دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله فقیهی

حوزه/ باید برای رفع فتنه ها در جهان اسلام در مراسم معنوی و باشکوه اعتکاف دست به دعا برداریم و به فکر مظلومان یمن و عراق و سوریه و دیگر نقاط باشیم.

خبرگزاری «حوزه»، اشاره؛ فرارسیدن ایام البیض ماه رجب و سه روز اعتکاف عاشقانه در خانه حق تعالی ، یکی از بهترین فرصت ها برای آدمی است که باید به خوبی قدردان آن بود.

در چنین ایام مبارکی به وضوح می توان شور و شوق عجیب توده های مردم به ویژه جوانان را به نظاره نشست که بیش از هر زمان دیگری مشتاقند تا در این اردوی سه روزه  بندگی ، با خالق مهربان خویش خلوت گزینند و در خانه مقدسش، معتکفانه تمنای وصال کنند.

در آستانه برگزاری مراسم باشکوه اعتکاف، درخصوص اهمیت و فضایل این مراسم عبادی با آیت الله محسن فقیهی ، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و استاد حوزه به گفتگو پرداخته ایم که در ادامه می آید؛

در آغاز بفرمایید که اعتکاف اساساً به چه معنایی است؟!

اعتکاف در لغت از واژه عکف اخذ شده و در کتب لغت معانی مختلفی برای آن آورده شده است از جمله اقبال به سوی چیزی همراه با تعظیم یا حبس و منع و نیز مواظبت و ملازمت در چیزی، اما در اصطلاح به معنای اقامت سه روز یا بیشتر در مسجد به قصد عبادت یا قربت است آن هم با شرایط مخصوص که در کتب دینی ما آمده است.

همگان به خصوص جوانان باید به اعتکاف توجه زیادی داشته باشند؛ چرا که یکی از سنت های بسیار ارزشمند و مورد تاکید ماست.

در واقع حضور در اعتکاف یکی از مستحباتی است که مورد سفارش بسیار واقع شده است؛ ما بابی در فقه داریم که باب اعتکاف است که در صوم مطرح است و مورد توجه همه بزرگان و علما بوده است .

آیا در گذشته نیز مراسم اعتکاف به شکل امروزی وجود داشته است؟!

البته در گذشته همچون امروز که به لطف الهی و به برکت انقلاب اسلامی شاهد حضور میلیونی مردم در مراسم اعتکاف هستیم، مردم استقبال این گونه نداشتند؛ اما اعتکاف در برخی از مساجد شهرها وجود داشته است و قدر مسلم این است که از قدیم علمای بزرگ در مراسم اعتکاف شرکت می کردند.

در این جا لازم است به این نکته اشاره کنم که اعتکاف در قبل از اسلام در بین ادیان الهی وجود داشته و اسلام نیز حکم آن را تنفیذ کرده است.

همچنین این مراسم معنوی در نگاه پیامبر اکرم(ص) از چنان جایگاه و اهمیتی برخوردار بوده که در روایات آمده پس از جنگ بدر که در ماه مبارک رمضان واقع شده بود و پیامبر اکرم (ص) در آن سال اعتکاف نکردند ، در ماه رمضان سال بعد، یک دهه برای همان سال و یک دهه هم برای قضای سال قبل معتکف شدند.

با توجه به شرایط امروز دنیای اسلام و این که اعتکاف بهترین موسم برای دعاست، حضرتعالی در دعا کردن به معتکفان چه توصیه ای دارید؟

در این ایام که مصیبت هایی برای اسلام و مسلمین پدید آمده و علیه مردم مظلوم سوریه و عراق و یمن جنایت هایی صورت می گیرد، مردم باید در مناسبت های مذهبی همچون اعتکاف بیش از پیش دست به دعا بردارند و از خدا بخواهند که ریشه دشمنان اسلام و اهل بیت(ع) را اگر قابل هدایت نیستند، از ریشه برکند.

باید برای رفع فتنه ها در جهان اسلام در مراسم معنوی و باشکوه اعتکاف دست به دعا برداریم و به فکر مظلومان یمن و عراق و سوریه و دیگر نقاط باشیم.

در این ایام خیلی خوب است که بیشتر دعاهایی که برای جامعه مطرح می باشد، همچنین طول عمر و سلامتی مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید را از خداوند مسئلت کنیم.

همچنین برای تقویت نظام اسلامی و یاری مظلومان عالم به خصوص شیعیان یمنی دعا کنیم. علاوه بر این از گرفتاری های داخلی نیز غافل نشده و برای حل بیکاری و گرانی دست به دعا بردایم و از خدا بخواهیم به مسئولان توفیق دهد که در این راستا تلاش و همت بیشتری از خود نشان دهند.

دعا کنیم که آحاد جامعه و به خصوص نسل جوان از مفاسد اخلاقی و فرهنگی مصون بمانند و انشاالله شاهد ساماندهی بحث ازدواج جوانان باشیم.

همچنین در این ایام نورانی از خدا بخواهیم که حرمین شریفین از دست آل سعود نجات یابد و زمینه ای فراهم شود که مردم بهتر بتوانند برای زیارت اعتاب مقدسه وسفرهای عمره و تمتع مشرف شوند.

قطعاً باید برای رفع خشکسالی و وفور نعمت دعا کنیم تا انشاالله امسال و سال های آتی با مشکلات کمتری روبرو باشیم.

حضور در مراسم اعتکاف چه آثار و برکاتی برای شخص معتکف به همراه دارد؟

به هر حال سه روز روزه گرفتن و نماز و قرآن خواندن و مناجات صادقانه و مخلصانه با خدای متعال، برای انسان یک تکامل معنوی به وجود می آورد و باعث می شود که انسان از گناه دور شده و انشاالله همین امر سبب می شود تا دعاهایش نیز مستجاب شود.

مقام معظم رهبری در سال های اخیر مبنی همواره بر لزوم بر هر چه باشکوه تر برگزار شدن مراسم اعتکاف تاکید داشته اند و لذا جوان های عزیز باید بیشتر به این مهم توجه داشته و بدانند که اعتکاف از جمله بسترهایی است که زمینه خودسازی و تکامل معنوی در آن ها پدید می آید و می توانند مراتب ترقی معنوی و علمی و حتی مادی خود را بپیمایند.

در این سه روز ایام البیض، انسان از همه علایق مادی دوری می کند و در گوشه ای از خانه خدا ، خلوت می گزیند و با خالق خویش راز و نیاز می کند.

به هر حال حضور در مراسم اعتکاف در جای جای ایران اسلامی ، واقعاً توفیق بسیار بزرگی برای معتکفان است که باید قدردان آن باشند.

ما روایات بسیاری داریم مبنی بر این که حاجاتِ حاجتمندان به وسیله همین مساله اعتکاف برآورده می شود و این تازه یکی از برکات آن است.

بنده خودم تجربه چند بار حضور در مراسم اعتکاف را دارم و در همین مسجد امام حسن عسکری (ع) که معتکف می شدیم حاجت هایی که داشتیم واقعاً روا می شد و تاثیر معنوی بالای این مراسم را در زندگی شخصی خود به عینه می دیدم.

 به کسانی که توفیق حضور در این مراسم را می یابند برای این که این حالت معنوی را کماکان پس از اعتکاف در خود حفظ و تقویت کنند، چه توصیه ای دارید؟

قبل از هر چیز لازم می دانم عرض کنم که معتکفین عزیز باید قدردان این فرصت و توفیق بزرگ الهی باشند و لذا بسیار خوب و بجاست که پس از پایان اعتکاف به شدت مراقب احوال نفس خویش باشند. این که علمای بزرگ و اساتید اخلاق ، این همه بر مساله مراقبه و محاسبه نفس تاکید داشته اند به خاطر این است که کلید رستگاری و سعادت آدمی در همین امر است.

توصیه بنده این است که عزیزان معتکف پس از اعتکاف هم ارتباط خود را با قرآن کریم و مفاتیح و نهج البلاغه و دیگر کتب دینی و ادعیه از دست نداده و دست کم هفته ای یک بار یا دو بار آن ها را مطالعه و در مطالب عمیقشان تامل نمایند و در خاتمه هم این که ما را هم از دعای خیر خود محروم نکنند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha