شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
خوراسگان

حوزه/ نشست هم اندیشی اساتید کارگروه های پژوهشی مؤسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا (س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، عفت رمضانیان، مدیر مؤسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا (س) اصفهان در نشست هم اندیشی اساتید کارگروه های پژوهشی این موسسه، گزارشی از تعداد طرح های اجمالی و تفصیلی مصوب در سه سطح ارائه داد و اظهار داشت: مؤسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا (س) دارای۶۰۰ طلبه در سه سطح است که در سطح دو کارگروه پژوهش در سال اخیر ۳۰ موضوع و طرح اجمالی مقالات پایانی طلاب را تصویب نموده اند. همچنین در سطح سه درکارگروه تفسیر و علوم قرانی ۱۶ طرح اجمالی و ۲۱ طرح تفصیلی مجموعا ۳۷ طرح، در کارگروه ادبیات عرب ۹ طرح اجمالی و ۸ طرح تفصیلی مجموعا ۱۶ طرح و در کارگروه اخلاق و تربیت اسلامی ۸ طرح اجمالی و ۱۳ طرح تفصیلی مجموعا ۲۱ طرح بررسی و تصویب شده است. علاوه بر این درکارگروه تفسیر تطبیقی در سطح چهار ۲۹ طرح اجمالی و ۶ طرح تفصیلی مجموعا ۳۵ طرح با نظر اساتید صاحب نظر در این حوزه به تصویب رسیده است.

حجت الاسلام ولمسلمین بهرامی، مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان در ادامه نشست، افزایش کمی و کیفی تحقیقات چاپی طلاب خواهر استان اصفهان را مایه مسرت دانست و اظهار داشت: الحمدلله تولیدات پژوهشی در حوزه های علمیه خواهران در حال رشد است، اما با نقطه مطلوب فاصله دارد. برای رسیدن به نقطه مطلوب لازم است همه اساتید پژوهشی و معاونین پژوهش حوزه های علمیه همت مضاعفی نمایند و پژوهشگران بیشتری را تربیت نمایند تا شاهد ترقی و رشد کمّی و کیفی پژوهش در حوزه های علمیه باشیم و به جایی برسیم که مسائل جامعه توسط پژوهشگران حوزه ریشه یابی و حل گردد.

وی، فرصت را در اختیار اساتید کارگروه های پژوهشی قرار داد تا به تبیین آسیب های پژوهش و راهکارهای رفع آنها در حوزه علمیه خواهران بپردازند. ضعف مهارت‌های قلمی اولین آسیبی است که اساتید به آن اذعان داشتند و گفتند: طلاب در بحث درست نویسی، پاراگراف نویسی و نگارش علمی دچار ضعف هستند. لازم است برای رفع این مشکل در دروس حوزوی به ادبیات فارسی و نگارش علمی توجه بیشتری شود و طلاب از پایه اول زیر نظر یک استاد توانمند به صورت عملیاتی با نحوه نگارش علمی و درست نویسی آشنا شوند.

عدم آشنایی طلاب با روش‌های تحقیق و تحلیل اطلاعات یکی دیگر از آسیب‌های پژوهشی مطرح شده از سوی اساتید بود که به تبیین راهکار رفع آن پرداخته و اظهار داشتند: برگزاری دروه های مهارتی برای اساتید راهنما و اساتید مهارت های پژوهشگری در زمینه های مطرح شده در رفع این مشکل راهگشا خواهد بود و اساتید در قالب راهنمایی در حین نگارش پایان نامه یا در قالب تدریس مهارت ها می توانند به رفع این آسیب کمک کنند.

مهارت های پژوهشگری یکی دیگر از مسائلی بود که اساتید به آسیب های آن اشاره و بیان داشتند: آموزش مهارت های پژوهشگری توسط اساتید غیر پژوهشی و مختلف در طول چند سال باعث شده تا طلاب به خوبی مهارت ها را آموزش نبیند ضمن اینکه اختصاص نیم واحد به مهارت ها باعث شده طلاب برای آنها ارزش زیادی قائل نشوند و توقع کار و تمرین اساتید را غیر موجه بدانند. افزایش واحد اختصاصی به مهارت های پژوهشی و گذراندن مهارت های پژوهشگری با یک استاد پژوهشی یا همیار پژوهشی به صورت پیوسته و گام به گام، پیشنهاد اساتید برای بهره وری بیشتر از ظرفیت آموزش مهارت های پژوهشگری و رفع نواقص این طرح در سطح دو و سه اعلام شد.

مسئله نداشتن طلاب و در خواست مسئله و موضوع تحقیق از اساتید توسط طلاب، آسیب دیگری است که از سوی اساتید مطرح شد و اظهار داشتند: همسو نبودن آموزش با پژوهش یا به عبارت دیگر پژوهش محور نبودن آموزش منجر به این شده است که طلاب مسئله ای نداشته باشند این درحالی است که در جامعه مسائل و معظلات بسیاری در زمینه های اخلاقی، اجتماعی و اعتقادی وجود دارد که نیازمند بررسی و حل از سوی طلاب با دید قرآنی و الهی است. از این رو تغییر سیستم آموزش از اطلاعات محوری به مسئله محوری توسط اساتید راهکار حل این مسئله معرفی شد.

در پایان مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان ضمن تشکر از اساتید کارگروه های پژوهشی از آنها خواست که برای رفع آسیب های مطرح شده وارد میدان عمل شوند و اختیارات لازم به آنها داده شده و می شود. ضمن اینکه اساتید می توانند از تمام امکانات مدیریت استان و مدارس در جهت رفع این آسیب ها بهره ببرند.

گفتنی است، معاونت پژوهش مؤسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا (س) اصفهان به منظور بررسی مسائل و آسیب های پژوهش ‌های طلاب اقدام به برگزاری نشست هم اندیشی با حضور حجت الاسلام غلامرضا بهرامی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، صدیقه کاویانی، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین رضا فراهینی رئیس هیئت امنای مؤسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا (س) اصفهان و ۱۷ نفر از اساتید کارگروه های هر سه سطح مؤسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا (س) اصفهان نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha