جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حمیدپارسانیا

حوزه/ استاد حوزه علمیه گفت: طبق تاکید مرحوم آیت الله حسن زاده آملی طلبه باید درس بخواند و از سیر و سلوک به جمع بین قرآن، عرفان و برهان توجه ویژه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا در مراسم اربعین ارتحال علامه حسن زاده آملی که از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: جمع بین قرآن و برهان باید ایجاد شود و برای فهم قرآن نیاز به برهان و عقل داریم و شهود به این مساله کمک می کند از این رو وی بر این باور بودند که قرآن و برهان و عرفان از هم متمایز و جدا نیستند.


وی افزود: بر اساس مباحث برهانی، اگر خودمان اهل سلوک باشیم راه این سلوک در عالم مثال است و بر اساس حقایق قرآنی و شهودی و عقلانی است. برای کسانی که اهل سلوک و یافت هستند در حالت سلوک نیز باید به معرفت و عقل دست یابد.


عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، ادامه داد: بر اساس بیان علامه حسن زاده آملی، سیر انفسی مهمتر از سیر آفاقی است. نهایت سیر آفاقی، معرفت فکری و علم حصولی است و غایت سیر انفسی معرفت شهودی است.


وی با اشاره به برهان و عقل گفت: اگر کسی ادعایی کرد که من یافته ام تا جایی که مطابق قرآن و برهان باشد پذیرفته شده است.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی،اضافه کرد: طبق نظر استاد علامه طلاب باید هم درس و بحث داشته باشند و به تعلیم و تعلم که سیره مردان خدا است مشغول باشند و هم به تزکیه نفس و سیر و سلوک قرآنی بپردازند. اما بدون درس و بحث و کتاب نمی شود.

برای تفسیر قرآن باید کتاب های فلسفی و حکمتی خواند

حجت الاسلام علی شیروانی استاد حوزه نیز در ادامه این مراسم، اظهار داشت: در طبیعیات قدیم این تصور بوده است که مدارهایی که در هیات های ریاضی بیان می شده عینیت خارجی دارد اما نادرستی علم طبیعیات قدیم امروز روشن شده است.

وی افزود: تحلیل هایی که در طبیعیات قدیم بوده است همچنان باقی است ولی سایر مباحث آن از هم فروریخته است باید امروز مباحث را با مسائل جدید بیان کنیم. اصول متافیزیکی که در آثار قدیمی و طبیعیات وجود دارد را جدا کنیم.

این استاد حوزه تاکید کرد: اکنون طبیعیات قدیم را باید بخوانیم هر چند که باطل شده باشد این امر به خاطر فهمیدن مباحث فلسفی دانشمندان در گذر زمان است.

وی با بیان اینکه باید کتاب های فلسفی را تدوین کنیم گفت: علامه حسن زاده در این زمینه گام های بزرگی را برداشتند و آثار خوبی در این زمینه باقی گذاشته اند.

حجت الاسلام شیروانی اضافه کرد: فلسفه دانان باید مباحث طبیعی جدید را جدی تر بگیرند و مقداری فیزیک و شیمی بخوانند و توجه داشته باشند که این قواعد کلی را تطبیق درست بدهند.

وی با اشاره به کتاب «قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند»، نوشته ی علّامه حسن زاده ی آملی گفت: برای تفسیر قرآن باید کتاب های فلسفی و حکمتی را خواند و تاکید به درس در کنار تهذیب و سیر الی الله داشتند.

استاد حوزه بیان داشت: ۲ معیار برای سلوک و شهود وجود دارد که یکی کشف تام محمدی که همان قرآن محمدی و دیگری برهان است.

وی خاطر نشان کرد: اکنون در غرب نظام های مختلف فلسفی و گسیخته ای بیان شده است ولی فهم شهود و عقل برای رسیدن به سیر و سلوک نیاز به قرآن و کتاب الهی دارند از این رو مکتب و دستگاهی که در حوزه ایجاد شده است در خدمت فهم بهتر وحی است.

۳۱۳/۶۱پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha