جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 348288
۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶
12

حوزه/ کتاب ارجمند «علی(ع) چهره‌ی درخشان اسلام» نوشته‌ی عالم شهیر، ابن ابی الحدید معتزلی (در مقدمه‌ی شرح نهج‌البلاغه) و با ترجمه‌ی اندیشمند و محقق نامدار مرحوم مغفور حجت الاسلام والمسلمین علی دوانی برای چندمین بار توسط دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به زیور طبع آراسته شده است .

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، مولف این اثر ،مولای متقیان علی(ع) را به عنوان قهرمان قهرمانان و از پدر بزرگوارش جناب ابوطالب، به نیکی یاد نموده؛ او را بزرگ مکه، سرور قریش، رئیس شهرو شیخ قریش معرفی کرده است .

 مترجم محترم پس از یاد چند مقدمه در چاپ‌های متعدد، در پیشگفتار، نخست از مؤلف عالی مقام به عنوان دانشمندی بزرگ، محقق نامی، نویسنده‌ی چیره دست و مورخ شهیر از اهل تسنن یاد نموده که در مباحث تاریخی، حدیثی، شعر و ادب، استاد بوده است. از آن پس، جایگاه علمی و اشعار معروفش به نامهای قصائد سبع، یا علویات سبع و قصیده‌ی عینیه‌ی وی را بیان نموده و از این که بسیاری از حقایق را با شهامت و شجاعت تمام و به هنگام بیان کرده و مولای متقیان علی(ع) را از نظر علم و تقوا، شجاعت و شهامت، صراحت لهجه، حب و نسب، بر خلفای پیشین برتری داده، بسی تمجید و ستوده است، اما از این منظر که مؤلف از پدر و مادری سنی و در محیط و فضایی دور از فرهنگ شیعی پرورش یافته و بر این باور ناصواب استوار است که خداوند به خاطر مصلحتی که دید، خلفای پیشین را بر اسطوره‌ی فضیلت علی(ع) برتری داد! مورد نقد و انتقاد قرار داده و چنین قضاوتی دور از انصاف، از چنان اندیشمند نامداری را بر‌نمی‌تابد.

در فراز بعدی، مؤلف محترم، به نسب عالی، اسامی و القاب مولا علی(ع) اشاره دارد و سپس در وصف و اوصاف آن حضرت، اظهار عجز و ناتوانی نموده، ریشه و بنیاد همه‌ی علوم اسلامی را به مولا علی(ع) منتسب می‌کند، علومی همچون: کلام، فقه، تفسیر قرآن، علم طریقت، تصوّف و علم نحو (ادبیات عرب).

ذکر شجاعت بی مانند علی(ع) نیرو و قوّت بدنی، جود و سخا، بردباری و گذشت، جهاد در راه خدا، فصاحت و بلاغت، ملکات فاضله، زهد و پارسایی، عبادت و بندگی، اهتمام به قرآن، رأی و تدبیر و سیاست در کشور داری آن حضرت، از دیگر مقوله‌های پربار این مجموعه است.

نویسنده در صفحات پایانی، مولای متقیان علی(ع) را به عنوان قهرمان قهرمانان و از پدر بزرگوارش جناب ابوطالب، به نیکی یاد نموده؛ او را بزرگ مکه، سرور قریش، رئیس شهر، شیخ قریش، کفیل و سرپرست پیامبر اکرم(ص) در خردسالی، مدافع سرسخت رسول خدا(ص) و دین اسلام، دافع شرّ مشرکان دانسته به نحوی که پس از وفات او، خاتم انبیاء(ص) به خاطر از دست دادن یار صدیق خویش، مأموریت یافت تا از مکه خارج شود. و در پی، به مفاخر اسدالله الغالب علی(ع) پرداخته؛ چرا که همسرش بانوی بانوان جهان و فرزندانش سید جوانان بهشت، نیاکانش، نیاکان رسول خدا(ص)، نخستین مسلمان و نمازگزار بعد از رسول خدا(ع) بوده است، همچنین، مؤلف محترم به صراحت اعتراف می‌کند که ما در نقل فضایل و مناقب امیرالمؤمنین علی(ع) فقط به نَمی از دریا اشاره کردیم و اگر بخواهیم در این زمینه به تفصیل سخن کنیم، مثنوی هفتاد من کاغذ شود.

این اثر ارزشمند،در یک جلد 68 صفحه ای با قطع رقعی به  قیمت: 12.000 ریال  به علاقه مندان معارف اهل بیت(ع) تقدیم می‌گردد از انتقادات و پیشنهادات شما عزیزان، تقدیر و استقبال می‌گردد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha