جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اعرافی

حوزه/ آیت الله اعرافی گفت: هم اکنون بالغ بر ۵۰ پایان نامه حوزوی ناظر به هوش مصنوعی و اجتهاد در حال نگارش است. حرکت بزرگ تحقیقی و پژوهشی شروع شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،‌ آیت الله اعرافی در جمع بندی صحبت های قبل از ظهر نخستین روز اجلاسیه مدیران استانی، معاونان و مدیران ستادی حوزه های علمیه سراسر کشور، ضمن تبیین اهم برنامه‌ها و طرح‌های تحولی در حال اجرا و در افق آینده حوزه های علمیه، مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت را از گام های مهم حوزه های علمیه در سال‌های اخیر عنوان کرد و ابراز داشت: حوزه‌های علمیه پس از انقلاب اسلامی و به ویژه در سالیان اخیر در معرض تهاجم شدید قرار گرفته است؛ به گونه‌ای که تنها در اندیشکده‌های مطالعاتی غرب، هزاران هزاران طرح و پروژه تحقیقاتی پیرامون حوزه و روحانیت پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به این که به غیر از مطالعات درون رشته‌ای علوم اسلامی، نیازمند مطالعات فرا رشته‌ای معطوف به شناخت حوزه هستیم و در این زمینه بسیار عقب هستیم، اظهار داشت: حوزه در سالهای اخیر تحقیقاتی مهمی ناظر به نیازهای نظام اسلامی انجام داده است و مدیریت حوزه کاروانی از پژوهش‌های مورد نیاز را مورد توجه قرار داده است.

مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر این که بر اساس نیازسنجی های صورت گرفته طرح های مختلفی در حال عملیاتی سازی است، ابرازداشت: تحقیقاتی در رابطه با اسناد نظام اسلامی از جمله سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت پیگیری شده که تصمیمات مهمی ناظر به رسالت حوزوی گرفته شده است.

وی نقد سند ۲۰۳۰، توصیه نامه اخلاق هوش مصنوعی یونسکو و توجه به الزامات هوش مصنوعی را از دیگر فرازهای فعالیت های تحقیقاتی حوزه های علمیه دانست و ابراز داشت: هم اکنون بالغ بر ۵۰ پایان نامه حوزوی ناظر به هوش مصنوعی و اجتهاد در حال نگارش است. حرکت بزرگ تحقیقی و پژوهشی شروع شده است.
آیت الله اعرافی با بیان این که در این دوره مراکز پژوهشی جدیدی شکل گرفته و مباحث جدیدی مطرح و ارتباط مراکز تخصص با معاونت پژوهشی تقویت شده است، اظهار داشت: بخش قابل توجهی از اختیارات پایان نامه‌ها به مراکز پژوهشی واسپاری شده است.

وی با بیان این که حوزه پژوهش باید پایه فعالیت گروه های علمی باشد، خاطرنشان کرد: تقویت سطوح عالی از پایه های مهم برای شکل گیری جریان پژوهشی و جهت دهی به سمت پاسخ به نیازهای اجتماعی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، طرح گفتمان ملی انقلاب اسلامی را از طرح های مهم حوزه برشمرد و ابراز داشت: نقشه جامع علمی حوزه طراحی و رتبه بندی محققان نهایی شده است، به زودی رتبه بندی پژوهشگران حوزه ناظر به نیازها و رسالت های حوزوی عملیاتی خواهد شد.

وی با تاکید بر این که مدل جدید شاخص‌های پژوهشگری در حوزه در حال تدوین است، ابراز داشت: در همین تنگناها و سختی‌ها کاروان‌های بزرگی برای گره‌گشایی از کارهای نظام و جامعه راه اندازی و شکل گرفته است.
آیت الله اعرافی، بر ارتقای کانون‌های پژوهشی در حوزه های استانی تاکید کرد و ابراز داشت: حوزه های استانی ضمن اهتمام به برگزاری دوره‌های دانش افزایی پژوهشگری ویژه اساتید، باید نسبت به تاسیس پژوهش سرا و پژوهشکده توجه بیشتری داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha