جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حضرت معصومه(س)

حوزه/ براساس تحقیق یکی از طلاب حوزه های علمیه خواهران، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها الگوی والامقام و صحیح دفاع و پیروی از ولایت و یک منتظر واقعی بودند که خود به دنبال امام حرکت کرده و با احساس نیاز به امام و بهره گیری از وجود مقدس ایشان به سویش حرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم خدیجه افشاری در تحقیق خود با عنوان «حضرت معصومه سلام الله علیها و الگوگیری از ولایتمداری ایشان در زمینه سازی ظهور» ضمن بررسی ویژگی‌های ولایتمداری حضرت معصومه سلام الله علیها و تشابهات و تطابق ولایت‌مداری حضرت و ولایتمداری مسلمانان امروز، الگوگیری مسلمانان از حضرت معصومه سلام الله علیها برای ولایتمداری در زمان حاضر را مورد توجه قرار داده است.

وی با بیان این که انسان موجود و مخلوقی است که در نهایت اوج و عظمت، می تواند سیر نموده و به تکامل برسد، ولی آنچه خداوند و فرشتگان و موجودات را بدان مژده داده و خود را احسنت گفته؛ انسان متعالی و متکاملی بود که نمونه های آن در این دنیا هستند، اظهار داشت: یکی از این الگوهای والامقام حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است؛ انسانی که افتخار خاندان وحی و یکی از امامزادگان است.

پژوهشگر حوزه‌های علمیه خواهران افزود: حضرت معصومه سلام الله علیها دختری با عمر کوتاه اما گرانمایه است و در شرایط نامناسب آن زمان با بینشی صحیح، در دفاع از امام و ولایت برخاست، احادیث را به مردم بیان می فرمود و محدثه هم نام گرفت؛ این بانوی بزرگوار یک منتظر واقعی بودند که خود به دنبال امام حرکت کرده و با احساس نیاز به امام و بهره گیری از وجود مقدس ایشان به سویش حرکت کردند.

وی با بیان این که انتظار پیروزی نهایی جبهه حق بر تمامی اردوگاه کفر و نفاق به عنوان برترین عبادت، دارای نقش اساسی و سازنده در زندگی فردی و اجتماعی به شمار می رود که در صورت درک صحیح آن آثار و برکات فراوانی را به دنبال خواهد داشت. ادامه داد: حضرت معصومه سلام الله علیها از جمله بانوانی بود که در زمان مأمون به دنبال کوچ اجباری امام رضا علیه السلام به بهانه دیدار امام از مدینه به ایران هجرت کرد و شهر قم، اکنون به برکت وجود آن حضرت بزرگترین پایگاه نشر و ترویج تشیع جهان است.

خانم عامری فرد خاطرنشان کرد: از میان دختران امام کاظم علیه السلام، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها همچون اجداد طاهرینش با تأسّی از حضرت زینب سلام الله علیها و فاطمه زهرا سلام الله علیها، در مقابل تهدیدها و فشارهای حکومت ظالم علیه خاندان اهل بیت علاوه بر فعالیت های علمی و روایت کردن احادیث شیعه در خصوص غدیر خم، ولایت و امامت در حرکت سیاسی، اجتماعی، همراه برادران خویش وارد عرصه مبارزه شد و هجرت را به عنوان عامل اعتراض به وضعیت موجود و حکومت وقت برگزید.

چکیده تحقیق:

همواره حیات الهی و تکامل واقعی انسان که در دستورات دینی پیامبران ترسیم شده، یکی از آرزوهای جامعه بشری بوده به گونه ای که برای رسیدن به این جایگاه والا و تحقق کمال حقیقی به انسان های بزرگ به عنوان یک سمبل توجه شده است. رسیدن به کمالی که شایسته و مطلوب انسان است و در جای جای قرآن به آن سفارش شده است مقدماتی دارد که اگر انسان خود را در مسیر رسیدن به این هدف قرار دهد عمل به این مقدمات برای او لازم و ضروری می باشد.

همان گونه که شریعت مقدس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از راه فاطمه اطهر و فرزندان معصومش بروز و ظهور یافته و به عالم بشریت شناسانده شده است، مذهب جعفری موسی بن جعفر علیه السلام نیز از طریقت فاطمه معصومه سلام الله علیها بروز و ظهور یافته و با عالم بشریت منتشر می شود.

امروزه آستان مطهر کریمه اهل بیت به عنوان معدن علم و فضیلت، بزرگترین پایگاه معرفی جهان تشیع شناخته گردیده که فقه آل محمد و معارف حقّه این مکتب آسمانی از کنار بقعه مبارک حضرت معصومه به وسیله فقیهان و عالمان فرهیخته به اقصی نقاط گیتی منتشر می شود.

تحقیق حاضر به ابعاد حیات طیبه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و همچنین با عنایت به شخصیت اخلاقی، فکری، فرهنگی و تأثیرات تربیتی آن حضرت از منظر اسناد و منابع و متون، پرداخته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha