یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
ماموستا مصطفی شیرزادی

حوزه / امام جمعه مریوان گفت: تشکیل حکومت اسلامی در ایران و نگاه دینی به مذاهب و ادیان الهی باعث شد که پیروان ادیان الهی ظرفیت‌های خود را به منصه ظهور بگذارند؛ در اصل می‌توان انقلاب اسلامی را ناجی ادیان و مذاهب در این کشور دانست.

ماموستا مصطفی شیرزادی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در استان کردستان ضمن تبریک دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: یکی از مهمترین و اصلی‌ترین دغدغه‌های اسلام رسیدن مسلمین به همان وحدتی است که خداوند در قرآن کریم و رسول اکرم (ص) همواره بدان توجه و تاکید داشته‌اند.

امام جمعه مریوان ادامه داد: تحقق وحدت و تقریب برادران دینی در اسلام یکی از ابتدایی‌ترین اشکال مدنیت برای دین نوپای اسلام در سال‌های نخستین بعثت رسول اکرم (ص) است تا جایی که حضرت در راستای تحقق این راهبرد، مسیر سختی را پیش رو داشتند.

وی با اشاره به اینکه تاریخ اسلام همواره نشان می‌دهد که دستان بسیاری در کار بوده و هست که وحدت مسلمین محقق نشود، ادامه داد: تلاش برای ایجاد فضای چند قطبی در بین مسلمین در همان قرن اول هجری و سال‌های نخست شکل گیری حکومت اسلامی توسط گروه منافقان که بعداً همان خوارج شدند، آغاز شد و امروز نیز به عینه شاد دنباله روی برخی افراد از این منش تفرقه انگیزانه هستیم.

ماموستا شیرزادی تاکید کرد: منش تقابل با وحدت مسلمین امروز وارد فاز جدیدی شده است، هم دشمن شیوه‌های فتنه انگیزی خود را گسترش داد و پیچیده‌تر کرده است و هم اینکه شاهد انفعال برخی سران اسلامی در این قضیه بسیاری حیاتی جهان اسلام هستیم که نمونه بارز آن بی توجهی کشورهای مسلمان به وضعیت اسفبار فلسطین، یمن و… است.

امام جمعه مریوان با اشاره به اینکه در دهه‌های اخیر تلاش برای تحقق وحدت بین مسلمین وارد مرحله جدیدی شد، بیان کرد: تاریخ کشور به ویژه تاریخ دوران ستم شاهی خوب به یاد دارد که مردم اهل سنت از کمترین امکانات اولیه محروم بودند، مناصب دولتی صرفاً در دست افرادی خاص و مورد تأیید دربار بود، از سوی دیگر مناطق سنی نشین کشور در بدترین وضعیت ممکن زندگی می‌کردند که این خود یک ظلم بزرگ برای مردم اهل سنت بود.

این عالم اهل سنت افزود: تداوم این وضعیت و بی توجهی به جمعیت قابل توجه اهل سنت کشور توسط حکومت پهلوی به نوعی زمینه نارضایتی در بین پیروان این مذهب را روز به روز بیشتر می‌کرد، زیرا به حاشیه بردن برادران اهل سنت در دوران ستم شاهی به صورت قابل توجهی بیداد می‌کرد.

ماموستا شیرزادی ادامه داد: به خواست خدا این وضعیت و بی عدالتی علیه مردم اهل سنت کشور طولانی نشد، آغاز مبارزات امام راحل، علما، روحانیت، دانشجویان و مردم مسلمان ایران علیه دستگاه ظلم و بیداد شاه زمینه‌ای برای حضور بیشتر مردم اهل سنت در صحنه شد.

امام جمعه مریوان اضافه کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی هویت کمرنگ شده مردم اهل سنت دوباره به جایگاه و منزلت واقعی خود بازگشت؛ بسیاری از مناطق سنی نشین کشور که مورد بی مهری و ظلم حکومت پهلوی بودند با طلوع انقلاب اسلامی دوباره در کانون توجه قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی را می‌توان منادی واقعی وحدت در جهان اسلام دانست، اظهار کرد: تشکیل حکومت اسلامی در ایران و نگاه دینی به مذاهب و ادیان الهی باعث شد که مردم اهل سنت و دیگر ادیان الهی ظرفیت‌های خود را به منصه ظهور بگذارند؛ در اصل می‌توان انقلاب اسلامی را ناجی ادیان و مذاهب در این کشور دانست.

ماموستا شیرزادی با اشاره به اینکه حضور ادیان و مذاهب اسلامی در اداره کشور یکی از بارزترین نمادهای مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی است، یادآور شد: پیروزی انقلاب و ایجاد یک حکومت الهی باعث شد که بی عدالتی در حق دیگر قومیت‌ها و مذاهب رنگ ببازد، امروز به عینه می‌بینیم که در مجلس شورای اسلامی پیروان مذهب اهل سنت صاحب کرسی هستند و هم پیروان سایر ادیان الهی، که این خود یک حرکت برای رسیدن به اجماع و تقریب بین مسلمین و فراتر از آن یک انسجام بین ادیان الهی است.

امام جمعه مریوان ادامه داد: از سوی دیگر طلایه دار بودن ایران اسلامی در بحث وحدت و انسجام ملت در قالب هر دین و مذهبی باعث ایجاد یک پویش جهانی در بین مسلمین برای رسیدن به وحدت شده است، امروز ایران برای تحقق دستورات الهی در راستای انسجام مسلمین هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شود، ولی بی شک هیچ قدرتی نمی‌تواند این آرمان الهی و انسانی را از این نظام بگیرد.

ماموستا شیرزادی در پایان خاطرنشان کرد: به فرموده امام راحل صاحبان این انقلاب ملت ایران و مردم هستند و این مردم خود متشکل از قومیت‌ها، مذاهب و ادیان الهی است، بنابراین این سخن امام خمینی (ره) به نوعی بیان کننده تلاش جمهوری اسلامی برای از بین بردن فاصله‌های طبقاتی همانند فاصله اجتماعی، فرهنگی و دینی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha