یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مرکز مدیریت حوزه اصفهان

حوزه/ بدون شک اهل بیت عصمت و طهارت به فرموده پیامبر اعظم (ص) یکی از دو ثقل گرانبهای وحدت آفرین و نجات بخش امت اسلامی می باشند و هرگونه بی حرمتی و سخنان تفرقه آمیز، خواسته دشمنان اصلی امت اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان در بیانیه‌ای پیرو اهانت امام جمعه اهل تسنن آزادشهر، سخنان مولوی گرگیج را ناسنجیده دانست و گفت:اما لازم است مومنین، با بصیرت دینی خود زمینه سوء استفاده دشمنان اسلام را فراهم نسازند و از اقداماتی که زمینه ساز اختلاف است بپرهیزند.

متن کامل بیانیه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا

سخنان مولوی گرگیج در خطبه های نماز جمعه ۱۹ آذرماه ۱۴۰۰ باعث کدورت و ناراحتی مسلمانان و ارادتمندان اهل بیت (علیهم السلام) گردید و بیش از همه به سرمایه وحدت و اخوت و برادری دینی امت اسلامی آسیب رساند.

بدون شک اهل بیت عصمت و طهارت به فرموده پیامبر اعظم (ص) یکی از دو ثقل گرانبهای وحدت آفرین و نجات بخش امت اسلامی می باشند و هرگونه بی حرمتی و سخنان تفرقه آمیز، خواسته دشمنان اصلی امت اسلامی است.

ضمن تقدیر و تشکر از حساسیت دلدادگان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) و با توجه به عذر خواهی صورت گرفته از طرف مولوی گرگیج، چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد:

سخنان مولوی گرگیج از لحاظ علمی از وجاهت و اعتبار لازم برخوردار نیست و در منابع مورد وثوق تاریخی و روایی جایگاهی ندارد. نقل سخنان تاریخی بدون اتقان لازم از طرف فردی که صاحب تریبون است، شایسته نیست و مع الاسف بی پایه تر از آن، نتیجه گرفتن و قضاوت فقهی و حکم صادر نمودن از چنین مقدماتی است که وهن هردو بر عالمان دین پوشیده نیست. شایسته بود قبل از آنکه عوامانه داستان سرایی کرده و قضاوت کنید، منابع معتبر و نظرات مطرح در این مسئله را مورد دقت قرار می دادید تا شأن امامت و هدایت ائمه هدی (علیهم السلام) را بهتر درک می کردید و موجب ناراحتی شیعیان و اهل سنت و دوستداران اهل بیت (علیهم السلام) نمی گردید.

توجه به لزوم وحدت امت اسلامی و پرهیز از سخنان تفرقه افکنانه که همواره مورد توجه دلسوزان اسلام به ویژه رهبر معظم انقلاب بوده است تا آنجا که در موارد متعدد معظم له به صراحت دیدگاه‌های خود را بیان فرموده اند؛ لذا لازم است علمای اهل سنت نیز با محکوم نمودن این سخنان خلاف واقع و مسلمات تاریخ اسلام، دلسوزی و ارادت خود را به امت اسلامی ابراز نمایند.

هرچند این سخنان ناسنجیده مطرح شده است، اما لازم است مومنین، با بصیرت دینی خود زمینه سوء استفاده دشمنان اسلام را فراهم نسازند و از اقداماتی که زمینه ساز اختلاف است بپرهیزند و انتظار می رود دستگاه ها و نهادهای مرتبط، به وظیفه خود عمل نمایند و عالمان دینی هم آمادگی خود را برای گفتگو و بصیرت افزایی اعلام می نمایند.

و السلام علی من اتبع الهدی

روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha