جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حسن خلق

حوزه/ رحیمی گفت: حُسن خُلق و گشاده رویی جایگاه و اهمیت خاصی در دین اسلام دارد تا جایی که اسلام آن را نشانه کامل بودن ایمان معرفی کرده و قرآن نیز حسن خلق را محبوب خداوند توصیف می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از آذربایجان غربی، خانم رحیمی، استاد حوزه علمیه آذربایجان غربی، در ششمین جلسه مجازی اخلاق که با موضوع حسن خلق در مدرسه علمیه فاطمة الزهرا(س) سلماس به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) وارد شده که می فرمایند؛ «إنّ العَبدَ لَیَبلُغُ بحُسنِ خُلقِهِ عَظیمَ دَرَجاتِ الآخِرَةِ وشَرَفِ المَنازِل ، و إنَّهُ لَضَعیفُ العِبادَةِ»، به درستی که بنده به سبب اخلاق خوب به درجات بزرگ آخرت و بالاترین و برترین منزلها می رسد در حالی که عبادت او ضعیف است و همانا بنده به سبب اخلاق بدی که دارد به پایین ترین درجات جهنم می رسد.

وی ادامه داد: حسن خلق و گشاده رویی جایگاه و اهمیت خاصی در دین اسلام دارد تا جایی که اسلام آن را نشانه کامل بودن ایمان معرفی کرده و قرآن نیز حسن خلق را محبوب خداوند توصیف می کند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی تصریح کرد: دین مقدس اسلام همواره پیروان خود را به نرمخویی و ملایمت در رفتار با دیگران دعوت می کند و آنان را از درشتی و تندخویی باز می دارد و حسن خلق و گشاده رویی از بارزترین صفاتی هستند که در معاشرت های اجتماعی باعث نفوذ محبت شده و در تاثیر سخن، اثری شگفت انگیز دارند به همین جهت خداوند متعال، پیامبران خود را انسان‌های عطوف و نرم خو قرار داد تا بهتر بتوانند در مردم اثر گذاری داشته باشند و آنها را به سوی خود جذب نمایند.

وی افزود: پیامبران برای تحقق بخشیدن به اهداف الهی خود، با برخورداری از حسن خلق و شرح صدر، چنان با ملایمت و گشاده رویی با مردم روبرو می شدند که نه تنها هر انسان حقیقت جویی را به آسانی شیفته خود می ساختند و او را از زلال هدایت سیراب کرده، بلکه گاهی دشمنان را نیز شرمنده و منقلب می کردند.

رحیمی اضافه کرد: مصداق کامل این فضیلت، وجود مقدس رسول گرامی اسلام(ص) هستند؛ قرآن کریم این مزیت گرانبهای اخلاقی را عنایتی بزرگ از سوی ذات مقدس خداوند دانسته و در درگاه خدا حسن سریره و خوش رفتاری و کمال ادب ملاک برتری انسانها است، حتی در میان انبیا هم که خداوند بعضی را بر بعضی برتری داده، به خاطر همین حسن رفتار و سیرت و ادب بیشتر بوده است؛ مثلا داوود (ع) را بر دیگران برتری داده و به او زیور داد و در آن بهترین ادب و پاکیزه ترین حمد و ثنا را نسبت به خدای تعای به وی آموخت.

وی گفت: امیرالمومنین علی(ع) در نهج البلاغه فرموده اند: «خالطوا الناس مخالطة ان متم معها بکوا علیکم و ان عشتم حنوا الیکم». طوری با مردم زندگی کنید که اگر مردید برای شما گریه کنند و اگر زنده ماندید خواهان معاشرت با شما با شند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی تاکید کرد: آثار و برکات حسن خلق بخشی مربوط به این دنیاست و بخشی دیگر مربوط به سرای آخرت است که قابل شمارش و احصا نیستند، و در روز قیامت در ترازوی کسی چیزی بهتر از حسن خلق گذاشته نمی شود.

وی افزود: آثار حسن خلق در زندگی دنیوی، افزایش روزی، کامل شدن دین، خوشبختی، آسان شدن کارها، طول عمر و از بین بردن کینه ها می باشد و آثار اخروی آن غفران ذنوب، دست یابی به مقام شهدا، ورود به بهشت و رضوان الهی و برحذر ماندن از آتش عذاب است.

رحیمی بیان داشت: انسان اخلاق نیک را با مجاهده نفس و ریاضت می تواند تحصیل کند، تمرین و ریاضت هم جز این نیست که در آغاز کارهایی را از روی زحمت انجام دهد تا سرانجام عادی و طبیعی گردد و هیچ خلقی از اخلاق دینی در انسان ریشه دار نمی شود تا وقتی که به تمام عادات خوب ،عادت کرده و از عادت های بد دوری کند و بر مواظبت افعال نیک همت گمارد.

وی ادامه داد: حسن خلق موضوعی است که در قرآن و روایات بسیار مورد تاکید قرار گرفته و همواره خواسته شده است که با دیگران با اخلاق نیکو برخورد شود و رابطه با مردم و رعایت اخلاق اجتماعی یکی از مهم ترین و گسترده ترین عرصه های خودسازی و پرورش توانایی های انسان است.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی در پایان گفت: در این میدان است که انسان می تواند در اثر ارتباط با انسان‌های دیگر ارزش‌های وجودی و سایر مهارت‌های حرفه ای، علمی، عقلی و مدیریتی خود را بنمایاند و فضایل اخلاقی و کمالات انسانی را در خودش نهادینه کند و این کار جز با تمرین و کمک از افراد دیگر برای پی بردن به معایب اخلاقی خود و اصلاح آن ها میسر نمی شود در این صورت است که در سایه این ویژگی اخلاقی آثار و برکات فراوانی هم نصیب خود انسان و هم نصیب اجتماع می شود.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha