جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه علمیه استان فارس

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین استوار میمندی به اظهارات تفرقه افکنانه امام جمعه اهل سنت آزادشهر پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، در پی ادعای امام جمعه آزادشهر حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی مدیر حوزه علمیه فارس جوابیه ای را صادر کرد.

در این جوابیه آمده است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّمٰا یُرِیدُ اَللّٰهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ اَلرِّجْسَ أَهْلَ اَلْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً. (الأحزاب‏۳۳)

در روزهای اخیر یکی از ائمه جمعه اهل سنت سخنان موهنی نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت مطرح کرده که در آستانه ایام فاطمیه این سخنان مایه تأسف می باشد.

حوزه علمیه استان فارس ضمن دعوت از همه اقوام و مذاهب اسلامی به حفظ وحدت و عدم توهین به مقدسات، پاسخی اجمالی به سخن این فرد می دهد:

وی مدعی است چون همسر امام حسین علیه السلام جناب شهربانو (دختر یزدگرد سوم) از کنیزانی بوده است که در لشکرکشی عمر بن خطاب به ایران دستگیر شده است و آن کنیز هدیه عمر به امام حسین بوده است، لذا مشروعیت ازدواج آن دو بزرگوار منوط به مشروعیت خلافت خلیفه دوم و فتوحات اوست. در این باره باید گفت:

۱_مشروعیت عقد ازدواج از نگاه شیعه و اهل سنت وابسته به حق یا باطل بودن خلیفه نیست. شرایط عقد نکاح در کتب فقهی شیعه و اهل سنت بیان شده است و چنین شرطی که ایشان بیان کرده است در آن ذکر نشده است. به عنوان نمونه مادر زید بن علی کنیزی بوده است که از سوی مختار به امام سجاد علیه السلام بخشیده شده است در حالی که در مورد نسب زید بن علی هیچ گونه شبهه ای وارد نشده است پس طبق کلام ایشان باید خلافت مختار را هم قبول کرد اما می بینیم که خلافت و حکومت مختار از نگاه ایشان و برادران اهل سنت مشروع نمی باشد.

۲_از نگاه شیعه غنائمی که از جنگ های بدون اذن امام به دست مسلمانان می رسد برای امام است لذا به فرض کنیز بودن، شهربانو متعلق به امیرالمومنین علی علیه السلام است که او را به نکاح فرزند بزرگوار خویش در آورده است.

۳_اما اینکه جناب شهربانو در زمان حکومت کدام یک از خلفا به مدینه مشرف شده است نیز اختلاف است. به فرض وقوع عقد در زمان خلافت عمر، عقد ایشان به دست امیرالمومنان علی علیه السلام بوده است که طبق روایات شیعه و اهل سنت به عنوان خلیفه بلافصل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله  از سوی خداوند بوده است.

۴_از نگاه شیعه تمام هستی به اذن خداوند متعال تحت ولایت تکوینی و تشریعی اهل بیت علیهم السلام است لذا مشروعیت نکاح ائمه اطهار وابسته به ید شخصی چون خلیفه دوم نمی باشد.

۵_در پایان باید گفت این فرد صحابه را مورد تجلیل قرار می دهد در حالی که امیرالمومنان علی علیه السلام و فرزند ایشان امام حسین علیه السلام نیز از نگاه اهل سنت از صحابه هستند. اتهام در عمل امام حسین علیه السلام ولو اینکه شیعه، خلافت خلیفه دوم را مشروع نداند، جواز توهین به صحابه را صادر نمی کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha