دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امام حسین

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی به درس های تربیتی در زندگی امام حسین (ع) اشاره کرد و گفت: حضرت برای تربیت افراد مخصوصاً فرزندان خویش از کارآمدترین شیوه‌ها بهره می‌گرفتند که هر یک از آنان می‌تواند برای پدران و مادران و مربیان راهگشا باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، سمیه حسین پور در مراسمی که به مناسبت ولادت امام حسین (ع) در مدرسه فاطمة الزهرا (س) سلماس برگزار شد، به مولفه‌های تربیت فرزند در سیره امام حسین (ع) اشاره کرد و اظهار داشت: از مهمترین وظایف والدین تربیت صحیح فرزندان است که در این راستا معصومین(ع) در تمام ابعاد هدایتی و تربیتی الگوهای کاملی برای انسان به شمار می آیند و تکیه بر گفتار و رفتار تربیتی آنان در مسیر تحقق این وظیفه خطیر بهترین روش به شمار می‌رود.

وی افزود: در میان معصومین(ع) زندگی و سیره تربیتی امام حسین(ع) موقعیت ویژه‌ای دارد و حادثه کربلا به سبب بی‌نظیر بودن آن بیش از سایر حوادث مورد توجه مورخان واقع گردیده و اسناد بیشتری از آن در دسترس است که می‌توان از میان آن نکات تربیتی ویژه را کشف کرد.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی با بیان اینکه حضرت برای تربیت افراد مخصوصاً فرزندان خود از کارآمدترین شیوه‌ها بهره می‌گرفتند، گفت: امروز بیشتر از گذشته مادر و جایگاه مادر به عنوان موثرترین عامل تربیتی فرزندان مطرح است، زیرا ساختار هویت افراد وابسته به همین نکته ظریف است، تا آنجا که متون دینی ما بخشی از عوامل نیکبختی یا تیره بختی افراد را مربوط به دوران بارداری مادر می‌داند، چرا که رفتار و حالات مادر از ابتدا تا پایانی‌ترین لحظات این دوران در شکل‌گیری شخصیت آینده کودک تاثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) آثار تربیتی دامن مادران پاک و باعفت را در تربیت فرزند به خوبی تبیین کرده‌اند، مطرح کرد: در روایتی از امام حسین(ع) نقل است که یکی از دلایل نپذیرفتن ذلت و خواری، دامن‌های پاک مادرانی است که زمینه‌ساز چنین اندیشه‌ای هستند و لذا در روز عاشورا نیز برای بیدار کردن دلها و اتمام حجت و برهان بر همگان نسبت خود را به حضرت فاطمه و حضرت خدیجه(س) یادآور می‌شوند.

حسین پور دومین نکته در سیره تربیتی مکتب امام حسین (ع) را انتخاب نام نیکو بر فرزندان عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه نام هر کسی تا پایان زندگانی تابلوی وجودی اوست و نام نیک تاثیری بسزایی در شخصیت فرزند دارد، بنابراین در اسلام سفارش فراوانی بر نامگذاری اسامی خوب بر فرزندان شده است.

وی با تاکید بر اینکه اسم هر شخص معرف اعتقادات، فرهنگ، ملیت و اصالت خانوادگی اوست و از حقوق مسلم کودک بر والدین نیز انتخاب نام نیکو است، خاطر نشان کرد: اظهار محبت به فرزندان امری درونی است که خداوند آن را در دل والدین نهاده، اما مسئله مهم در این میان که اثر تربیتی نیز در پی دارد، ابراز آن می‌باشد و این امری اختیاری است و والدین می‌توانند در پرتو آن زمینه تربیت صحیح را فراهم آورند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی با بیان اینکه نیازهای مادی، احتیاج اولیه هر انسان است و بدون تأمین آن انسان قادر به ادامه حیات نیست، بیان داشت: امام حسین (ع) در تامین خوراک و پوشاک مناسب همسر و فرزندان خود همت و توجه‌ ویژه‌ای داشتند.

حسین پور تاکید کرد: نیاز به رفع تشنگی از جمله نیازهای مادی است که در کربلا به سبب وضعیت ویژه که دشمن برای کاروان کربلا به وجود آورد به نیازهای حیاتی تبدیل شد و ایشان را به تلاش برای رفع آن وا داشت، از این رو زمانی که حضرت عباس (ع) از برادر بزرگوارشان اجازه مبارزه با دشمن را طلبید حضرت ابتدا از او خواست تا برای کودکان آب فراهم نماید.

وی گفت: بهره گیری از کلمات دلپذیر در سخن گفتن، معرف شخصیت کسی است که لب به سخن می‌گشاید و از سوی دیگر لحن و صوت کلمات می‌تواند در اطرافیان تاثیری سازنده و مخرب داشته باشد و سخن نرم و نیکو و محبت آمیز نیز می‌تواند از مشکلات روحی و ناهنجاری کودکان و نوجوانان بکاهد و در مقابل تندخویی در سخن می‌تواند سبب افسردگی، گوشه گیری و بد بینی یا نا امیدی در آنان گردد.

حسین پور اضافه کرد: توجه و اهمیت دادن به آموزش‌های دینی فرزندان یکی از راه‌های مستمر در خاندان رسالت(ع) به شمار می‌رود و ائمه معصومین تحت تعلیم و تربیت پدران بزرگوارشان به مدارج عالی از علم و ادب دست یافتند.

وی گفت: از جمله نکات تربیتی دیگر که حضرت سیدالشهدا(ع) در الگوی تربیتی فرزندان از آن استفاده می‌کردند، می‌توان به ضرورت مهرورزی و توجه به نیازهای عاطفی فرزندان، تشویق آن‌ها بر کارهای خوب، توجه به پرسش‌های فرزندان، نقش آزادی و انتخاب در تربیت آنان، احترام به افکار و انتخاب جوانان در امر ازدواج اشاره کرد.

انتهای خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha