یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
جلال منتظری

حوزه/ مدیر تبلیغ حوزه علمیه خراسان گفت: باید مراقب باشیم که با آمدن رشته‌های جدید و تخصصی در حوزه‌های علمیه، هویت تبلیغی طلبه‌ها از بین نرود و تصور نشود که تبلیغ، صرفاً مربوط به طلاب رشته تخصصی تبلیغ است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام جلال منتظری، در مراسم اختتامیه طرح تربیت مدرس «خطیب» که در ساختمان شماره دو مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد، گفت: در ابتدای شکل‌گیری معاونت تبلیغ در این حوزه، یکی از نیازهایی که احساس شد، کمبود مدرّس برای امر خطابه بود و از سوی دیگر، متن منحصربه‌فردی برای تبلیغ که فرایند و الگوریتم مشخصی داشته و گام به گام باشد، موجود نبود.

وی افزود: یکی دیگر از مسائلی که در بحث تبلیغ دینی و آموزش‌های مرتبط با آن مواجه بودیم، تمرکز مؤسسات و دوره‌های آموزشی تبلیغی در مشهد بود. در واقع طلاب شهرستان‌های مختلف، دست شان از این آموزش‌های تبلیغی کوتاه بود و یا اینکه این افراد حداکثر به صورت موسمی تحت آموزش قرار می‌گرفتند.

مدیر تبلیغ حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اینکه طرح خطیب برای پاسخ به این نیازها و مسائل طراحی و پایه‌ریزی شده است، ابراز کرد: تبلیغ چون علم است، به تعلیمات نیاز دارد و از آنجا که فن محسوب می شود، به تعمیرات، و به این دلیل که هنر می باشد، به تزئینات، و به خاطر اینکه قرار است قطعه یا پیامی از دین را منتقل کند، نیازمند توفیقات است.

حجت‌الاسلام منتظری با بیان اینکه در طرح «خطیب» از اساتید استانی و کشوری به مدت یک سال استفاده شده است، گفت: در مسائل آموزشی دو چیز بسیار مهم است؛ استاد خوب و متن قوی و از این دو، استاد مهم‌تر است، چراکه استاد خوب می‌تواند متن ضعیف را بپوشاند و پرورش دهد.

وی اضافه کرد: در تربیت مدرس خطیب، سعی شده که عزیزان بلندگوی دین باشند و نه سخنگوی آن و با این رویکرد، مباحث در کنار کارگاه‌های مفید، یک چرخه آموزش کامل را ایجاد کرده است.

مدیر تبلیغ حوزه علمیه خراسان به اجرای طرح در شهرستان‌های مختلف خراسان اشاره و ابراز کرد: بازخوردهای خوبی از اجرای طرح در ماه مبارک رمضان و دهه فجر، گرفته شد و همزمان با اجرای آن، از تدوین متون آموزشی نیز غفلت نشد که به اولین رونمایی نیز انجام شد.

حجت‌الاسلام منتظری اضافه کرد: قرار است ۱۰ جلد کتاب رونمایی شود که کارهای محتوایی آن‌ها انجام شده و در مرحله ویراستاری قرار دارند و در کمتر از یک سال آینده به مرحله چاپ خواهد رسید. امیدواریم این اقدام، یک کار زیرساختی برای حوزه علمیه باشد.

وی در پایان با اشاره به کارکردهای سامانه «سمات» و نیز تقدیر از مبلغان و استعدادهای برتر تبلیغی در آینده‌ای نزدیک، گفت: تخصصی شدن دروس حوزه یک فرصت است که اگر از آن استفاده نشود، به تهدید تبدیل خواهد شد. به طور مثال، آکسفورد یک مدرسه علمیه مسیحیت بود که هویت خود را از دست داد و به دانشگاه بدل گشت و الازهر یک مدرسه علمیه بود که با تغییر نظام آموزشی به دانشگاه تبدیل شد.

حجت الاسلام منتظری تاکید کرد: باید مراقب باشیم که با آمدن رشته‌های جدید و تخصصی در حوزه‌های علمیه، هویت تبلیغی طلبه‌ها از بین نرود و تصور نشود که تبلیغ، صرفاً مربوط به طلاب رشته تخصصی تبلیغ است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha