پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
image-20211103092421-1.jpeg

حوزه/ بانوی طلبه و نویسنده در عرصه دفاع مقدس، اسطوره سازی اغراق آمیز از شهدا را مانع الگوگرفتن از آنان دانست و گفت: در ثبت خاطرات شهدا، نباید بیش از حد شهدا را مقدس نشان داد و اسطوره سازی اغراق آمیز کرد.

خبرگزاری حوزه،/ اشاره: سبک زندگی ایرانی-اسلامی گمشده نسل حاضر در وانفسای تهاجم فرهنگی غرب است که سعی دارد ارزش های دینی را کمرنگ کرده و سبک و اسلوب خود را نهادینه کند. برای مقابله با این اندیشه، ارائه الگوهای ناب به نسل جوان و نوجوان راهگشاست که سبک زندگی رزمندگان و شهدای دفاع مقدس، از بهترین سرمشق ها می تواند باشد. برای نیل به این هدف، بازگویی خاطرات و سبک زندگی شهدا در قالب کتاب ها از جمله راه های مقبول است که هنوز هم راهگشاست.

خانم طیبه نجفی، از بانوان طلبه نویسنده در عرصه دفاع مقدس است که قلمی زیبا دارد و تاکنون دوکتاب در زمینه زندگی شهدا نوشته است و سومین کتابش نیز در حال چاپ است. خبرنگار خبرگزاری حوزه گفتگویی با این بانوی اهل قلم به مناسبت روز جهانی نویسنده داشته تا از حال و هوای نوشتن در زمینه دفاع مقدس برایمان بگوید.

معرفی کتاب:

نام کتاب: خواب آذر

نویسنده: طیّبه نجفی

ناشر: سوره مهر

کتاب "خواب آذر"، برگرفته از خاطرات خانم شوکت رحیمی، مادر شهید "فرزاد رحیمی" است. "فرزاد رحیمی" در شهریور ۱۳۴۲ در هرسین کرمانشاه متولد شد و در هفدهم مرداد ۱۳۶۶ در عملیات نصر۷ در منطقه سردشت به شهادت رسید. با مطالعه‌ی این کتاب می‌توان صحنه‌های درخشانی از حیات مجاهدانه‌ی مردم هرسین کرمانشاه در طول دفاع مقدس از سرزمین و دین و آیین را به‌خوبی دریافت و بر بصیرت و ایمان و همت مردمان آن شهر و استان آفرین گفت.

معرفی نویسنده:

خانم طیبه نجفی کرم خانی، متولد اولین روز از بهار سال۱۳۷۰ در روستای گرمه خانی از توابع شهرستان نورآباد دلفان در استان لرستان است. روستایی محروم که حتی از نعمت آب و برق و گاز و مسائل اولیه امکانات بی بهره بود. وی برای اینکه عمق محرومیت را برایمان ترسیم کند، می گوید: سال ۷۷ روستای ما برق کشی و سال ۹۹ از نعمت آب لوله کشی برخوردار شد! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!

تا مقطع ابتدایی در روستای گرمه خانی درس خواند و به دلیل نبود مدرسه راهنمایی، دو سال ترک تحصیل کرد. سپس در سال ۸۳ برای ادامه تحصیل، به شهرستان هرسین در استان کرمانشاه رفت.

وی پس از گرفتن دیپلم در رشته تجربی، سال ۱۳۹۳ وارد مدرسه علمیه زینب کبری(سلام الله علیها) هرسین شد و در سال۹۸ در مقطع سطح دو با معدل الف فارغ التحصیل شد و همزمان در سطح سه رشته تربیت دینی کودک و نوجوان مرکز تربیت مدرس حضرت صدیقه کبری(سلام الله علیها) قم پذیرفته شد و هم اکنون مشغول تحصیل در این مرکز است.

خانم نجفی در توصیف زادگاهش می گوید: روستای ما طبیعت بکری دارد و کودکی من در این طبیعت زیبا با داشتن جنگل های بلوط زاگرس و چشمه سارهای فراوان سپری شده است. این ها نعماتی بود که خداوند سر راه ما قرار داده بود و ملموس شدن با طبیعت، روح ما رو جلا می داد و این ها مقدمه نوشتن بود. خانواده ما اغلب دوبیتی سرا هستند، البته به دلیل محرومیت های زیست روستایی، هیچ گاه اثری از آنها چاپ نشده، اما پدرم و دو خواهر و دو برادرم دو بیتی می سرایند و این ها از برکات همین طبیعت است. من نیز از کودکی با شعر مانوس بودم. دوره ابتدایی، کتاب بوستان و گلستان سعدی را به عنوان هدیه از دامادمان دریافت کردم. قریحه شعر و بزرگ شدن در فضای شعر و شاعری، مرا به سمت شعر می کشاند که در این زمینه اشعاری دارم که هنوز چاپ نشده است.

سال ۱۳۸۳ که برای ادامه تحصیل به استان کرمانشاه رفتم، شروع به نگاشتن قطعات ادبی و دلنوشته کردم. من برای شهدا و اهل بیت(ع) می نوشتم، اما مخاطب خاصم امام رضا(ع) بود. برای ایشان نوشته های مستمری داشتم "۴۰هفته با امام مهربانی ها" که قصه اش بماند برای بعد...

"خواب آذر" در راهیان نور

وی یادآور می شود: سال  ۱۳۸۹ که به سفر راهیان نور در مناطق عملیاتی جنوب رفتیم، کلا سمت و سوی نوشته هایم عوض شد، قلمم بوی غربت گرفت، عطر پاسگاه زید و عطش و غربت شهدایش، شلمچه و دو کوهه و ....

آنقدر این سفر زیبا بود که مسیر زندگی ام و مسیر نوشتنم تغییر کرد و این بار به طوری جدی شروع به تحقیق و جست و جو و نگاشتن کردم اما صرفا برای شهدا.

سال ۱۳۹۴ اولین کتابم را با عنوان "خواب آذر" نوشتم که چون تجربه اول بود، روند چاپ و نشر آن چهار سال طول کشید، اما به لطف خدا، جزو بهترین کتاب های دفاع مقدس شد و سال ۱۳۹۹در غرفه بهترین های دفاع مقدس، با استقبال مخاطبین رو به رو شد.

رونمایی از کتاب "خواب آذر" همزمان با جشن عقد ازدواج نویسنده

خانم نجفی درباره رونمایی از این کتاب می گوید: با همسرم تصمیم گرفتیم که مراسم عقدمان ساده باشد. خیلی فکر کردیم که در کنار مزار کدام شهید، پیوندمان را جشن بگیریم!. چون همیشه دوست داشتم  مراسم عقدازدواجم در حضور شهدا به عنوان شاهدان آسمانی برگزار شود. دیدم هیچ جایی بهتر از مزار شهدای گمنام نیست، چون عطر حضور حضرت زهرا سلام الله علیها از مزار آنها می آید و گمنامی ارثیه مادرشان هست. از این رو در روز عید سعید قربان، در جوار مزار شهدای گمنام پارک کوهستانی کرمانشاه، با حضور میهمانان و برخی از مسئولان حوزه هنری استان کرمانشاه هم مراسم عقد برگزار شد و هم از کتاب "خواب آذر" رونمایی شد.

دفاع مقدس محدود به زمان هشت سال جنگ‌تحمیلی نیست و ادامه دارد...

نویسنده کتاب"خواب آذر" در ادامه می گوید: مطالعات زیادی در زمینه دفاع مقدس داشتم. آثار بسیاری را در این عرصه مطالعه کردم و در نهایت به این جمله رسیدم که ما هنوز بهای جنگ را نپرداخته ایم! یعنی آنطور که باید عمیق و دقیق در عرصه جنگ قلم نزده ایم. هنوز هستند اسرایی که رنج زندان های عراق را درون سینه دارند و بار این خاطرات نانوشته را به دوش می کشند! چه مادرانی که رنج های نانوشته درون سینه خود را به خاک بردند. به نظر می رسد باید بیشتر در این زمینه کار کنیم. دفاع مقدس محدود به زمان هشتسال جنگ‌تحمیلی نیست و اکنون هم ادامه دارد. شهدای مدافع حرم، شاگردان مکتب امام خمینی(ره) هستند.

انگیزه برای نوشتن کتاب "چهل منزل تا خدا"

خانم نجفی معتقد است: خانواده های شهدای مدافع حرم علاوه بر اینکه داغ عزیز دیده اند، با رنج هایی همچون نیش و کنایه های برخی که آنها را متهم به گرفتن پول برای اعزام به عراق و سوریه می کردند، مواجه هستند و حتی هزاران جمله دیگری که هر کدامش برنده وار، از خنجر به قلب بازماندگان لاله های حرم می نشیند. خاطرات این خانواده ها را باید ثبت کرد تا آیندگان بدانند روزی سربازان بدون مرز ارتش امام خامنه ای رفتند در مملکت غریب با دشمن جنگیدند، خون پاک شان روی خاک های گرم ‌عراق و سوریه ریخت، بعضی هاشان برگشتند و برخی دیگر داغ بازگشت شان را بر دل خانواده هایشان گذاشتند. این ها رفتند در غربت با دشمن جنگیدند تا جنگ به داخل کشور نکشد، ‌تا پای حرامی به حریم مقدس حرم باز نشود. این ها را باید نوشت و روشنگری کرد. در این راستا، کتاب "چهل منزل تا خدا" را نوشتم و آثار دیگری هم در دست تالیف دارم.

معرفی کتاب "چهل منزل تاخدا"

این نویسنده جوان در رابطه با کتاب "چهل منزل تا خدا" تصریح می کند: این کتاب، خاطرات شهید مدافع حرم "ستار عباسی" به روایت همسر شهید است. شهیدی که با چله های تطهیر، روح وجان‌خود را صیقل می دهد و پس از یک سیر تحول، پاسدار می شود و در راه دفاع از حرم عقیله بنی هاشم، در شهر حلب سوریه به درجه رفیع شهادت نائل می آید. اوصاف و خصایص اخلاقی شهید از زبان همسر در این کتاب بازگو شده است. این شهید عزیز، یک سیر تحول را گذرانده و مسائل و قضایایی برایش پیش می آید  و حتی در عالم خواب به وی گفته می شود که "ستار، مینا را بگیر". مسئله ازدواج، در خواب به ایشان الهام شده و حتی مکان شهادتش را هم در خواب به او می گویند.

در مجموع این کتاب، کتابی اخلاقی است و کرامات خاصی از شهید بزرگوار "ستار عباسی" در آن روایت شده است.

اسطوره سازی از شهدا، مانع الگو برداری از آنان

وی یکی از سختی های نگارش کتاب برای شهدا را اسطوره سازی از شهدا عنوان می کند و می گوید: امیدوارم همواره تلاش شود تا شهیدان همانطور که بودند، به تصویر کشیده شوند. متاسفانه اسطوره سازی و مقدس مآبی اغراق آمیز در زمینه معرفی شهدا، مانع از نزدیک شدن جوانان و نوجوانان به آنان می شود.

کتاب جدید: "زندگی شهید ابوذر امجدیان: یک عاشقانه مذهبی"

وی در مورد کتاب جدیدش می گوید: اخیرا کتابی راجع به شهید امجدیان نوشته ام که در مرحله چاپ است و قرار است توسط انتشارات خط مقدم قم چاپ شود.

این کتاب، روایت داستانی از زندگی راوی، یعنی مریم امجدیان با همسر شهیدشان ابوذر امجدیان است. شهیدی که در روز تاسوعا و در سوریه به شهادت رسید. این داستان یه عاشقانه مذهبی است.

دلیل انتخاب برای نوشتن در حوزه دفاع مقدس:

نویسنده کتاب "خواب آذر" می گوید: دفاع مقدس با گوشت و خون ما عجین شده و قلمزنی در این عرصه باعث می‌شود بتوانیم خاطرات، اوصاف و خصوصیات شهدا و وصیت نامه آنان را به جوانان بشناسانیم. همین طور از محیط و شهری که شهید در آنها رشد کرده و بزرگ شده است، صحبت کنیم. اینها باعث می‌شود برای جوانان الگوسازی داشته باشیم تا بتوانند از این الگوها در زندگی خود استفاده کنند و راه شهدا را ادامه دهند به همین دلیل من حوزه تخصصی دفاع مقدس را برای نوشتن انتخاب کردم. از طرفی، در سفری به مناطق عملیاتی جنون در راهیان نور، که بسیار تاثیرگذار بود،  باعث آشنایی بیشتر من با شهدا شد. این سفر موجب شد به سراغ کتاب ها و آثاری که در مورد شهدا بود، بروم و با مطالعه آنها، تحت تاثیر این آثار قرار بگیرم. اینها در روحیه و زندگی من تاثیر زیادی گذاشت و دیدم که اگر قرار است بنویسم چه چیزی بهتر که برای شهدا بنویسم. آن لذتی که از خواند کتاب "داء" و "خاک های نرم کوشک" بردم، غیرقابل وصف بود. سعی من بر این بود تا با خلق آثار هنری بتوانم این لذت را به مخاطب القا کنم و آنان را در حال و هوای جنگ قرار دهم. بنابراین برای نوشتن کتاب برای شهدا، انگیزه گرفتم.  کتاب "خواب آذر" تقدیر شده توسط رئیس کتابخانه کل کشور جناب آقای مختارپور است و استقبال مخاطبین از این کتاب بسیار خوب بود.

کتاب "خواب آذر" زندگی خانم شوکت رحیمی از کودکی تا بزرگسالی و شهادت فرزندش است. در این کتاب همچنین به آداب و رسوم قوم لک پرداخته شده است. خانم رحیمی، از لک زبانان ایران زمین است. سعی شده در ضمن خاطراتی که راوی بیان کرده، بخشی از آداب و رسوم آن منطقه نیز انعکاس داده شود. همچنین به دلیل ارتباط تنگاتنگی که این خانواده با علما داشتند، در کوران انقلاب و ایام جنگ و دفاع مقدس، همواره دستی بر آتش داشتند. حال و هوای وضعیت سیاسی و فرهنگی شهر هرسین در لابلای خاطرات ایشان در این دوران به تصویر کشیده شده است.

انتظار از دستگاه های فرهنگی، در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

خانم نجفی، در راستای انتظاری که از دستگاه های فرهنگی در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارد، می گوید: ما به تجربه می گوییم باید از مقدس مآبی در زمینه معرفی شهدا، پرهیز کنیم. شهدا خود برگزیده خداوند هستند و خدای متعال نام زیبای شهید را بر آنان نهاده است. روح آنان در فراز و نشیب های زندگی، آنچنان صیقل داده شده که تندیسی برای یادآوری خدا به ما شدند. اینها خودشان قهرمان و اسطوره هستند و نباید ما به دنبال اسطوره کردن آنان باشیم بلکه باید حقایق را به مخاطبان ارائه داد تا آنان با شهدای عزیز بهتر ارتباط بگیرند.

این بانوی طلبه نویسنده یادآور می شود: دستگاه های فرهنگی شایسته است در نشر کتاب های مربوط به شهدا حمایت کنند تا کتاب ها به دست مردم برسند و خوراک فکری جوانان شوند. شاید برخی کتاب نخوانند و علاقه به کتاب صوتی داشته باشند. می توان این کتاب ها را به شکل صوتی و یا پادکست یا نمایشنامه و ... در قالب های جدید و جذاب در اختیار اقشار مختلف قرار داد تا مخاطبان بهره لازم را از آنان ببرند.

اثرگذاری آشنایی با زندگی شهید بر جوانان

خانم نجفی، نوشتن برای شهدا را در جامعه بسیار اثرگذار می داند و می گوید: نمونه بارز این قضیه در شخصیت والای شهید حججی بود که این شهید عزیز، با خواندن خاطرات و رشادت های شهید احمدکاظمی متحول شد. این نشان می دهد که اگر کتاب را درست بنویسیم و شهید را درست و آنگونه که بوده، به مردم معرفی کنیم، هرآنچه از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند، طبیعتا بر نسل جوان اثر می گذارد و سمت و سوی زندگی آنان را عوض می کند.

یاد شهدا نباید کمرنگ شود

وی تصریح می کند: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری، کمرنگ نشدن یاد شهدا در جامعه است و ایشان زنده نگه داشتن یاد شهدا را مساوی با شهادت می دانند. دشمن نمی خواند یاد شهدا زنده باشد. چون دیگران با شهدا آشنا شده و به ادامه راه شهید، راغب می شوند و اگر اتفاقی افتاد، دوباره آنان راه شهید را ادامه می دهند. حیات این جامعه به زنده بودن یاد شهید بستگی دارد. لذا زنده نگه داشتن یاد شهدا، یکی از شعائر هست.

فراموش کردن آرمان شهید هم پیامدهای زیادی دارد. اولین پیامدش این است که در جامعه ما تنبلی و بی تفاوتی را به ارمغان می آورد که نتیجه آن، کمرنگ شدن شجاعت و غیرت و مردانگی در جامعه و پررنگ شدن فساد است.

خاطرات عاشقانه در هاله ای نجیبانه ارائه شوند

نویسنده دفاع مقدس، با اشاره به اینکه آثار خوبی در زمینه زندگی شهدا نوشته شده است، اظهار می دارد: با وجود تالیفات بسیار خوب در عرصه دفاع مقدس، ولی هنوز بهای دفاع مقدس را نپرداخته ایم. بهای جنگ یعنی حرف های ناگفته از دفاع مقدس را روی کاغذ بیاوریم و وارد زندگی مردم کنیم. جانبازان و آزادگان بسیاری هستند که رنج سال های زندان را هنوز حمل می کنند. مادرانی که خاطرات خود را به خاک بردند. کار در این زمینه زیاد است.

یکی از نگران های موجود، تحریف جنگ است. گوشه ای از این تحریف ها، همین اسطوره سازی است. یا گاهی اوقات، به دلیل اینکه نویسنده می خواهد مخاطب را جذب کند، سراغ بخش های عاشقانه در زندگی شهید می رود. افراط در این زمینه، ایجاد مشکل و معضل می کند. باید در زمینه بیان عاشقانه ها، فیلترهایی را بگذاریم و یک عشق نجیب را به مخاطب القا کنیم تا خاطرات عاشقانه در هاله ای نجیبانه به مخاطبان ارائه شوند.

حرف آخر:

امیدواریم این قلم زدن ها مورد رضایت امام زمان(عج) باشد و برای مشهور شدن و منیت نباشد. یادمان باشد که در هر جا و هر حالی سرباز امام زمان(عج) هستیم و این افتخاری برای ماست و ان‌شاءالله این قلم زدن ها مقدمه ظهور حضرت صاحب الزمان(عج) باشد.

گفت و گو از: خانم کلایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha