزود: با توجه به رشد اجتماعی، استقلال طلبی و بلوغ نوجوانان و جوانان گرایش بیشتری به فضای مجازی و شبکه ها دارند.
وی با اشاره به تهدیدات فضای مجازی گفت: سرعت تبادل اطلاعات و نفوذ اینترنت بر تمام ابعاد زندگی انسان ها سیطره پیدا کرده که نمی توانیم کودکانمان را از این فضا با رویکرد سلبی باز داریم.
ماهروزاده ادامه داد: در قالب تدابیر پیشگیرانه توسط والدین می توان تهدید ها را به فرصت ها تبدیل کرد.
وی با بیان اینکه باید الگوهای اخلاقی را برای جوانان معرفی کنیم گفت: باید افرادی را معرفی کنیم که در این محیط بزرگ شدند نه تنها این فضا بر روی رفتار آنها تاثیر نگذاشت بلکه تاثیر گذار هم بودند.
استاد حوزه، ادامه داد: به عنوان مثال از دانشمندان که با طراحی سایت های مذهبی و دینی باعث نشر اسلام و پاسخگویی به بسیاری از شبهات شدند باید الگوسازی کنیم و به جوانان ارائه کنیم چرا که این الگوهای فناوری برای جوانان می تواند زمینه ای برای دورنگه داشتن آنان از تهدیدات باشد.
وی بر پرورش روحیه خود کنترلی تاکید کرد و گفت: امرو نهی های فراوان نمی تواند در تربیت اخلاقی مفید باشد باید از همان ابتدا کودک به گونه ای تربیت شوند که قدرت خود کنترلی داشته باشد و این امر به نوع تربیت والدین بر می گردد.
مدیر گروه پژوهشی تفسیر پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعة الزهرا(س) تاکید کرد: والدین باید آگاهی به فرزندان بدهند اطلاعات خوبی ارائه دهند تا خودشان تصمیم بگیرند تا از چه برنامه هایی استفاده کنند و این امر نیازمند برگزاری دوره های آموزشی و مهارتی برای فرزندان است.
 وی با بیان اینکه استفاده از فضای مجازی باید مدیریت شود گفت: نوع استفاده فرزندان از این فضا باید مدیریت شود تا مشخص شود در شبانه روز چه میزان ساعت می توانند از این فضا استفاده کنند این امر نیازمند یک نوع نظارت تعاملی با فرزندان است.
ماهروزاده خاطر نشان کرد: با توجه به عدم آگاهی والدین از این فضا باعث می شود تا فرزندان پنهان کاری کنند و حتی والدین خبردار نشوند.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha