دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
محمد حیدری زاد نقده

حوزه/ امام جمعه نقده گفت اگر زیبایی‌های دین اسلام به نحو مطلوب ارائه شوند، جوانان گریزی از دین نخواهند داشت، چرا که دین اسلام و در کل حق به حدی زیبا و نورانی است که اگر ما حق و اسلام را آن‌گونه که هستند ارائه دهیم، به یقین در پذیرش آن از سوی جوانان مشکلی پیش نمی‌آید.

حجت‏ الاسلام محمد حیدری‌زاد، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در ارومیه، اظهار داشت:  شرط اساسی برای یک مبلغ دین اسلام، طبق آیات و روایات، خودسازی طالب علم دین است، یعنی تا فردی نفس خود را تربیت نکند، نمی‌تواند در تربیت دیگران مؤثر باشد.

وی افزود: مبلغ معلم و معرف الگوهای ارزشمند رفتاری به افراد جامعه است که لازمه آن در درجه اول برخورداری خود مبلغ از معارف و در درجه دوم عامل بودن وی به آن معارف می‌باشد، اگر علم و عمل به‌عنوان دو ضرورت در مبلغ جمع شوند، قطعا کلام و رفتار او در جان مخاطب نفوذ می‌کند.

حجت‎‎الاسلام حیدریزاد، توام بودن علم و عمل را در مبلغان دینی تاثیرگذار خواند و تصریح کرد: تجربه نشان داده شهرهایی که چنین مبلغان و عالمانی دارند، مردمانش مومن و متدین تربیت میشوند و ایمان این مردم مرهون علم و عمل آن عالمان است.

وی با اشاره به آیه 4 سوره قلم که میفرماید:«وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ»، اضافه کرد: قرآن کریم برای این‌که خداوند از عظمت رسول اکرم(ص) یاد فرماید، از اخلاق پیامبر(ص) به ما خبر میدهد، معنای این خبر آن است که مؤثرترین جنبه انسانی که میتواند عامل تاثیر گذاری انسان در افراد جامعه خویش باشد، عبارت از جنبه اخلاقی است.

امام جمعه نقده خاطرنشان کرد: اگر انسان علامه شود ولی اخلاق نداشته باشد نمی‏تواند به اهداف خود برسد، لذا در مورد پیامبر اکرم(ص) خداوند در آیه 159 سوره آل عمران می‏فرماید: «وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ»، که اگر تو این چنین نرم خو نبودی افراد از اطراف تو پراکنده میشدند و این یک حقیقت است که قرآن به آن توجه نشان میدهد.

وی با بیان این مسئله که عالم با اخلاق به مانند نیروی جاذبه زمین، افراد را به سمت خود جذب می‌کند و مردم غالباً عاشق چنین افرادی میشوند، افزود: اگر زیبایی‌های دین اسلام به نحو مطلوب ارائه شوند، جوانان گریزی از دین نخواهند داشت، چراکه دین اسلام و در کل حق به حدی زیبا و نورانی است که اگر ما حق و اسلام را آن‌گونه که هستند ارائه دهیم، به یقین در پذیرش آن از سوی جوانان مشکلی پیش نمی‌آید.

حجتالاسلام حیدریزاد خاطرنشان کرد: متولیان دینی و فرهنگی بایستی در نحوه ارائه دین بسیار همت و تلاش کنند، چراکه نحوه تبلیغ و ارائه دین در مخاطب تعیین کننده و مهم است، دین اسلام به حدی از غنای منابع برخوردار است که برای هر زمان و مکانی پاسخ گو است و فقط مختص زمان پیامبر اکرم(ص) نیست، منابع دین اسلام تا قیامت میتواند به واسطه ظرفیت‌های نورانی که دارد، تمام نیازهای فکری بشر را تامین کند و الگوهایی که ارائه می‌دهد در حد پذیرش و مجاب کردن مخاطبان خود است.

وی مرتکبین آشکار به معاصی را فاسق نامید و اذعان داشت: هیچ کس حق ندارد آشکارا گناه کند که چنین فردی معلن به فسق است و مورد مزمت قرآن قرار گرفته و در روایات غیبت چنین فردی جایز شمرده شده است.

امام جمعه نقده با تاکید بر برخورد قاطع با معلن به فسق، اظهار داشت: کسی هتک حرمت حریم دین را ندارد و چنانکه فردی عالم چنین کاری کرد به عنوان مغرض یا منحرف، خود و عملش به شدت ضربهای بر پیکر دین اسلام است و باید با چنین فردی برخورد مناسب و قاطع صورت گیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha