جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه ۵۰ درس خارج فقه و اصول در استان ها رسمی شد، از اجرای بیش از ۱۰۰ طرح تحولی در حوزه‌ خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور دقایقی قبل در جلسه ای با نماینده فقیه، استاندار، نمایندگان استان یزد و مسئولان نهادهای حوزوی و فرهنگی استان که در دفتر نماینده ولی فقیه در استان یزد برگزار شد، گفت: مدیر حوزه علمیه استان یزد در طول سال‌های گذشته اتفاقات بسیار خوبی را در استان رقم زدند و نتایج آن را در حال مشاهده هستیم.

وی با تأکید بر اینکه یزد استانی است که بزرگانی را تربیت کرد که در ایران و جهان اثرگذار و وجود مبارک و پردامنه‌ای داشته‌اند، افزود: از جمله این بزرگان می‌توان به مرحوم سید یزدی، مرحوم آیت الله حائری، مرحوم فاضل اردکانی، مرحوم داماد، مرحوم بافقی، آیت الله مصباح یزدی، بزرگان خاندان مدرسی، آیت الله صدوقی و ... اشاره کرد.

آیت الله اعرافی در ادامه با اشاره به اینکه برای اینکه حوزه‌های علمیه پاسخگوی نیازهای امروز استان و کشور باشند باید به برخی نکات توجه شود، افزود: حوزه‌های علمیه در این سال‌های اخیر تلاش کرده که به یک بازسازی و بازنگری کلان و طراحی‌های جامع بپردازد که راه سنگین و دشوار است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور اضافه کرد: امروز حوزه‌های علمیه از اسناد کلان و راهبر برخوردار است که سندهای ۲۰ ساله و ۵ ساله و ده‌ها طرح از جمله آنها است.

۱۰۰ طرح تحولی در حوزه‌های علمیه پیش‌بینی شده است

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ طرح مهم تحولی در حوزه‌های علمیه انجام خواهد گرفت، ادامه داد: در این طرح‌ها ۴۰۰ تا ۵۰۰ رشته ویژه حوزه‌های علمیه طراحی شده است.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: ما در ارتباط با استان‌ها و شهرها اساس را بر چند محور قرار دادیم، یک اینکه استان‌ها از اختیارات بیشتری برخوردار شوند. بسیاری از مسائلی که به قم گره‌خورده و لازم بوده که در قم رفع شود لازم بود که در استان‌ها پیگیری و حل آن به استان‌ها واگذار شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه دومین راهبرد ارتقا است، به معنای اینکه بسیاری از نیروسازی‌ها و اجرای برنامه‌ها در سطوح بالاتر برای تامین نیازها بدون نیاز به قم انجام گیرد، افزود: این ارتقا در محورهای مختلف است که توسعه سطوح عالی، درس‌های خارج، رشته‌های تخصصی و ده‌ها عنوان دیگر الگو گرفته می‌شود و در استان‌ها به‌منظور اینکه نهاد حوزه و روحانیت در مباحث علمی رشد و ارتقا یابند، پایه‌ریزی می‌شود.

وی عنوان کرد: در میان راهبردهای کلان چه در سطح حوزه مرکزی و چه در حوزه شهرها، طرح آمایش حوزه را مدنظر قرار دادیم و کارکردهای حوزه و روحانیت شناسایی که ۲۰۰ مورد بود و ۵۰ مورد آن احصا و انتخاب شد که در رشته سازی و تعاملات بیرونی طراحی و اجرای آن آغاز شد.

خروجی هدفمند در حوزه‌های علمیه و متناسب با نیازهای جامعه

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه جهت‌گیری در حوزه علمیه این است که بر اساس سند آمایش، خروجی هدفمند و متناسب با نیازهای جامعه داشته باشیم، افزود: در این زمینه ۳۰ نهاد موردتوجه قرار گرفت و با آنها به‌تدریج به تفاهم‌نامه، برنامه ۵ ساله و دبیرخانه دست یافتیم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور اعلام کرد: ۵۰ درس خارج فقه و اصول در سه سال گذشته در استان های مختلف رسمی شده است.

وی اضافه کرد: حوزه علمیه امروز با آنچه که قدیم بود، متفاوت است، زیرا دنیا فرق کرده و تحولات امروز نسبت به گذشته فوق العاده عظیم و متفاوت است، مثلاً ضریب سواد در کشور زیر ۵۰ درصد بود، اما امروز بیش از ۹۰ درصد است و در نیم‌قرن شاهد رشد جمعیت و افزایش سواد و بالا رفتن ضریب سواد هستیم که سؤالات و نیازهای جدید و متنوعی را ایجاد می‌کند که به نوعی پاسخگویی به آن نیز دشوارتر می‌شود.

آیت الله اعرافی بیان کرد: حوزه وقتی حوزه است که ناظر به زمانه باشد و متناسب با زمانه به نیازها پاسخ دهد، ولی حوزه در این خصوص به نسبت آن رشد پیدا نکرده، ولی در جهات مختلف پیشرفت‌هایی را داشته است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به این که هم قوت‌ها و دستاوردهای حوزه‌های علمیه زیاد بوده و هم اینکه مشکلات و ضعف‌هایی داریم که باید در جهت رفع آن تلاش‌هایی را انجام دهیم، ادامه داد: یک ضعف این است که به‌تناسب این تحول علمی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و ارتباطی و بین‌المللی در ایران و جهان رخ داده نیرو تربیت نکرده‌ایم، به‌خصوص در حوزه کیفیت.

آیت الله اعرافی در ادامه با بیان اینکه یزد در پرتو تحولاتی که در این چند دهه رخ داده محورهای مختلفی در توسعه آن مدنظر بوده که همه با کارهای فرهنگی و حوزوی و دانشگاهی در ارتباط است، افزود: محور علمی و دانشگاهی یکی از این تحولات است که نمونه آن را ۹۰ هزار دانشجوی فعال در دانشگاه‌های این استان می‌توان اشاره کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور اضافه کرد: حوزه ما متناسب با تحول وسیع دانشگاهی در استان یزد رشد پیدا نکرده است و مسائل زیادی به دنبال رشد دانشگاهی رخ می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه مسئله دوم، رشد صنعت و جامعه پیرامون آن است، عنوان کرد: این جامعه بزرگ صنعت با ۳ هزار واحد صنعتی و یک جامعه چند صدهزار نفری که در آن مشغول هستند، نیازها و مسائل مختلفی را نیاز پیدا می‌کند.

آیت الله اعرافی از دیگر تحولات استان یزد را جامعه غیربومی و اتباع، مباحث گردشگری و توسعه آموزش‌وپرورش بیان کرد و گفت: این تحولات نیازمند کارهای فرهنگی و دینی و پاسخگویی به نیازها و سؤالات است که فعالیت‌های جدی را می‌طلبد.

وی با تأکید بر اینکه یزد باید شناخته شود، مسائل امروز و فردای آن تحلیل و بر اساس آن نسبت به طراحی‌های فرهنگی و حوزوی اقدامات لازم صورت گیرد، افزود: ما به‌عنوان نهادهای حوزوی باید این تحولات را بشناسیم و تلاش ما در سند آمایش توجه به این مسائل بوده است.

استان یزد دارای رتبه نخست کمیّت و کیفیّت مساجد در کشور

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه استان یزد در بحث کمیّت و کیفیّت مساجد رتبه نخست کشور را دارد، گفت: شاخصه هر هزار نفر یک مسجد در استان یزد رعایت شده ولی نیازمند برنامه‌ریزی برای دسترسی تمام مردم به مسجد و یک روحانی آموزش‌دیده در مساجد هستیم.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علیا IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    2 1
    معیشت رو چیکار کردید درس خارج مهم نیست مشکل مالی باشه اینا همه کشکه
  • مهدی IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    13 1
    معیشت معیشت معیشت معیشت معیشت جناب اعرافی بقیه همش کشکه
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    3 0
    چرا بما از اول نگفتید قراره بعده ده سال بشیم پیک موتوری کارگری بدبختی بی آینده گی و.... حلالتون نمیکنم به والله