پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نماینده تبریز

حوزه/ ​​نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه باید تمدن‌ساز باشند و استاندارد تولید کند در این‌ صورت است که تمدن رو به پیشرفت خواهد رفت.​

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر روح‌الله متفکر آزاد استاد دانشگاه در نشستی در دانشگاه قم،‌ عنوان کرد: به‌عنوان یک استاد دانشگاه و کسی که از بستر دانشگاه آمده‌است و ارتباط او با دانشگاه قطع نشده‌است، مفتخرم عرض کنم که در طلیعه‌ی حکمرانی علمی در بستر نه تنها علم پوزیتیویستی بلکه علم به‌معنای کامل آن با همه ابزارهای معرفت‌شناسی بومی خود قرار داریم.

نماینده مردم تبریز در مجلس ادامه داد: به‌عنوان رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس باید عرض کنم چاره‌ای جز توجه به زیرساخت‌های تمدنی حوزه علم نیست اگر نگرش به انقلاب اسلامی بسترساز ظهور باشد که هست و کلام امام راحل و رهبری مرور شود، همچنین با مرور فرمایشات مقام‌معظم رهبری در بیانیه‌ای گام دوم کاملاً آشکار است که انقلاب اسلامی نظام دوقطبی دنیا را که بین شرق و غرب تقسیم‌شده بود به سه قطبی تبدیل کرد و قطب توحید را وارد دایره حکومت‌ها کرد.

دکتر متفکر آزاد افزود: بعد از فروپاشی شوروی کمونیستی دنیای دوقطبی بین استکبار و نظام انقلاب اسلامی و نظام توحیدی شکل گرفت، این دوقطبی نزاع اشک و لبخند یا نحوه تعامل، مراوده و گرم گرفتن با غیر نیست و عملاً نزاع تمدنی است، کسانی که نمی‌خواهند بفهمند و یا علاقه‌ای به توجه ندارند نشان از آن است که تاریخ و جغرافیای جایی‌که در آن ایستاده‌اند را نمی‌دانند.

وی بیان کرد: اگر درست بنگرید چاره‌ای جز روی پا ایستادن براساس مؤلفه‌های زیست‌بوم خود نیست و ترجمه‌ی این مؤلفه‌ها را می‌توان در دانشگاه‌ها دید، یعنی به‌مثابه تولید، مواد لازم برای مواجهه در این میدان دیده شود، دانشگاه‌ها باید پیشران‌های تمدن و حوزه استانداردسازی بشوند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: صرف‌نظر از این‌که در چه زمینه‌ای پیشرفت علمی حاصل‌شده، می‌بینید که اکنون علم در جامعه به‌شدت پیشرفت کرده‌است در مجلس نیز این امر مشهود است و پس‌از ١٠ سال قانون دانش بنیان در حال تنظیم است تا بتوان توقع دوستان را در حوزه دانش بنیان اجابت کرد.

دکتر متفکر آزاد ادامه داد: در ادوار پیش‌تر که نزاع بین دانشجویان بیشتر بود با هدایت و پیشبرد رهبری معظم انقلاب این نزاع و درگیری‌ها کنترل و سرچشمه‌های پیشرفت علمی از آن زمان آغاز شد.

وی افزود: قدم اول یعنی حوزه علم شروع‌شده و طی شده‌است، اگر علمی بررسی شود حدود ٢٠ درصد تولیدات علمی دنیا در جهان اسلام است و از این بیست درصد اولین رتبه علمی در دست ایران است و حدود دو و نیم درصد علم دنیا توسط ما انجام می‌شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: این‌ها تاریخ و جغرافیایی که در آن هستیم را گوشزد می‌کند، این تمدن را باید رو به جلو برد و تبدیل به نظام تمدنی جدید کرد.

دکتر متفکر آزاد بیان کرد: دانشگاهی که انقلابی است و بر اساس بیانیه گام دوم شکل گرفته است دانشگاهی نیست که صرفاً بر اساس فرانت لاین علمی باشد بلکه دانشگاهی است که باید استاندارد تولید کند، یعنی وقتی مقاله‌ای می‌نویسد و کار تولید علم می‌کند به سراغ تحلیل تخصصی می‌رود و می‌گوید که بر اساس تحلیل تخصصی است، این امر را استانداردسازی می‌گویند.

وی اضافه کرد: دانشگاه تمدن‌ساز پیرو خیلی از چیزها نیست و به معنی این نیست که سراغ علم نمی‌رود بلکه این دانشگاه تمدن‌ساز علاوه‌برآن باید به سراغ تولید استاندارد برود خروجی این دانشگاه برای دنیا تبلیغ نیست با این امر می‌تواند به سمت حل مسئله هدایت شود و حل مسئله باید در یک نقشه کلان قرار گیرد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید سعی شود که اولویت‌ها گم نشود و مجلس باید این اولویت‌ها را پیدا کنند و برای تحقق آن تلاش خود را بکار گیرد.

دکتر متفکر آزاد افزود: چند نکته قابل اشاره وجود دارد اول این‌که اگر می‌خواهید به جامعه و انقلاب خدمت کنید باید حرف امام را همیشه در خاطر داشته باشید که می‌گوید خدا نکند تا زمانی‌که فرد خود را نساخته باشد جامعه به او رو آورد چراکه فاجعه به وجود می‌آید.

وی گفت: دوران دانشجویی دورانی است که شما امکان ساختن دارید و بعد از آن این امکان کمتر پیش می‌آید و در حقیقت فرصت نیست پس فرصت‌ها را از دست ندهید.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نکته دوم اینکه روی اندیشه تمرکز کنید و باورهای خود را با مطالعه نهادینه کنید چراکه اگر این‌گونه نباشد رشدی کاریکاتوری پیدا می‌کنید، اگر دقت نکنید ممکن است هر زمان هر چیزی در دست می‌گیرید در منظومه اندیشه قرار نگیرد و اگر در منظومه اندیشه قرار نگرفت سرانجام خوبی نخواهد داشت.

دکتر متفکر آزاد اضافه کرد: در داخل منظومه فکری کنشگری کنید، کنشگری غیر محافظه‌کارانه و آرمان‌خواهانه در اینجاست که عقلانیت انقلابی، ولایت‌پذیری وغیره معنا پیدا می‌کند، اگر این رویه را پیش بگیرید نقد عالمانه و حکیمانه نیز در شما به وجود خواهد آمد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی فقط دستاورد پدران ما نیست بلکه دستاورد ١٢۴ هزار پیامبر است که آمدند تا کلمه به کلمه توحید را به عرصه حکمرانی راه دهند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی افزود: در مجلس سعی شده ده اولویتی که مقام معظم رهبری در سخنان شان دارند پیگیری شود و سرلوحه کار قرار گیرد در این راستا دو قانون در حوزه مسکن دو قانون در حوزه کشاورزی و غیره پیشنهاد شده‌است و به‌جای گلاویز شدن با دولت سعی بر این است که مشکلات حل شود و قوانین درست که به درد دولت جدید می‌خورد تصویب گردد.

دکتر متفکر آزاد گفت: در مورد شفاف‌سازی نیز باید گفت دوسوم آراء نمایندگان نیاز بود و فقط سه رای کمتر از میزان لازم داده شد، این امر به دلیل شرایط موجود اعم از رفع نشدن تمام ایرادهای طرح بود اکنون سعی بر آنست که با اقناع سازی نمایندگان طرح مجدد به مجلس ارائه شود لذا لازم به ذکر است طرح حتما باید کمیسیون‌های لازم را بگذراند تا در نهایت مصوب شود در آن صورت قابل‌اجرا خواهد بود.

وی در پایان تصریح کرد: در خصوص طرح صیانت نیز باید گفت طرح صیانت چیزی نیست که کسب‌وکارها و یا موارد گفته‌شده از این قبیل را به خطر بیندازد بلکه این امر بیان می‌کند در هر کجای دنیا با فضای مجازی رفتار اصولی صورت می‌گیرد در ایران نیز باید به وجود اینگونه باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha