پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
تصاویر/ نشست بازخوانی استکبارستیزی روحانیت و مقاومت اسلامی در نهضت میرزا کوچک خان جنلگلی

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رمضانی گفت: میرزا کوچک جنگلی بالغ بر ۲۳ سال به تحصیل علوم دینی پرداخت و فهم بالایی در مباحث دینی داشت؛ او روحانی و عالم به زمانه و لذا حائز درک و درد دینی بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام در همایش بازخوانی استکبار ستیزی روحانیت و مقاومت اسلامی در نهضت میرزا کوچک جنگلی که در ۲۵ آذر در سالن همایش های مجتمع دارالولایه در قم و به همت اداره کل تبلیغات اسلامی استان گیلان برگزار شد، گفت: شیخ یونس به دلیل اینکه پدرش معروف به میرزا بزرگ بود به او میرزا کوچک می گفتند؛ ولی او مرد بزرگی از تبار مقاومت بود.

وی افزود: اگر بخواهیم ویژگی های میرزا را برشماریم بسیار است؛ از جمله این ویژگی ها درک و درد دینی بود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رمضانی با اشاره به سطح علمی و دغدغه دینی میرزای جنگلی، اظهار داشت: ایشان بالغ بر ۲۳ سال به تحصیل علوم دینی پرداخت و فهم بالایی در مباحث دینی داشت؛ او روحانی و عالم به زمانه و لذا حائز درک و درد دینی بود.

وی خاطرنشان کرد: نهضت میرزا کوچک از نوع تجزیه طلبی و قومیت گرایی نبود؛ او بصیرت دینی و سیاسی داشت.

نماینده مردم استان گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر روحیه جهادی میرزا کوچک جنگلی بیان داشت: جناب میرزا روحیه جهادی داشت و این روحیه را تا آخر حفظ کرد.

وی تصریح کرد: دوری از روحیه و تفکر ناسیونالیستی که متأسفانه این ویژگی را به نادرستی به این شخصیت بزرگ نسبت داده اند یکی دیگر از ویژگی های میرزا بود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رمضانی شناخت دقیق از ماهیت کمونیسم و بلشوییسم را از دیگر ویژگی های میرزا کوچک جنگلی برشمرد و تأکید کرد: یکی از اساتید برجسته دانشگاه فرانسه به نام پروفسور کریستین در کتابی در مورد میرزا نوشته است که میرزا در تاریخ ایران نه تنها یک قهرمان بزرگ برای رهایی از وابستگی که به یک الگوی منطقه ای خاص مبدل شده که در مقطع حساس تاریخ قاجار نقش آفرین مهم بوده است.

وی نگاه دین در عرصه اجتماعی را متبلور در قیام میرزا کوچک جنگلی دانست و گفت: فقه علاوه بر مسائل فردی در احکام اجتماعی نیز ورود داشته است و برخی محققان احکام فردی را به نحوی تأثیرگذار بر احکام اجتماعی می دانند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام ادامه داد: اگر اسلام می خواهد به طور کامل تحقق پیدا کند باید از نگاه حداقلی نسبت به آن پرهیز کرده و با نگاه حداکثری به آن به دنبال ظهور و بروزش در سطح جامعه باشیم.

وی عنوان داشت: از جمله بروز و ظهوری که باید عالمان دینی به عنوان الگوهای مردم داشته باشند حضور در عرصه مقاومت است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رمضانی تلاش برای تحقق عدالت در جامعه بشری را از ویژگی های اصلی جبهه مقاومت برشمرد و تصریح کرد: این جبهه به دنبال کشورگشایی و جنگ نیست؛ جبهه مقاومت، علیه ظلم زر و زور قیام می کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر مقاومت به نحو صحیح در جامعه بشری و اسلامی تئوریزه می شد هیچگاه مسلمانان مورد ظلم واقع نمی شدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، افزود: در طول تاریخ در هرجا که مقاومت بوده عزت و پیشرفت مسلمانان را به دنبال داشته است.

وی ارائه برنامه حکومتی و کارآمد در عصر مدرنیته از سوی اسلام را از نکات مهم مدنظر امام خمینی (ره )دانست و تأکید کرد: بحث مقاومت از فلسفه وجودی آن تا نتایجی که می تواند به دنبال داشته باشد را امروزه باید در حوزه های علمیه به طور دقیق تعریف نماییم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رمضانی با اشاره به مورد تحریف واقع شدن نهضت جنگل و شخصیت میرزا کوچک جنگلی گفت: گیلان استان فرهنگ و ادب با استعدادهای سرشار می باشد که البته در این سالها از جهت زیرساخت به جایگاه شایسته خود نرسیده است.

وی افزود: تلاش گیلانی ها، همواره بر مبارزه با ظلم و ستم بوده است؛ لذا زوایای مختلف قیام میرزا کوچک خان را باید به دقت مورد بررسی قرار داد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام در پایان با اشاره به علل شکست نهضت جنگل، اظهار داشت: عواملی همچون فریب خوردن برخی از اصحاب میرزا، بی توجهی برخی از خواص به مسیری که باید قدم می گذاشتند و باید تا آخر آن را می رفتند و همچنین وجود نفوذی هایی در میان یاران میرزا از علل اصلی شکست این نهضت بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha