یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله مجتهد شبستری

حوزه/ علامه طباطبایی(ره) دارای روح ملکوتی و فقیهی بصیر بودند که با وجود علم بی کران، همواره متواضع و فروتن بوده و هرگز به دنبال شهرت و مقام نبودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، ظهر امروز در همایش پاسداشت مقام علامه طباطبائی(ره) و تکریم کتابداران و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، با اشاره به شخصیت علمی و عرفانی علامه طباطبایی(ره)، گفت: از این علامه بزرگوار 32 اثر علمی سرشار از علم و معرفت به یادگار مانده که دارای محتوایی غنی می باشند.

عضو خبرگان رهبری افزود: ایشان جزو کسانی بودند که در خصوص تطبیق عقل و شرع 18 رساله علمی تدوین کردند و در این راه مجاهدت های علمی کم نظیری داشتند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به تفسیر شریف المیزان، گفت: علامه طباطبایی بخشی از از عمر شریفشان را به تدوین تفسیر المیزان اختصاص دادند که به جرات می توان گفت بهترین و ارزشمندترین تفسیر قرآن کریم در طول تاریخ تشیع است که باید مورد استفاده علماء و اندیشمندان قرار گیرد.

رئیس شورای حوزه علمیه آذربایجان شرقی افزود: علامه طباطبایی(ره) دارای روحی ملکوتی و فقیهی بصیر بودند که با وجود علم بی کران، همواره متواضع و فروتن بوده و هرگز به دنبال شهرت و مقام نبودند.

امام جمعه تبریز در ادامه با بیان اینکه عبارت کتاب بیش از 230 بار در قرآن تکرار شده است، اظهار داشت: این امر به خاطر این است که قرآن کریم جامع ترین و کامل ترین کتب آسمانی است.

وی، افزود: در این کتاب آسمانی که معجزه پیامبر اسلام(ص) است، هر آنچه که برای دایت و سعادت دنیوی و اخروی بشر لازم است نازل شده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تصریح کرد: کتاب بهترین راه انتقال تجربیات و علوم و فنون گذشتگان به آیندگان می باشد و باید دارای شرایطی از قبیل محتوایی خوب، مفید، سالم و صحیح و به دور از مطالب گمراه کننده و پوچ باشد.

وی، افزود: مطالعه کتاب و انس با آن موجب طراوت و شادابی روح می گردد، اما مطالعه کننده باید دقت کند که چه چیزی را و چه مطلبی را می خواند تا از گزن مطالب انحرافی و گمراه کننده در امان باشد، هر کتابی شایسته مطالعه نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: نوشتن و کتابت موجب حفظ تجربیات و آثار علمی و در واقع در غل و زنجیر کردن علم است تا به فراموشی سپرده نشود، چرا که علم امروز ما نیاز فردای جامعه است و باید آن را حفظ کرد.

وی با انتقاد و هشدار از گسترش بی رویه و بدون چارچوب شبکه های اجتماعی و فعالیت های دشمنان از این طریق، گفت: متاسفانه کتابخوانی در جامعه مورد غفلت قرار گرفته و مظلوم واقع شده است که باید در این خصوص فکری کرد.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، افزود: کتب شهید مطهری از جمله آثاری است که به قول امام راحل(ره) بی استثناء آموزنده و مفید است و دارای مطالبی غنی از علم و معرفت بوده و از اتقان و صحت و دقت برخوردار است و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد در مجموعه آثار ایشان برای همه رده های سنی کتاب و مقالات علمی دقیقی وجود دارد که می توانند مطالعه کنند.

انتهای پیام 26/313

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha