پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
جولیان آسانژ

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ریاض برای تل آویو شرط گذاشت

دولت عربستان اعلام عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی را مشروط به اجرای طرح ابتکاری صلح سعودی در سال ۲۰۰۲ کرد. «عبدالله المعلمی» نماینده دائم عربستان در سازمان ملل گفت که شرط موافقت ریاض با عادی سازی روابط با تل‌آویو اجرای طرح ابتکاری سال ۲۰۰۲ عربستان است که در آن بر پایان اشغالگری همه سرزمین‌های عربی اشغال شده توسط اسرائیل در سال ۱۹۶۷ و ایجاد یک کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس تأکید شده است. به گزارش عرب نیوز، المعلمی افزود: در صورت تحقق این شرط، نه تنها عربستان سعودی بلکه کل جهان اسلام و ۵۷ عضو سازمان همکاری اسلامی، اسرائیل را به رسمیت خواهند شناخت. طرح صلح عربی از سوی ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سابق عربستان در اجلاس سران عرب در بیروت در سال ۲۰۰۲ با چشم انداز طرح صلح خاورمیانه و با هدف تشکیل کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷، بازگشت آوارگان و عقب‌نشینی اسرائیل از بلندی‌های جولان در مقابل به رسمیت شناختن اسرائیل و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مطرح شد. نتایج یک نظرسنجی جدید که به درخواست موسسه واشنگتن و توسط یک شرکت تجاری مستقل منطقه‌ای در نوامبر ۲۰۲۱ انجام شد، موضعگیری مردم عربستان درباره برخی مسائل بین‌المللی از جمله عادی‌سازی ریاض با رژیم صهیونیستی را نشان داد. طبق نتایج این نظرسنجی تنها ۱۶ درصد از مردم عربستان عادی‌سازی روابط میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی را اقدام مثبتی می‌دانند و در مقابل ۷۷ درصد از آنها آن را اقدامی منفی خواندند.

منبع:ایسنا

جولیان آسانژ سکته کرد

پس از انتشار خبر سکته جولیان آسانژ در زندان بلمارش، نامزدش استرس شدید ناشی از موضوع استرداد به آمریکا را علت سکته دانست.به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه دیلی میل انگلیس، استلا موریس، نامزد جولیان آسانژ شب گذشته فاش کرد آسانژ در زندان بلمارش سکته کرده است. بنابر گزارش‌ها مشخص شد آسانژ ۵۰ ساله، بنیانگذار ویکیلیکس، که در زندانی با حداکثر تمهیدات امنیتی نگهداری می‌شود در حین مبارزه با استرداد به آمریکا، با افتادگی پلک راست، مشکلات حافظه و علائم آسیب عصبی روبرو شده است. او معتقد است سکته مغزی کوچک به علت استرس ناشی از اقدام دادگاه آمریکا علیه او، و کاهش کلی سلامتی او در حالی که سومین کریسمس را پشت میله‌های زندان می‌گذراند، ایجاد شده است. این رویداد ماه اکتبر طی یک جلسه دادگاه از طریق ارتباط ویدئویی از زندان بلمارش رخ داد. آسانژ طی برگزاری جلسه دادگاه یک سکته کوچک داشته است که از نظر پزشکی به عنوان یک حمله ایسکمیک گذرا شناخته می‌شود که به علت یک وقفه مختصر در جریان خون در مغز، نخاع یا شبکیه ایجاد می‌شود. این "حمله ایسکمیک گذرا" - قطع خون رسانی به مغز - می‌تواند علامت هشدار دهنده سکته کامل باشد. آسانژ از آن زمان اسکن MRI انجام داده است و اکنون داروی ضد سکته مصرف می‌کند. خانم موریس، ۳۸ ساله، وکیل دادگستری، گفت: "او در حال مبارزه با شرایط نامساعد است و این نگرانی وجود دارد که این سکته کوچک مقدمه یک حمله بزرگ‌تر باشد. " هر چه این نبرد حقوقی طولانی ادامه پیدا می‌کند ترس ما در خصوص توانایی او برای زنده ماندن بیشتر می‌شود. وی افزود: این مسئله باید به سریعا حل شود. به حیواناتی که در قفس‌های باغ وحش گیر افتاده اند نگاه کنید. قفس زندگی آن‌ها را کوتاه می‌کند. این چیزی است که برای جولیان اتفاق می‌افتد. پرونده‌های دادگاهی بی پایان از نظر روحی بسیار استرس زا هستند. موریس گفت: آسانژ برای مدت طولانی در سلولش نگهداری می‌شد جایی که "هوای تازه و نور خورشید و رژیم غذایی کافی کم بود. "آسانژ روز جمعه زمانی که دادگاه عالی حکم صادر شده در همین سال مبنی بر ممانعت از استرداد به آمریکا برای مواجهه با اتهامات بر اساس قانون جاسوسی آمریکا را لغو کرد، با یک شکست قانونی بزرگ روبرو شد. دادگاه عالی پس از اینکه دولت آمریکا تضمین‌هایی در مورد احتمال زندانی شدن وی ارائه کرد، حکم قبلی را لغو کرد. پس از انتشار صدها هزار سند فاش شده از سوی ویکیلیکس در خصوص جنگ افغانستان و عراق، آمریکا خواستار آن است که آسانژ با اتهامات توطئه برای به دست آوردن و افشای اطلاعات دفاع ملی روبرو شود. او در سال ۲۰۱۲ به دلیل ترس از استرداد در سفارت اکوادور در لندن پناه گرفت و به مدت هفت سال در آنجا ماند تا اینکه در سال ۲۰۱۹ به بلمارش فرستاده شد.

منبع:شبکه خبر

اتحادیه اروپا «واگنر» را تحریم کرد

اتحادیه اروپا شرکت خصوصی امنیتی روسیه موسوم به «واگنر» را که مقامات دولت مالی در نظر دارند در مقابل گروه‌های تروریستی در منطقه ساحل از آن‌ها استفاده کنند، تحریم کرد. وزیران امور خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا امروز در بروکسل تحریم‌های هدفمندِ چند نهاد و شخص وابسته به گروه واگنر را به اتهام نقض حقوق بشر، تصویب کردند. واگنر در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان، در اوکراین، لیبی، سوریه، ۲۳ کشور منطقه زیر صحرای آفریقا که روسیه در آنجا حضور دارد به ویژه در مالی و جمهوری آفریقای مرکزی حضور دارند. برخی، این گروه را متهم می‌کنند که به نفع کرملین، ماموریت‌های جنگی مخفیانه در کشورهای مختلف انجام داده یا می‌دهد. با این حال، اتحادیه اروپا نمی‌تواند به طور مستقیم شرکت خصوصی واگنر را هدف این تحریم‌ها قرار دهد، زیرا اثبات موجودیت قانونی این شرکت خصوصی شبه نظامی بسیار دشوار است. اما هشت فرد و سه نهاد وابسته به این گروه هدف این تحریم‌ها (ممنوعیت روادید و تردد در اتحادیه اروپا و مسدود شدن دارایی هایشان در این اتحادیه) قرار گرفتند. خبرگزاری رویترز ماه سپتامبر اعلام کرد مقامات کشور مالی برای مقابله با گروه‌های تروریستی در منطقه ساحل از این گروه درخواست کمک کرده اند. فرانسه از جمله کشورهای اروپایی است که موافق وضع این تحریم‌ها علیه این گروه است. طی چند هفته اخیر فرانسه تلاش کرد تا بر روسیه فشار بیاورد، اما مسکو رسما اعلام کرده است که هیچ نفوذی روی این گروه ندارد. به موازات آن، فرانسه و اتحادیه اروپا مالی را تحت فشار قرار داده اند، اما مسئله این است که روابط بین پاریس و باماکو در پایین‌ترین سطح قرار گرفته است. تا آنجا که نخست وزیر مالی، فرانسه را متهم کرده که این کشور را رها کرده است. پاریس درخصوص هر گونه توسل به این عوامل واگنر به باماکو هشدار داده و تهدید کرد که این کشور حمایت جامعه بین الملل را از دست خواهد داد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بارها در این باره اعلام کرده است این شرکت خصوصی امنیتی عمدتا از نظامیان سابق تشکیل شده و نماینده دولت روسیه نیست و بودجه آن از سوی دولت تامین نمی‌شود. روسیه هر گونه تحریمی از سوی اروپا را علیه اتباع این کشور را مداخله در امور داخلی خود می‌داند که با اقدامی تلافی جویانه مواجه خواهد شد.

منبع:خبرنگاران جوان

مسی باز هم مقابل رئال قرار گرفت

نتایج مرحله یک هشتم لیگ قهرمانان اروپا که به‌دلیل اشتباه در قرعه‌کشی تکرار شده بود، مشخص شد. قرعه‌کشی مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا تکرار شد و ۱۶ تیم راه یافته به مرحله یک هشتم نهایی این رقابت‌ها حریفان خود را شناختند. در مرحله حذفی این رقابت‌ها، تیم‌های سیتی، لیورپول، آژاکس، رئال مادرید، بایرن مونیخ، منچستریونایتد، لیل و یوونتوس که در مرحله گروهی صدرنشین شدند، در سید یک قرار گرفتند و تیم‌های پاری‌سن‌ژرمن، اتلتیکو، اسپورتینگ، اینتر، بنفیکا، ویارئال، سالزبورگ و چلسی نیز در سید دوم قرار گرفتند. براساس تکرار قرعه‌کشی صورت گرفته برنامه رقابت‌ها به شرح زیر است: بنفیکا – آژاکس، پاری سن ژرمن - رئال مادرید،اتلتیکومادرید – منچستریونایتد،ویارئال – یوونتوس،اینتر – لیورپول،اسپورتینگ لیسبون - منچستر سیتی،چلسی – لیل،سالزبورگ – بایرن،دو رفت این مرحله از مسابقات در دو هفته و در روزهای ۲۷ و ۲۸ بهمن و ۴ و ۵ اسفند و دور برگشت نیز در روزهای ۱۸، ۱۹، ۲۵ و ۲۶ اسفند برگزار می‌شود. فینال این دوره از رقابت‌ها در سن پترزبورگ روسیه برگزار می‌شود. اشتباه نماینده یوفا در قرعه‌کشی مشخص کردن حریفان ویارئال و اتلتیکو مادرید باعث شد که قرعه‌کشی صبح امروز تکرار شود.

منبع:ایسنا

لنده لرزید

شهر لنده مرکز شهرستان لنده در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزید. مرکز لرزه‌نگاری کشور شدت این زمین‌لرزه را ۳.۴ درجه در مقیاس ریشتر ثبت کرده است . زمان وقوع این زمین‌لرزه‌ها ساعت ۱۹ و ۴۹ دقیقه و ۳۲ ثانیه دوشنبه، ۲۲ آذرماه ۱۴۰۰ اعلام شد . این زمین لرزه در عمق ۱۶ کیلومتری زمین و در فاصله ۲۴ کیلومتری لنده، ۲۴ کیلومتری قلعه رئیسی و ۲۶ کیلومتری لیکک در استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داده است . تاکنون از خسارات احتمالی جانی و مالی این زمین‌لرزه گزارشی نشده است.

منبع:ایسنا

«قهرمان» نامزد جایزه گلدن گلوب شد

فیلم «قهرمان» به نمایندگی از سینمای ایران به عنوان یکی از ۵ نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی (غیرانگلیسی زبان) جوایز گلدن گلوب ۲۰۲۲ انتخاب شد.انجمن مطبوعات خارجی هالیوود فهرست نامزدهای هفتاد و نهمین دوره جوایز گلدن گلوب را اعلام کرد و سینمای ایران با فیلم «قهرمان» به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی به جمع ۵ نامزد نهایی شاخه بهترین فیلم خارجی (غیرانگلیسی زبان) راه یافت. «کوپه شماره ۶» ساخته «یوهو کاسمانن» از فنلاند، «ماشین منو بران» به کارگردانی «ریوسوکی هاماگوچی» از ژاپن، «دست خدا» به کارگردانی «پائولو سورنتنیو» از ایتالیا و «مادران موازی» به کارگردانی «پدرو آلمادوار» از اسپانیا دیگر نامزدهای این شاخه از جوایز گلدن گلوب ۲۰۲۲ هستند. این چهارمین باری است که اصغر فرهادی نامزد جایزه گلوب می‌شود. او نخستین بار با فیلم «جدایی» در سال ۲۰۱۱ موفق به کسب جایزه بهترین فیلم خارجی سال از این رویداد شد و پس از آن نیز در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ نیز به ترتیب با فیلم‌های «گذشته» و «فروشنده» نامزد کسب این جایزه شد. «قهرمان» با بازی امیر جدیدی، محسن تنابنده،‌ فرشته صدرعرفایی، سحر گلدوست و سارینا فرهادی، نخستین نمایش خود را در بخش رقابتی هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن در سال جاری میلادی تجرب کرد و در نهایت موفق به کسب جایزه بزرگ هیات داوران از این رویداد سینمایی شد. این فیلم در جوایز آسیاپاسیفیک نیز برنده جایزه بهترین کارگردانی شد و از سوی جوایز سالانه هیات ملی نقد آمریکا (NBR) برنده دو جایز بهترین فیلم بین‌المللی و فیلمنامه اصلی سال شد. مراسم اعطای جوایز هفتاد و نهمین دوره جوایز سینمایی و تلویزیونی گلدن گلوب در تاریخ ۹ ژانویه ۲۰۲۲ (۱۹ دی ماه) برگزار می‌شود.

منبع:ایسنا

ایلان ماسک "شخصیت سال" نشریه "تایم" شد

نشریه معتبر تایم به رسم هر سال، ایلان ماسک بنیانگذار و مدیرعامل شرکت‌های فناوری تسلا و اسپیس ایکس را به عنوان شخصیت برتر منتخب خود در سال ۲۰۲۱ معرفی کرد.افراد زیادی هستند که گفته می‌شود "بزرگتر از زندگی" هستند اما فقط عده کمی شایسته این عنوان هستند. واقعا چه تعداد از ما از زمان خود جلوتر هستیم؟تا همین چند سال قبل همه به ایلان ماسک به عنوان یک متقلب در آستانه ورشکستگی نگاه و او را مسخره می‌کردند. اما حالا این فرد خجالتی اهل آفریقای جنوبی که از قضا سندروم "آسپرگر" هم دارد و کودکی وحشتناکی را سپری کرده و بر یک تراژدی شخصی غلبه کرده است، به دولت‌ها و صنایع خط مشی می‌دهد. ماسک می‌گوید: هدف من اینست که حیات بشر را در دیگر سیارات ممکن و کاری کنم که پای تمدن بشری به فضا باز شود. نه به خاطر اینکه این کار سودآور است بلکه به این دلیل که این کار دست‌کم برای خودم هیجان انگیز است. وی همچنین هدف بعدی بزرگ خود را ساخت یک شهر خودکفا در مریخ و بردن حیوانات و موجودات زمینی به این سیاره ترسیم کرده است.

منبع:ایسنا

حمله موشکی به پایگاه آمریکایی ها در التنف

رسانه‌ها از حمله موشکی به پایگاه نظامی آمریکا در بزرگترین میدان نفتی سوریه خبر دادند.خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش دادند، صدای چندین انفجار مهیب در داخل پایگاه نیروهای اشغالگر آمریکایی در منطقه التنف در حومه شرقی حمص در مرزهای مشترک عراق و سوریه شنیده شد. منابع محلی در دیرالزور تاکید کردند، صدای چهار انفجار متوالی و ستونی از دود را بر فراز اطراف میدان نفتی العمر که نیروهای آمریکایی از آن به عنوان پایگاهی در دیرالزور استفاده می‌کنند، شنیده و مشاهده کردند. این منابع افزودند، پهپادهای ارتش آمریکا بعد از این حادثه بر فراز میدان نفتی به پرواز درآمدند.

پلیس جهان زیر تریلیون ها دلار بدهی غرق شد

گزارش سالانه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) درباره استقرار نیروهای آمریکایی در سراسر جهان نشان داد، آمریکا تغییرات تدریجی در تمرکز جهانی نیروهایش از زمان دولت دونالد ترامپ اجرا کرده است.سایت اوراسیا به نقل از این گزارش اعلام کرد، احتمال می‌رود دولت جو بایدن کاهش نیروها توسط دونالد ترامپ را در مناطق مشخصی از جهان مثل اروپا و شرق و غرب اروپا منعکس کند. بایدن برای تقویت ازسرگیری اعلام شده برای محور شرق آسیا از طریق پایان دادن به استقرار نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان تلاش خواهد کرد و همزمان پایگاه‌ها، نیروها و ائتلاف‌هایی را در منطقه شرق آسیا ایجاد خواهد کرد. این گزارش می‌افزاید، با بهبود وضعیت فرودگاه‌ها در مناطق آسیا و اقیانوس آرام و مشارکت جدید بین آمریکا، استرالیا و انگلیس برای مقابله روزافزون با چین تعداد نیروهای آمریکایی حتی در این تحول اخیر شاهد افزایش است نه کاهش. این گزارش ادامه می‌دهد: کشوری مثل آمریکا با بدهی‌های عظیمی که به ۲۹ تریلیون دلار رسیده همچنان نقش پلیس جهان را بازی می‌کند که شاخصی بر توسعه طلبی گسترده آمریکا برای سلطه جویی است به طوریکه آمریکا ۳۹ درصد هزینه‌های نظامی جهان را به خود اختصاص داده؛ اما در تولید کمتر از ۱۶ درصد تولید کلی داخلی جهانی را داراست و آمریکا در حال حاضر معادل ۱۲ کشور روی مساله "دفاع" هزینه می‌کند و این یعنی حقیقتا تامین مالی نیروهای آمریکایی برای عرض اندام و قدرت نمایی در جهان و ادامه این نقش پلیس جهانی است. این گزارش توضیح می‌دهد: به رغم کاهش اندک نیروهایشان در افغانستان و عراق، آمریکا به حضور دریایی گسترده خود در منطقه خلیج فارس ادامه می‌دهد. دولت بایدن همچنان درباره استمرار طرح ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سومالی، در شرق آفریقا و احتمالا اعزام جنگنده‌ها و پهپادهای بیشتر به آن منطقه مردد است. در حالیکه افزایش نیروها به صورت تدریجی به جای کاهش آن در اروپا انجام می‌گیرد. این گزارش ادامه می‌دهد: با گذشت زمان به دلیل همین توسعه طلبی، بسیاری از امپراتوری‌ها سقوط کردند یا دست‌کم تنش‌ها رو به کاهش نهاد؛ اما پنتاگون همیشه و بعد از صرف بودجه‌های عظیم انگیزه‌ای برای انجام فعالیت کمتر دارد در حالیکه پول‌های بیشتری را برای تحمیل بار نظامی روی اقتصاد آمریکا صرف نظر از تهدیدات امنیتی کنونی این کشور می‌طلبد.

منبع:ایسنا

وزیر کار زیر تیغ جراحی رفت

حجت الله عبدالملکی در یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی از جراحی مینیسک پای راستش در بیمارستان میلاد در پی بروز حادثه‌ای در سفر استانی هیئت دولت به لرستان خبر داد. عبدالملکی نوشت: «پس از بازگشت از سفر لرستان، عارضه‌ای در مینیسک پای راستم ایجاد شد که با توجه به نظر پزشکان، مجبور به جراحی شدم؛ اکنون در بیمارستان هستم و به دعای خیر شما نیازمند؛ از همکاران خوبم در بیمارستان میلاد سازمان تأمین‌اجتماعی و پیام‌های محبت آمیز ارسالی سپاسگزارم.»

منبع:مهر

آسمان شهاب باران شد

دکتر محمد ذبیحین پور اظهار داشت: زمین این روزها در مسیر گردش سالیانه خود به دور خورشید از میان سنگ‌های بجا مانده از سیارک فایتون ۳۲۰۰ عبور می‌کند و آنها را با میدان گرانشی خود، جذب می‌کند. وی افزود: این سنگ‌ها با سرعت نسبی متوسط تقریبی ۱۳۰ هزار کیلومتر بر ساعت با جو زمین برخورد کرده و اصطکاک آنها با هوا باعث بالا رفتن دمایشان تا هزاران درجه سانتیگراد می‌گردد. پژوهشگر نجوم و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور جهرم بیان کرد: در این دمای زیاد، تبخیر و یونیزاسیون مواد و عناصر درونی آنها از جمله آهن، نیکل و منیزیم باعث تشکیل چند کیلومتر دنباله نورانی و مناظر چشم نواز و زیبایی می‌گردد. ذبیحین پور اوج بارش‌های شهابی جوزایی را حدود ۲۳ آذر یعنی امشب تا بامداد فردا پیش بینی کرد و گفت: بهترین زمان رصد این پدیده با توجه به وجود نور مزاحم ماه در اوایل شب، حدود ساعت ۲ تا طلوع خورشید بامداد سه‌شنبه است. این استاد دانشگاه افزود: عامه مردم و علاقه مندان هم می‌توانند بدون نیاز به هیچ وسیله خاص رصدی، تنها با پوشش و لباس گرم مناسب و حضور در مکان‌هایی با افق باز و همچنین کاملاً تاریک و عاری از نورهای مزاحم از دیدن ۶۰ تا ۱۲۰ شهاب در ساعت لذت ببرند.

منبع:مهر

مدارس غیر حضوری شدند

عابد ملکی سرپرست معاونت عمرانی استانداری تهران در پایان جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا استان تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به گزارش سازمان هواشناسی در روزهای سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه افزایش شاخص ها، پایداری هوا و ناسالم شدن هوا برای گروه‌های حساس و حتی در برخی نقاط وضعیت ناسالم برای تمام گروه‌ها را خواهیم داشت. وی افزود: نمایشگاه ها پرجمعیت باید به شهر آفتاب منتقل شوندو نمایشگاه های تخصصی هم باید در ساعات مشخص و مناسب برگزار شوند. ملکی یادآور شد:نمایشگاه‌ها پرجمعیت باید به شهر آفتاب منتقل شوندو نمایشگاه‌های تخصصی هم باید در ساعات مشخص و مناسب برگزار شوند. وی ادامه داد:مصوبات این جلسه به این شرح است: ۱. جلوگیری از تردد موتورسیکلت‌ها و خودروهای دودزا و آلاینده و فاقد معاینه فنی۲. ممنوعیت تردد شبانه کلیه خودروهای گازوئیلی سنگین۳. جلوگیری از فعالیت‌های عمرانی بزرگ شهری۴. جلوگیری از روشن ماندن اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها در پایانه‌های مسافربری ۵. نظارت برای جلوگیری از سوزاندن پسماند و زباله ۶. استقرار پایگاه‌های سیار اورژانس و هلال احمر در مناطق آلوده و پرتردد شهر ۷. تعطیلی موقت واحدهای صنعتی موثر در آلودگی هوا از جمله تولید بتن، شن و ماسه۸. ممنوعیت استفاده سوخت مایع در صنایع مجاور شهر تهران ۹. تعطیلی مهد کودک‌ها و پیش دبستانی ۱۰. برگزاری کلاس‌های مدارس در مناطق ۲۲ گانه و شهرهای ری، پاکدشت، ورامین، پیشوا، جوادآباد، قرچک، اسلامشهر و چهاردانگه به صورت مجازی و غیر حضوری است. ۱۱. توصیه به برگزاری کلاس‌های دانشگاه‌ها به صورت غیر حضوری ۱۲. توصیه به شهروندان در خصوص خودداری از استفاده از محیط‌های ورزشی سرباز

منبع:خبرنگاران جوان

اومیکرون به ترکیه رسید

وزیر بهداشت ترکیه از ثبت ۶ مورد از نخستین موارد ابتلا به اومیکرون در این کشور خبر داد که یک نفر از آنان در استانبول و موارد دیگر در ازمیر شناسایی شده است. «فخرالدین کوجا» یکشنبه شب در جریان مذاکرات بودجه در پارلمان افزود: این موارد نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند؛ علایم بیماری در مبتلایان خیلی خفیف بوده و هیچ مشکلی ندارند. او جزئیات بیشتری در مورد نحوه کشف سویه جدید ویروس کرونا در ترکیه ارائه نکرد. دانشمندان آفریقای جنوبی در ۲۴ نوامبر از کشف سویه جدید کرونا به نام اومیکرون خبر دادند که دارای چندین جهش است. سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه گذشته با ابراز نگرانی از سویه جدید کرونا اعلام کرد موارد ابتلا به این سویه تاکنون در ۵۷ کشور شناسایی شده و از زمان شیوع آن کشورهای بیشتری موارد ابتلا به اومیکرون را گزارش کرده‌اند. شیب صعودی روند ابتلا به کرونا، افزایش ناگهانی مرگ و میر ناشی از این بیماری و پیش بینی تبدیل شدن اومیکرون به سویه غالب تا آخر ماه ژانویه (دی/بهمن) در اروپا، برخی از کشورها را به واکسیناسیون اجباری و قرنطینه‌های شدید و برخی دیگر را به تسریع کارزار دُز سوم واکسن کرونا واداشته است.

منبع:شبکه خبر

برزیل وضع فوق العاده اعلام کرد

بر اثر باران شدید و سیل حدود ۶ هزار نفر در جنوب شرق برزیل تخلیه شدند.در ۵۰ منطقه شهرداری برزیل وضع فوق العاده اعلام شده است. تاکنون سه نفر جان باخته اند. باران‌های سیل آسا موجب آب گرفتگی خانه ها، طغیان رودخانه ها، مسدود شدن جاده‌ها و تخریب پل‌ها شد. در اسپانیا بارندگی شدید در برخی مناطق موجب سیل و آب گرفتگی شد. سیل برخی مسیرهای ارتباطی و خانه‌های مسکونی را تخریب کرد. باران شدید و سیل در جنوب غرب فرانسه صدها نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود کرد. در یونان بارش باران‌ها سیل آسا موجب تخلیه ساکنان برخی مناطق شد. رودخانه‌ها طغیان کردند و جاده‌ها بسته شد. بارش‌ها خساراتی به خانه‌ها و محصولات زراعی وارد کرد.

منبع:شبکه خبر

سامانه های ضد فساد راه اندازی شدند

مدیرکل توسعه نظارت همگانی سازمان بازرسی کل کشور گفت: دو سامانه برای دریافت شکایات و گزارش‌های مردمی ایجاد شده است.گرجی در ارتباط تصویری با برنامه روی خط خبر این شبکه افزود: حدود دو سال است که سامانه گزارشگران مردمی راه اندازی شده و با تلفن گویای ۱۳۶ نیز گزارش‌های مردمی را دریافت می‌کنیم. مدیر کل توسعه نظارت همگانی سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به ارائه طرحی که سال گذشته از طرف مجلس مبنی برحمایت از گزارشگران فساد و تشویق مطرح شد، افزود: سازمان بازرسی کل کشور هم قبلا برنامه سیاستی تحت عنوان حمایت از گزارشگران فساد را داشته که کارش حفظ هویت و محرمانه بودن از گزارشگران است که با تمام قوت حمایت می شوند.

منبع:شبکه خبر

بورل روسیه را تهدید به تحریم کرد

بورل روز دوشنبه در جریان کنفرانس خبری در بروکسل گفت که اتحادیه اروپا در کنار اوکراین برای پشتیبانی از حاکمیت و یکپارچگی سرزمین این کشور می‌ایستد. این دیپلمات ارشد اروپایی در خصوص عزم اروپایی‌ها در این خصوص تاکید کرد: تمام وزیران امروز بسیار صریح بودند که هر تهاجمی علیه اوکراین پیامدهای سیاسی و هزینه سنگین اقتصادی برای روسیه دارد. گروه هفت نیز روز یکشنبه با صدور بیانیه ای به روسیه هشدار داد چنانچه مسکو تصمیمی مبنی بر حمله به اوکراین بگیرد، با عواقب بزرگی مواجه می شود. در پیش نویس این بیانیه آمده است : روسیه نباید شک داشته باشد که تشدید اقدامات نظامی در قبال اوکراین، (برای مسکو) عواقب بزرگ و هزینه سنگینی خواهد داشت. نمایندگان گروه هفت در نشستی که در شهر لیورپول در شمال انگلیس برگزار شد، اعلام کردند که در محکوم کردن اقدامات نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین متحد هستند و مسکو را به تنش زدایی دعوت کردند. این گروه در ادامه افزود : ما بر تعهد تزلزل ناپذیرمان بر حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و همچنین حق هر کشور مستقلی برای تعیین آینده خود تاکید می کنیم. گروه هفت متشکل از انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کانادا و آمریکاست که نمایندگانی از اتحادیه اروپا را نیز در بر می گیرد. روسیه بارها عنوان کرده اقدامات نظامی‌اش در مرز با اوکراین اقدامات عادی نظامی است اما آمریکا و متحدانش همچنان قصد دارند شرایط مرز روسیه با اوکراین را پر تنش جلوه دهند. اوکراین از آمریکا خواسته است تا حمایت‌های امنیتی فوری از جمله تبادل اطلاعاتی در دستور کارش قرار دهد. منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند. روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف، مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.

منبع:ایرنا

قطر به ترکیه شوک گازی وارد کرد

امضای توافق اکتشاف گاز بین قطر و جمهوری قبرس، تعجب رسانه‌های ترکیه را به دنبال داشته است.قطر و جزیره قبرس، در دو حوزه جغرافیایی خلیج فارس و شرق مدیترانه، بسیار از هم دور هستند. اما حالا، فرصتی ایجاد شده تا این دو کشور عربی و اروپایی، به هم نزدیک شوند. برخلاف تصور مقامات ترکیه، شایعاتی که در مورد احتمال توافق بین قطر و قبرس مطرح شده بود به واقعیت تبدیل شد و امضای توافق اکتشاف گاز بین قطر و جمهوری قبرس، تعجب رسانه های ترکیه را به دنبال آورد. در یک دهه گذشته، روابط بین ترکیه و قطر به اوج رسیده است. حالا ده ها سرمایه دار و ثروتمند بزرگ قطری در ترکیه صاحب شرکت و مال و ملک هستند و رابطه اردوغان با شیخ تمیم امیر قطر، با هیچکدام از روابط عربی او، قابل مقایسه نیست. رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه و رئیس جمهور ترکیه، همواره اردوغان قطر را برادر حقیقی خطاب می کند. او چند روز پیش در سفر به قطر و در بازدید از پایگاه نظامی مشترک ترکیه و قطر اعلام کرد که امنیت قطر را امنیت کشور خودش می داند. روزنامه قرار (نزدیک به گل و داود اوغلو) چنین تیتری به کار برده است: «تو هم برادر؟» و روزنامه ینی چاغ (متعلق به حزب خانم آکشنر) نوشته است: «برادرمان قطر ما را فروخت». بدین ترتیب، هر دو روزنامه در تیتر خود از لفظ کنایی برادر استفاده کرده اند که اعتراضی به رویکردهای تیم اردوغان در قبال دوستی و ارتباط با قطر است. این روزنامه ها همچنین بدین موضوع اشاره کرده اند که تنها چند روز از سفر اردوغان به دوحه سپری شده و امضای قرارداد بین قطر و کشوری که ترکیه علیه آن گارد گرفته، موضوع مهمی است و نباید حزب حاکم ترکیه در برابر آن سکوت کند. چرا که اکتشاف گاز در منطقه ای خواهد بود که مورد اعتراض ترکیه است و دولت اردوغان، همواره آن منطقه را قلمرو فلات قاره ای خود دانسته است. به رغم مخالفت ترکیه با این قرارداد، غول آمریکایی اکسون موبیل و انرژی قطر روز جمعه قراردادی را برای اکتشاف نفت و گاز و اشتراک تولید در جزیره تقسیم شده قبرس امضا کردند. قرارداد امضا شده بین قطر، قبرس و اکسون موبیل، از اهمیت بسیاری برخوردار است. ناتاسا پیلیدس، وزیر انرژی قبرس، وارناواس تئودوسیو، مدیر عامل شرکت اکسون موبیل قبرس و علی المنا مدیر بخش بین المللی بالادستی و اکتشاف انرژی قطر، این قرارداد را در نیکوزیا امضا کردند. این دومین قرارداد اکتشاف گاز است که کنسرسیوم برای بلوک 5 در منطقه انحصاری اقتصادی جزیره قبرس امضا کرده است. در فوریه 2019، کنسرسیوم یک میدان عظیم گاز طبیعی در نزدیکی قبرس در بلوک 10 کشف کرد که بزرگترین یافته جزیره تا به امروز است. تخمین زده می‌شود پنج تا هشت تریلیون فوت مکعب را در خود جای دهد. این کنسرسیوم قصد دارد در اواخر دسامبر یک چاه ارزیابی در بلوک 10 حفر کند و نتایج آن تا پایان فوریه اعلام می شود. ناتاسا پیلیدس، وزیر انرژی قبرس، در پاسخ به سوالی درباره واکنش منفی ترکیه به صدور مجوز بلوک 5 گفت: «ما بر اساس قوانین بین المللی و حقوق دریا پیش می رویم، این اصل همیشگی ما بوده است. کار میدانی بر روی بلوک 5 در نیمه دوم سال 2022 آغاز خواهد شد.» این قرارداد در حالی امضا شده که ترکیه تهدید کرده است از جستجوی نفت و گاز اکسون موبیل در سواحل قبرس پس از اعطای حقوق بلوک 5 توسط نیکوزیا به این کشور جلوگیری خواهد کرد. هفته گذشته، وزارت خارجه ترکیه گفت که بخشی از منطقه دارای مجوز، فلات قاره ترکیه در شرق مدیترانه را نقض می کند. این وزارتخانه اعلام کرد: «ترکیه هرگز به هیچ کشور، شرکت یا کشتی خارجی اجازه نمی‌دهد در حوزه‌های قضایی دریایی خود به فعالیت‌های اکتشاف هیدروکربن بپردازد».دریادار بازنشسته جم گوردنیز که در کنار جاهد یایجی به عنوان مبدع دکترین «وطن آبی» و قدرتمند شدن ترکیه در حوزه دریا شناخته می شود، توافق اخیر قطر و قبرس را خطرناک تلقی کرده و معتقد است که ترکیه باید در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ دهد. در غیر این صورت، شکست خود را در برابر یونان و قبرس پذیرفته و درآینده امتیازات دریایی بیشتری را از دست خواهد داد. ترکیه تنها کشوری است که دولت «جمهوری ترک قبرس شمالی» را به رسمیت شناخته است. وزیر امور خارجه قبرس شمالی گفته است: «ما در برابر توافق قبرس و قطر سکوت نمی کنیم و دست روی دست نخواهم گذاشت. در کنار وطن مادر (ترکیه)، از حقوق خود دفاع خواهیم کرد.»با وجود این هشدارها، در بیانیه تانژو بیلگیچ سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در اعتراض به توافق اخیر، نامی از قطر به میان نیامده است.در چند سال گذشته، میزان توجه یونان و قبرس به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، بیشتر و بیشتر شده است. آنان با عربستان سعودی و امارات متحده عربی، بارها دیدار کرده و رزمایش مشترک نیز انجام داده اند. در گام بعدی، آن سوتر از این کشورها، اردن را نیز با خود همراه کردند و در مجمع گاز شرق مدیترانه، در را به روی ترکیه بستند. در نتیجه قطر، در صورت فاصله گرفتن از قبرس و یونان، رقابت را به دیگر کشورهای عربی منطقه واگذار خواهد مرد و به نوعی، در انزوا قرار خواهد گرفت. به همین خاطر، با وجود رفاقت نزدیکی که با ترکیه دارد، حاضر نیست از امتیاز ارزشمندی به نام حضور در شرق مدیترانه، دست بردارد. شواهد نشان می دهد که ترکیه، اهداف و انگیزه های سیاسی، امنیتی و اقتصادی فراوانی برای تداوم رابطه با قطر دارد و بعید است که توافق گازی بین قطر، قبرس روم نشین و آمریکا، از سوی آنکارا با واکنش جدی روبرو شود. اما نمی توان از بیان این واقعیت گذشته که همراهی قطر با قبرس و یونان، در موازنات شرق مدیترانه، ترکیه را در موقعیت ضعیف تری قرار خواهد داد.

منبع:تسنیم

دلار به کانال ۲۹ هزار بازگشت

قیمت دلار در بازار آزاد تحت تاثیر فضاسازی برخی کانال های تلگرانی و دلالان و با سوء استفاده از فضای مذاکرات هسته ای، طی یکی دو هفته گذشته که این مذاکرات در جریان بود، روند افزایشی داشت و تا مرز 31 هزار تومان هم بالا رفت که البته عمدتا معامله با این قیمت ها در فضای مجازی و شبانه و یا در معاملات فردایی صورت می گرفت. این در حالی است که با شفاف سازی رسانه های رسمی در خصوص وضعیت مناسب ارزی کشور و اینکه تمامی معاملات رسمی ارز با نرخ های بسیار پایین تر در سامانه های نیما و صرافی های مجاز انجام می شود، به مرور از دو سه روز اخیر روند کاهشی قیمت شروع شد و امروز نرخ دلار در بازار آزاد به زیر 30 هزار تومان برگشت. در حال حاضر قیمت دلار در بازار آزاد حدود 29700 تومان است و پیش بینی می شود این روند ادامه دار باشد.

منبع:تسنیم

صندوق بین‌المللی پول خواستار کنترل فوری ارزهای دیجیتال شد

صندوق بین‌المللی پول طی اظهاراتی هشدار داد که نیاز فوری به تعاون و همکاری کشورها برای رسیدگی به چالش‌های فنی، قانونی، و نظارتی مرتبط با پذیرش ارزهای دیجیتال وجود دارد. مقامات ارشد این صندوق وام‌دهنده مستقر در واشنگتن روز پنجشنبه در یادداشتی نوشتند: اتخاذ یک رویکرد نظارتی جامع، منسجم و هماهنگ برای ارزهای دیجیتال یک وظیفه خطیر است. اما اگر از هم‌اکنون شروع کنیم، می‌توانیم به هدف سیاست حفظ ثبات مالی و در عین حال بهره‌مندی از مزایایی که نوآوری‌های تکنولوژیکی اساسی به‌همراه دارد، دست پیدا کنیم. این یادداشت توسط توبیاس آدریان، مدیر بخش بازارهای پولی و سرمایه صندوق بین‌المللی پول، دونگ هی، معاون بخش بازار پول و سرمایه و آدیتیا ناراین، معاون مدیر بخش بازارهای پولی و سرمایه این صندوق نوشته شده است. این وام‌دهنده اضافه کرد: بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات ارزهای دیجیتال در تمام کشورها فعالیت می‌کنند و این امر کار نظارت و اجرای آن را دشوارتر می‌کند. بر اساس این گزارش، با هجوم سرمایه‌گذاران و مردم به‌سمت دارایی‌های دیجیتال و افزایش سرعت پرداخت‌های آن‌لاین، علاقه به ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین در حال افزایش است. بر اساس نظرسنجی مؤسسه Nickel Digital Asset Management که در لندن مستقر است، تعداد فزاینده‌ای از سرمایه‌گذاران نهادی و مدیران شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری قصد دارند از هم‌اکنون تا سال 2023 در بازار ارز دیجیتال فعالیت کنند. مقامات صندوق بین‌المللی پول در این یادداشت گفتند: تعیین ارزش‌گذاری تنها چالش در اکوسیستم ارزهای دیجیتال نیست (بلکه) شناسایی، نظارت و مدیریت ریسک‌ها، تنظیم‌کننده‌ها و شرکت‌ها را دچار مشکل می‌کند. به‌گفته آنها، برخی از این خطرات شامل ریسک یکپارچگی عملیاتی و مالی ناشی از مبادلات دارایی‌های رمزنگاری‌شده و کیف‌پول‌ها، حفاظت از سرمایه‌گذاران و ذخایر ناکافی و افشای نادرست اطلاعات برخی از استیبل کوین‌ها است.

منبع:تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha