دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
اعدام در عربستان

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

سناریوی کودتا علیه پوتین ناکام ماند

روزنامه تایمز مدعی شد که کاخ کرملین روسای سرویس امنیت فدرال روسیه را در بحبوحه جنگ با اوکراین دستگیر کرده است و برخی منابع گفتند که این افراد اهداف کودتا علیه ولادیمیر پوتین را دنبال می کردند. به گزارش این روزنامه انگلیسی، یک رییس دستگاه اطلاعات روسیه به علت اینکه ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور سرویس های امنیتی را مقصر توقف تهاجم به اوکراین می داند، در حصر خانگی قرار گرفته است. به گفته یک کارشناس برجسته در سرویس های امنیتی روسیه، سرگئی بسدا رییس بخش اطلاعات خارجی سرویس امنیت فدرال روسیه، به همراه آناتولی بولیوک معاون او دستگیر شدند. آندری سولداتوف یکی از بنیانگذاران و سردبیر یک وب سایت تحقیقاتی که سرویس امنیت فدرال و سایر آژانس ها را زیر نظر دارد، گفت که منابعی از داخل سرویس امنیت بازداشت هر دو نفر را تایید کرده اند. ولادیمیر اوسچکین، فعال حقوق بشر تبعید شده از روسیه نیز دستگیری این افراد را تایید کرد. وی افزود که افسران سرویس امنیت فدرال بیش از ۲۰ آدرس مربوط به کارکنان این سرویس در اطراف مسکو را که مظنون به تماس با روسای سرویس امنیت بودند، جستجو کرده اند.

منبع:ایرنا

عربستان دست به هلوکاست انسانی زد

۸۱ اعدامی در یک روز ؛ آل سعود رکورد اعدام را شکست.وزارت کشور عربستان اعلام کرد در یک روز ۸۱ زندانی در این کشور گردن زده شدند. آل سعود رکورد اعدام را شکست رسانه‌های دولتی عربستان سعودی اعلام کردند ۸۱ نفر طی فقط یک روز به جرم ارتکاب جنایات مرتبط با تروریسم اعدام شدند. وزارت کشور سعودی مدعی شد: علت اعدام‌ها پیروی از اندیشه‌های گمراه و عضویت در داعش و القاعده بوده است. سعودی ها همچنین از اعدام چند یمنی به اتهام تشکیل شبکه وابسته به انصارالله خبر دادند. فواد ابراهیم عضو هیئت رئیسه جنبش خلاص عربستان در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: مقامات سعودی امروز هولوکاست انسانی به راه انداختند تا تایید کنند که این کشور منشا تهدید همه اقشار جامعه است. امروز گردن ۸۱ جوان در پادشاهی رواداری و میانه روی زده شد. این نخستین بار است که وهابی‌ها با این اعدام‌ها هیچ ارتباطی ندارند. سلمان و محمد بن سلمان به طور کامل مسبب این جنایت هستند. سهم نمایندگی شیعیان در کشور کمتر از یک درصد است، اما سهم اعدام‌ها امروز ۵۰ درصد و در دفعات قبل ۸۰ درصد بود. افزون بر این، این اعدام‌ها جنایت قتل علیه بی گناهانی است که از حقشان در بیان نظر و مطالبات قانونی استفاده کردند. محمد بن سلمانِ جنایتکار آگاهانه جنایتی دیگر مرتکب شد تا افکار عمومی داخلی و خارجی را گمراه کند و لیست واحدی از جوانان جنبش مسالمت آمیز سال ۲۰۱۱ در قطیف و تروریست‌های القاعده و داعش که به انجام دادن حملات تروریستی در دالوه الاحساء متهم هستند، ارائه کند.

منبع:شبکه خبر

اتحادیه اروپا خیانت به اوکراین را توجیه کرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که اتحادیه برای جلوگیری از یک جنگ تمام عیار در اوکراین مداخله نظامی نخواهد کرد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با شبکه سی.ان.ان ترکیه در حاشیه نشست دیپلماتیک آنتالیا گفت: از یک سو تلاش می‌کنیم از اوکراین حمایت کنیم و از سوی دیگر از وقوع یک جنگ بزرگ جلوگیری می‌کنیم. به گفته بورل، روسیه می‌تواند «فعالیت‌های نظامی خود را گسترش دهد و می‌تواند علیه یکی از کشورهای ناتو یا علیه کشور دیگری باشد. نگرانی‌های جدی در این زمینه وجود دارد».مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: ما باید روسیه را از جامعه بین‌المللی منزوی و از اوکراین حمایت کنیم. جوزپ بورل تصریح کرد: اتحادیه اروپا در اوکراین مداخله نظامی نخواهد کرد، زیرا خواهان گسترش جنگ نیست. وی «ضرر زدن به اقتصاد روسیه» را امری ضروری دانست و گفت که باید به اقتصاد روسیه آسیب زد تا نتواند به عملیات نظامی در اوکراین ادامه دهد.

منبع:ایسنا

نفت جانسون را راهی ریاض کرد

نخست‌وزیر انگلیس هفته آینده برای مذاکره‌ای با هدف کاهش وابستگی انرژی به روسیه، به عربستان سفر خواهد کرد. «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، قرار است هفته آینده برای رایزنی درباره نفت سفری به عربستان داشته باشد. طبق اعلام خبرگزاری اسکای نیوز، گفته می‌شود این مذاکره با هدف کم‌کردن وابستگی انگلیس به انرژی روسیه است. البته دفتر نخست‌وزیری انگلیس اعلام کرد که این سفر هنوز به تأیید نهایی نرسیده است. اسکای نیوز همچنین اعلام کرد که با آن‌که دفتر نخست‌وزیری تأکید می‌کند که این سفر هنوز قطعی نیست، اما بوریس جانسون از سوی نمایندگان محافظه‌کار انگلیس تحت فشار است تا عربستان را وادار به ارائه نفت بیشتر کند. این سفرِ احتمالی در حالی انجام می‌شود که قیمت سوخت در پمپ بنزین‌های انگلیس به اوج خود رسیده است و گفته می‌شود در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین بیش از ۱.۶ پوند و هر لیتر گازوئیل هم بیش از ۱.۷ پوند اعلام شده است. همچنین خبرِ این سفر جانسون در حالی منتشر می‌شود که امروز منابع خبری اعلام کردند که عربستان سعودی ۸۱ نفر از جمله ۷ یمنی و یک سوری را در بزرگترین اعدام در یک روز با ادعای داشتن عقاید انحرافی و ارتباط با تروریسم اعدام کرد. وزارت کشور عربستان در بیانیه‌ای جرم این افراد را علاوه بر داشتن عقاید انحرافی، مشارکت در قاچاق سلاح و ارتباط با انصارالله یمن و گروه‌های تروریستی نظیر داعش و القاعده عنوان کرده است. همچنین پس از حمله روسیه به اوکراین تحریم‌های غرب علیه این کشور، دسترسی مسکو به تجارت بین‌المللی و بازارهای مالی را قطع کرده است. تا این هفته‏، صادرات انرژی روسیه از تحریم‌ها مستثنا بود اما از هفته جاری غرب تصمیم به کاهش وابستگی خود به انرژی روسیه گرفت. این مسئله بر کشورهای اروپایی تاثیر عمیقی گذاشت و در تازه‌ترین اقدام، رانندگان در شهر «کاتانیا» در ایتالیا، پس از افزایش سریع قیمت جهانی نفت خام به دلیل حمله روسیه به اوکراین، برای پر کردن باک خودروهای خود صف‌های طولانی تشکیل دادند. همچنین گفته می‌شود هرچه نفت روسیه در بازار کمتر شود، قیمت‌ها بالاتر خواهد رفت و احتمال می‌شود قیمت نفت از رکورد قبلی خود در سال ۲۰۰۸ یعنی ۱۴۷ دلار در هر بشکه فراتر رفته و به بشکه‌ای ۲۰۰ دلار نزدیک ‌شود.

منبع:خبرنگاران جوان

گوگل روس ها را حذف کرد

اتحادیه اروپا با ارسال نامه‌ای از گوگل خواسته تا ممنوعیت رسانه‌ای کردن رسانه‌های دولتی روسیه از جمله راشاتودی (RT) و اسپوتنیک را برای موتورهای جستجو و شرکت‌های اینترنتی این کشور اعمال کند. چند روز پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، دستور ممنوعیت فعالیت رسانه‌های دولتی روسیه از سوی اتحادیه اروپا صادر شد و رئیس کمیسیون اروپا این دستور را مانعی برای نشر دروغ در توجیه جنگ پوتین اعلام کرد. پس از آن فیسبوک، توئیتر، تیک تاک و یوتیوب دسترسی رسانه‌های روسی در سراسر اروپا را محدود کردند. هم اکنون مقامات اتحادیه اروپا در نامه‌ای که از سوی گوگل در دیتابیس درخواست‌های دولتی این شرکت بارگذاری شده، از گوگل خواسته‌اند که دستور رسمی کمیسیون اروپا برای ممنوعیت پخش شبکه خبری RT و اسپوتنیک در اتحادیه اروپا را اعمال کند. با توجه به اینکه موتورهای جستجو نقش مهمی در انتشار محتوا دارند، در این نامه این‌طور قید شده که اگر گوگل رسانه‌های مذکور را از موتور جستجوی خود حذف نکند، دسترسی عمومی کاربران به محتوای این رسانه‌ها تسهیل می‌شود. در راستای محدودیت‌های اعمال شده، قرار است گوگل تبلیغات خود را برای تبلیغات کنندگان مقیم روسیه در تمامی پلتفرم‌ها و شبکه‌های جهانی خود متوقف کند. این اقدام علاوه بر تعلیق اخیر تبلیغات گوگل در روسیه محسوب می‌شود. پیش از این نیز فروش تبلیغات آنلاین توسط گوگل و یوتیوب در روسیه متوقف شده بود.

منبع:مهر

نمایشگاه «کوچه پس کوچه‌ها» برگزار می‌شود

کانون عکس اندیشه (فرادید) در آخرین رویداد مرتبط به حوزه هنرهای تجسمی در سال ۱۴۰۰، اقدام به برگزاری نمایشگاه انفرادی عکس «کوچه پس کوچه ها»؛ مجموعه آثار عکاس جوان اراکی در ژانر عکاسی مستند اجتماعی کرده است. مینتا سمیعی، از سال ۱۳۹۷ به عکاسی مشغول است و در ژانرهای مختلفی همچون عکاسی مستند اجتماعی، پرتره و خیابانی طبع آزمایی کرده است. وی سابقه شرکت در بیش از ۳۰ نمایشگاه ملی و بین المللی و کسب جوایز متعدد از جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی را در کارنامه دارد علاوه بر اینکه او هم اکنون عضو کانون عکس اندیشه (فرادید) است. آثار مینتا سمیعی، از روز شنبه، ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۰ در سایت رسمی فرهنگسرای اندیشه و صفحه رسمی اینستاگرام کانون عکس اندیشه فرادید در قالب ویدئو برای علاقمندان به هنر عکاسی به نمایش درخواهد آمد.

منبع:مهر

فرانسه برای اعمال تحریم های جدید اعلام آمادگی کرد

شبکه فرانسوی BFMT گزارش داد که پاریس در حال آماده شدن برای اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه در ساعات آینده است. این شبکه اعلام کرد: کاخ الیزه پیشتر طی گفت‌وگوی تلفنی میان امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، تصریح کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تمایل خود را برای پایان دادن به جنگ نشان نداده است. این شبکه به نقل از دفتر رئیس جمهور فرانسه افزود: بنابراین، در ساعات آینده تحریم‌های جدیدی را اتخاذ خواهیم کرد. ریاست جمهوری روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که رهبران فرانسه و آلمان طی یک تماس تلفنی سه جانبه که روز شنبه انجام شد، مسائل مربوط به وضعیت انسانی در مناطق عملیات نظامی روسیه را مطرح کردند. این در حالی است که وبگاه خبری آکسیوس به نقل از یک مقام ارشد اوکراینی نوشت که نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی به ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین توصیه کرده است که پیشنهاد مسکو برای توقف درگیری‌ها را بپذیرد. همچنین اعلام شده است که این گفتگوی تلفنی به ابتکار طرف اسرائیلی در روز سه شنبه انجام شده است. به گفته یک منبع رسانه‌ای، زلنسکی و مشاورانش از پیشنهاد بنت استقبال نکرده‌اند.

منبع:مهر

ایران به یافته های جدید درمان سرطان های گوارش دست یافت

سرطان‌های دستگاه گوارش، شامل سرطان کلورکتال، معده، کبد، مری و تومورهای پانکراس، علت مرگ‌های فراوانی در سراسر جهان هستند. شیمی‌درمانی معمول‌ترین روش درمانی برای غلبه بر سرطان‌های دستگاه گوارش است. با این وجود سلول‌های مقاوم به شیمی‌درمانی چالشی جدی در درمان موفق تومورها هستند که منجر به متاستاز (به جدا شدن سلول سرطانی از تومور و مهاجرت آن به سایر نقاط بدن که منجر به تشکیل تومورهای جدید و توسعه بیماری می‌شود متاستاز می‌گویند) و بازگشت بیماری می‌شوند. سازوکار مقاومت به شیمی‌درمانی پیچیده است و عوامل متعدد و مسیرهای پیام‌رسان سلولی زیادی در آن موثر هستند. یکی از این عوامل RNAهای کوچک غیرکدکننده است. ۹۵ درصد ماده ژنتیکی انسان (DNA) به پروتئین رونویسی نمی‌شود؛ پژوهش‌ها نشان داده‌اند که بخش زیادی از این قسمت از ژنوم الگوی رونویسی بیش از ده هزار RNA غیرکدکننده شامل miRNAs، siRNAs، asRNAs و lncRNAs است این تحقیقات نشان داده شده است که RNAهای کوچک غیرکدکننده تنظیم‌کننده‌هایی حیاتی برای توسعه تومورهای دستگاه گوارش محسوب می‌شوند و می‌توانند باعث مقاومت به شیمی‌درمانی شوند. با هدف جمع‌بندی دانش موجود در خصوص نقش RNAهای کوچک غیرکدکننده در مقاومت سرطان‌های دستگاه گوارش به شیمی‌درمانی و چگونگی کارکرد آنها،محققان در دانشگاه علوم پزشکی کاشان، پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات به نگارش یک مقاله مروری پرداختند که در مجله بین‌المللی Molecular Therapy: Nucleic Acids به چاپ رسیده است. در این مقاله شرح داده می‌شود که RNAهای کوچک غیرکدکننده با هدف قرار دادن مسیرهای پیام‌رسان سلولی متعدد، ژن‌های پایین‌دستی را تحت تأثیر قرار می‌دهند و تقسیم، آپوپتوز (مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلولی)، مهاجرت و تخریب سلول‌های سرطانی را تعدیل می‌کنند. همچنین RNAهای کوچک غیرکدکننده می‌توانند خصوصیات سلول‌های بنیادی سرطانی را تحت تأثیر قرار داده تغییر از حالت اپیتلیالی (چسبیده در محل خود) به مزانشیمی (مهاجرت کننده) را القا کنند، شرایطی که منجر به متاستاز سرطان می‌شود. این مقاله در نهایت چنین نتیجه می‌گیرد که RNAهای کوچک غیرکدکننده می‌توانند به عنوان هدف در درمان‌های چندگانه سرطان در نظر گرفته شوند تا از درمان سرطان و عدم بازگشت مجدد آن اطمینان حاصل شود. دکتر حامد میرزایی، دکتر مسعود وثوق، دکتر فاطمه دشتی، دکتر سید محمدعلی میرعظیمی و همکارانشان این مقاله را به نتتیجه رسانده‌اند.

منبع:مهر

جنگ غلات را صعودی کرد

عضو هیأت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اوکراین و روسیه سهم زیادی در تأمین غلات جهان دارند به همین علت جنگ میان این دو کشور موجب شده تا قیمت غلات جهش چشمگیری داشته باشد. محمد مهدی نهاوندی با اعلام این مطلب افزود: بروز جنگ میان دو کشور موجب شده تا فروشندگان خارجی تمایلی به عرضه محصولات خود نداشته باشند و البته از سوی دیگر نیز خریداران کالاهای اساسی تلاش می‌کنند تا سهم بیشتری از خرید کالاهای اساسی را به خود تخصیص بدهند. وی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی قیمت غلات اظهار کرد: در حال حاضر قیمت‌های پیشنهادی برای ذرت تحویل بنادر جنوبی حدود ۴۵۰ یورو و برای جو دامی ۴۵۵ یورو است و قیمت اعلامی فروشندگان خارجی برای کنجاله سویا هم حدود ۶۵۰ یورو اعلام می‌شود. عضو هیأت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام وطیور ایران تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود لازم است تا قیمت‌های ارزی و ریالی نهاده‌های دامی اصلاح شود تا فرآیند تأمین نهاده‌های دامی توسط بخش خصوصی تداوم داشته باشد.

منبع:مهر

«حشد شعبی» نفوذ تروریست ها را ناکام گذاشت

سلسله اقدامات ضد تروریستی نیروهای حشد شعبی در نقاط مختلف عراق ادامه دارد. نیروهای حشد شعبی تلاش تروریست‌های تکفیری در غرب عراق را ناکام گذاشتند. بر اساس این گزارش، بقایای عناصر تکفیری داعش قصد داشتند وارد استان الانبار در غرب عراق شوند که با دخالت بموقع نیروهای حشد شعبی طی عملیاتی، تلاش آنها ناکام ماند. منابع نزدیک به حشد شعبی اعلام کردند: این عملیات پس از دریافت اطلاعات دقیق و مشاهده تردد تروریست‌های داعش انجام شد. این منابع بیان کردند که تروریست‌ها با استفاده از موتور و با مقادیری بمب‌های کنار جاده‌ای در پی حمله به جاده «القائم عکاشات» در غرب استان الانبار بودند که نیروهای حشد شعبی مانع از انجام عملیات آنها شدند. از سوی دیگر فرماندهی عملیات الانبار هم از خنثی سازی تحرک عنصر داعشی در شرق فلوجه در این استان خبر داد.

منبع:مهر

رانش بی سابقه چالوس را بست

جاده چالوس ساعاتی پیش به دلیل رانش بی سابقه زمین تا اطلاع ثانوی بسته شده است و مشخص نیست چه زمانی این جاده بازگشایی خواهد شد.بر اساس اطلاعیه مرکز مدیریت راه‌های کشور، محور چالوس در محدوده سیاه بیشه ساعاتی پیش به علت ریزش سنگ تا اطلاع بعدی مسدود شد اما مجددا خبر رسید که در محدوده پل زنگوله، مسیر شمال به جنوب نیز محور چالوس با رانش بی‌سابقه‌ای مواجه شده است. به همین دلیل این محور تا اطلاع بعدی مسدود خواهد بود.

منبع:ایسنا

طبایی راهی بیمارستان شد

فرزند علیرضا طبایی از بستری بودن این شاعر و روزنامه‌نگار پیشکسوت خبر داد و گفت وضعیت عمومی او خوب است. احمد طبایی، فرزند این شاعر پیشکسوت، درباره وضعیت عمومی او به ایسنا گفت: از حدود یک ماه پیش، کسالت پدر بر اثر بیماری کرونا مقداری بیشتر شد و مجبور شدند در بیمارستان بستری شوند، نزدیک سه هفته تحت درمان شدید بودند و شرایط سختی هم حاکم بود. خوشبختانه شرایط بیماری ایشان بهتر شد و از آی‌سی یو مرخص شده و به خانه آمدند. در خانه بعد از دو-سه روز که آزمایش خون انجام دادند، متوجه شدند احتمالا به دلیل داروهای قوی و درمان‌های سختی که در طی بستری بودن دریافت کرده بودند، پلاکت خونشان افت کرده و در چند آیتم خونی دیگر هم مشکل پیدا کرده بود. به توصیه پزشکان برای تحت نظر بودن، مجدد به بیمارستان منتقل شدند و از ۱۰ روز پیش تا کنون در بیمارستان بستری هستند. در این مدت تحت درمان بودند و خوشبختانه پلاکت خون و چند آیتم خونی که مشکل داشت، بهبود کرده است و آن‌طور که به ما گفته‌اند ظرف یکی‌دو روز آینده، اگر شرایط به همین ترتیب باشد و مشکل خاصی پیش نیاید احتمالا ترخیص می‌شوند. او افزود: البته عوارض کرونا همچنان باقی است و بخش زیادی از ریه‌ مشکل پیدا کرده است. بعد از درمان نیز باید با دستگاه اکسیژن نفس بکشد و روند درمان در منزل ادامه پیدا کند. امیدوارم وضعیت او روز به روز بهتر و شرایط پایدارتر شود و بتوانند به زندگی عادی برگردند. علیرضا طبایی زاده ۱۴ آذر سال ۱۳۲۳ در شهر شیراز است که اولین مجموعه شعرش با عنوان «جوانه‌های پاییز» در تیرماه ۱۳۴۴ منتشر شد. او از سال ۱۳۴۸ به ترانه‌سرایی روی آورد و طی چند سال موفق به خلق ترانه‌هایی همچون «طلسم آرزوها»، «کوچه میعاد»، «عشق تو نمی‌میرد»، «تنها با گل‌ها»، «شهر فرنگه چشمات»، «مرد سرگردان»، «یاد آن شب‌ها»، «دختر دریاها»، «آسمان آسمان»، «نگاهم با نگاهت قصه‌ها داره» و... شد. طبایی همچنین ۱۴ سال مسئولیت اداره صفحات شعر مجله «جوانان امروز» را برعهده داشت. از این شاعر این مجموعه‌های شعر منتشر شده است: «جوانه‌های پاییز» سال ۱۳۴۴‌، انتشارات پیروز، «از نهایت شب» سال ۱۳۵۰‌، انتشارات بامداد، «خورشیدهای آن سوی دیوار» سال ۱۳۶۰، انتشارات توس، «شاید گناه از عینک من باشد» سال ۱۳۸۵‌، انتشارات آیینه جنوب (این مجموعه به عنوان کتاب سال‌، برگزیده جایزه شعر خبرنگاران شد.)، «مادرم ایران» سال ۱۳۹۱، انتشارات شادان، و «تندر اما ناگهانی‌تر» سال ۱۳۹۲، انتشارات آوای کلار.

منبع:ایسنا

ناسا لبخند زمین را شکار کرد

ناسا تصویری از یک رنگین‌کمان متفاوت در آسمان منتشر کرد.ناسا تصویر خیره‌کننده‌ای از یک رنگین‌کمان وارونه که ماه گذشته بر فراز درخت نخلی در راگوسا(Ragusa)، ‌سیسیل ظاهر شده بود به اشتراک گذاشت. این رنگین‌کمان منحصر به فرد نمونه‌ای از پدیده "هاله یخی" است که در اثر بازتاب و شکست نور در بلورهای مسطح شش ضلعی یخ ایجاد می‌شود. رنگین کمان‌های معمول در نتیجه‌ی برخورد نور خورشید به قطرات آب و شکست نور تشکیل می‌شوند. این رنگین کمان توسط "مارچلا جولیا پیس" (Marcella Giulia Pace ) ۴۷ ساله، عکاس نجومی ایتالیایی و معلم مدرسه ابتدایی، مشاهده شد. او عکس خود را اینگونه توصیف کرد: این منظره بارها بالای سر ما ظاهر خواهد شد و ما آن را نادیده می‌گیریم زیرا هر آن چه که می‌خواهیم معمولا روبه‌روی ما قرار دارد و سرمان به سمت تلفن همراه خم شده است. بسیاری رنگین‌کمان سرسو(Circumzenital Arch) را با عنوان "رنگین کمان خندان" توصیف می‌کنند، زیرا رنگ‌های آن برعکس رنگین‌کمان‌هایی است که به طور معمول مشاهده می‌کنیم. این تصویر توسط ناسا به عنوان "تصویر نجومی روز" انتخاب شد.

منبع:ایسنا

کرونا ۹ میلیون چینی را قرنطینه کرد

در بحبوحه افزایش موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹ مقامات چین دستور قرنطینه ۹ میلیون نفر از ساکنان شهر چانگچون را صادر کردند.مقامات چین روز گذشته (جمعه) اعلام کردند: با توجه به افزایش موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹ در شهر چانگچون واقع در شمال شرق این کشور ۹ میلیون نفر از ساکنان این منطقه قرنطینه شدند. شنبه نیز بیش از ۱۵۰۰ مورد جدید بومی ابتلا به کرونا در چین گزارش شد که بیشترین میزان از زمان شیوع اولیه بیماری در سراسر این کشور از سال ۲۰۲۰ است. همچنین شیوع سویه اُمیکرون موجب شده تا شهرهای بیشتری به تشدید محدودیتهای کرونایی اقدام کنند. تعداد موارد روزانه ابتلا به کرونا در چین روز گذشته برای اولین بار طی دو سال از ۱۰۰۰ مورد فراتر رفت. ساکنان موظف هستند در خانه بمانند و در سه مرحله تست گسترده کرونا شرکت کنند. همچنین فعالیت مشاغل غیر ضروری تعطیل شده و تردد وسایل حمل و نقل با محدودیت مواجه شده است. مقامات شهر چانگچون به همه مشاغل غیر ضروری دستور داده که فعالیت خود را متوقف کنند و ساکنان را از ترک مجتمع های مسکونی به دلایل غیر ضروری منع کرده است.

منبع:ایسنا

ثبت‌نام عمومی عتبات آغاز شد

حجت الاسلام والمسلمین صحبت‌الله رحمانی گفت: تاکنون حدود ۴۳۵۰ نفر از مشتاقان سفر به عتبات ثبت نام خود را قطعی کرده‌اند. به گفته معاون عتبات سازمان حج و زیارت، اولویت‌های ذخیره هفت و هشت که بیشترین تعداد پیش ثبت نام را انجام داده‌اند از امروز می‌توانند نام‌نویسی خود را قطعی کنند. او گفت: حدود ۱۴۰۰ نفر از ۲۱ اسفند تا یازدهم فروردین سال ۱۴۰۱ در قالب کاروان به دمشق اعزام خواهند شد.

منبع:خبرنگاران جوان

رونالدو رکورددار گلزنی در تاریخ فوتبال شد

مهاجم پرتغالی تیم فوتبال منچستر یونایتد با گلزنی برابر تاتنهام، رکورددار گلزنی در تاریخ فوتبال شد. در جریان پیروزی ۳ بر ۲ منچستریونایتد برابر تاتنهام در بازی امشب رونالدو هر ۳ گل شیاطین سرخ را وارد دروازه حریف کرد. رونالدو با ۲ گلی که به ثمر رساند تعداد گل‌های خود در بازی‌های رسمی را به عدد ۸۰۷ رساند و رکورددار گلزنی در تاریخ فوتبال شد. پیش از این جوزف بیکان، مهاجم اهل اتریش - چکسلواکی با به ثمر رساندن ۸۰۵ گل، بهترین گلزن تاریخ فوتبال بود.

منبع:خبرنگاران جوان

غرب میزبان سامانه بارشی شد

مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: امشب و فردا در نیمه غربی کشور برف و کولاک خواهیم داشت بنابراین مسافران از سفرهای غیر ضرور پرهیز کنند. صادق ضیائیان گفت: فردا در استان های فارس، خوزستان، یزد، اصفهان، خراسان جنوبی، گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد بارش باران پیش‌بینی می شود. به گفته مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی روز دوشنبه بارش باران گاهی تگرگ در شمال کشور، دامنه‌های البرز و تهران پیش‌بینی می‌شود. بارش برف و کولاک زمینه ساز مسدود شدن محور چالوس به علت ریزش سنگ شده است.

منبع:خبرنگاران جوان

آیت‌ الله علوی گرگانی در بیمارستان بستری شد

آیت‌ الله سید محمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید امروز در پی تب بالا در یکی از بیمارستان‌های قم بستری شد. بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته، آیت‌الله علوی گرگانی از مراجع عظام تقلید و از اساتید خارج فقه حوزه علمیه قم امروز به دنبال تب بالا در یکی از بیمارستان‌های قم بستری شد. این مرجع تقلید ۳۰ بهمن ماه امسال نیز در پی ضعف جسمانی در بیمارستانی در تهران بستری شده بود.

منبع:خبرنگاران جوان

آیت الله ایازی دار فانی را وداع گفت

آیت الله سید محمدرضا ایازی، استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان، دار فانی را وداع گفت. آیت الله ایازی متولد ۱۳۲۰ روستای دهبار طرقبه بود که سال‌های متمادی از عمر خود را به تحصیل علوم دینی در حوزه‌های علمیه مشهد و نجف گذراند. از اساتید آن مرحوم می‌توان به حضرات آیات امام خمینی (ره)، خویی، حکیم، میلانی، شیخ هاشم قزوینی، فلسفی، میرزا جواد آقا تهرانی، مروارید و سیستانی اشاره کرد. او در طول حیات خود، شاگردان زیادی را در حوزه علمیه خراسان پرورش داد و سال‌ها به عنوان امام جماعت در حرم مطهر رضوی در خدمت زائران و مجاوران آن امام همام بود. مراسم تشییع پیکر آیت الله ایازی شنبه ۲۱ اسفندماه بعد از اقامه نماز ظهر و عصر از مهدیه مشهد به سمت حرم مطهر رضوی برگزار شد.

منبع:خبرنگاران جوان

حفاظت از عاملان ترور سردار سلیمانی برای آمریکایی ها گران تمام شد

بر اساس اعلام وزارت خارجه دولت دموکرات جو بایدن، ماهانه دو میلیون دلار از جیب مالیات دهندگان آمریکایی برای محافظت از دو سیاستمدار تندرو جمهوریخواه دولت دونالد ترامپ و از عاملان ترور سردار قاسم سلیمانی هزینه می‌شود. خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه به وقت محلی در گزارشی نوشت وزارت خارجه امریکا اعلام کرده است که برای محافظت ۲۴ ساعته از مایک پاپمپئو وزیر خارجه سابق و برایان هوک نماینده ویژه ایران در دولت دونالد ترامپ که "با تهدید های معتبر از سوی ایران مواجه هستند" ماهانه دو میلیون دلار هزینه می کند. این وزارتخانه در گزارشی به کنگره گفت که هزینه حفاظت از پمپئو و برایان هوک، از ماه اوت ۲۰۲۱ تا فوریه ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۳.۱ میلیون دلار بوده است. پمپئو و هوک کارزارفشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران را رهبری و هدایت می کردند و گزارش وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که طبق ارزیابی اطلاعاتی، تهدیدها علیه این دو فرد پس از پایان فعالیت در دولت ترامپ، ادامه دارد و می‌تواند تشدید شود. دفتر امنیت دیپلماتیک وزارت امور خارجه آمریکا، طبق روال برای پمپئو پس از پایان فعالیت به عنوان وزیر خارجه این کشور، ۱۸۰ روز محافظت امنیتی درنظر گرفته است. اما این محافظت بارها برای یک دوره ۶۰ روزه توسط آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه دولت دموکرات آمریکا تمدید شده است. وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است دلیل تمدید محافظت از پمپئو وجود یک تهدید جدی و معتبر از سوی یک قدرت خارجی یا عامل یک قدرت خارجی به دلیل وظایف انجام شده از سوی پمپئو در زمان فعالیتش در وزارت خارجه است. برایان هوک نیز که همراه با پمپئو اغلب چهره علنی اعمال تحریم‌های دولت ترامپ علیه ایران بود، پس از پایان خدمتش در دولت آمریکا، تمهیدات امنیتی مشابه پمپئو دریافت کرده است. از زمان پایان کار هوک، بلینکن هر ۶۰ روز این تمهیدات امنیتی را برای او تمدید کرده است. بر اساس این گزارش، دوره جاری محافظت ۶۰ روزه از این دو مقام سابق آمریکا به زودی منقضی می شود و وزارت امور خارجه به همراه مدیر اطلاعات ملی باید تا ۱۶ مارس در خصوص تمدید این محافظت ها تصمیم گیری کنند. مقامات فعلی آمریکایی مدعی هستند در مذاکرات هسته ای در وین، تهدیدها علیه این دو فرد مطرح شده است. پیش از این، شبکه خبری سی بی اس نیوز آمریکا گزارش داد دولت جو بایدن برای برایان هوک و مایک پمپئو، مقامات سابق دولت دونالد ترامپ و از عاملان ترور سردار سلیمانی تدابیر ۲۴ ساعته امنیتی اندیشیده است. بر اساس گزارش شبکه خبری سی بی اس نیوز، گزارش ارائه شده از سوی وزارت خارجه آمریکا به کنگره این کشور در ماه ژانویه ۲۰۲۲ نشان می دهد که این وزارتخانه معتقد است مایک پمپئو وزیر خارجه سابق و برایان هوک مسوول امور ایران در دولت ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا با تهدید جانی مواجه است. صبحگاه جمعه ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ سردار قاسم سلیمانی در حمله نیروهای آمریکایی‌ در فرودگاه بغداد به شهادت رسید. در این حمله همراه با سلیمانی، ابومهدی المهندس، فرمانده حزب الله عراق و قائم مقام بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و شمار دیگری از رزمندگان عراقی به دستور مستقیم دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده به شهادت رسیدند. روزنامه انگلیسی گاردین مرداد ماه ۱۳۹۹ نوشت: مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، از ماه ها پیش از ترور سردار قاسم سلیمانی، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را به این اقدام تشویق و ترغیب کرده است. به نوشته سیمون تیسدال در نسخه گاردین، پمپئو پیشینه تاریکی از پیگیری بدترین تکانه ها را در صحنه سیاسی ایالات متحده دارد و ترور ماه ژانویه (۱۳ دی ۹۸) ژنرال قاسم سلیمانی را با گفتن این سخن که وی تهدید فوری برای منافع ایالات متحده بوده، توجیه کرد. این در حالیست که اگنس کالامارد بازرس سازمان ملل متحد در ماه جاری (ژوئیه) با غیرقانونی خواندن این اقدام، اعلام کرد که هیچ مدرک و سندی برای اثبات این ادعای پمپئو وجود ندارد.

منبع:ایرنا

تروریست ها موشک های سمی را به اریحا بردند

خبرگزاری رسمی سوریه روز شنبه اعلام کرد که این موشک از مرز ترکیه برای استفاده از آن علیه غیرنظامیان و متهم کردن ارتش سوریه به اریحا منتقل کرده‌اند. در این گزارش آمده است: این موشک ها دیروز وارد شده و طی سه مرحله از شهر سرمدا در مرز سوریه و ترکیه در حومه شمالی ادلب به شهر اریحا از طریق یک تراکتور کشاورزی پر از علوفه وارد شده است. این موشک ها در زیرزمین یکی از مقرهای تروریستی «جبهه النصره» مجهز به تجهیزات لجستیکی پیشرفته در نزدیکی خطوط تماس با ارتش عربی سوریه در حومه جنوبی نگهداری می شوند. این منابع خاطرنشان کردند که فرآیند اصلاح این موشک ها در مزرعه ای در جنوب غربی شهر سرمدا توسط کارشناسان فرانسوی و بلژیکی انجام شد که گازهای سمی احتمالاً کلر یا سارین را به دست آوردند که یک تاجر ترک در بسته هایی از ترکیه حدود یک هفته وارد کرده بود. این منابع تاکید کردند که عجله برای تکمیل فرآیند اصلاح و رسیدن این محموله به اریحا به سرعت امکان استفاده از آن برای حمله به جوامع مسکونی در منطقه را افزایش می دهد. منابع خبری گزارش دادند که گروه‌های تروریستی نیروهای ارتش سوریه و روسیه را به استفاده از گازهای سمی علیه شهروندان متهم می کنند.

منبع:ایرنا

ناتو بزرگترین رزمایش نظامی را کلید زد

بزرگترین رزمایش نظامی کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سال جاری میلادی با نام "واکنش سرد ۲۰۲۲" با حضور حدود ۳۰ هزار سرباز، ۲۰۰ هواپیما و حدود ۵۰ کشتی و با مشارکت ۲۷ کشور جهان ۲ روز دیگر (۱۴ مارس) در نروژ آغاز می‌شود.خبرگزاری فرانسه روز شنبه اعلام کرد: در حالی که جنگ در اوکراین بیداد می‌کند، ناتو و شرکای آن، سلاح‌های خود را آماده می‌کنند تا در نروژ توانایی خود را برای کمک به یکی از اعضای خود مورد آزمایش قرار دهند. بر اساس این گزارش، رزمایش مورد اشاره بزرگترین رزمایش ناتو در سال جاری میلادی است که در تاریخ ۱۴ مارس کلید می‌خورد. در همین ارتباط وزیر دفاع نروژ به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که این رزمایش برای امنیت نروژ و متحدانش بسیار مهم است و ما در حال آموزش برای تقویت کشورمان توسط متحدان هستیم. اود راجر انوکسن (Odd Roger Enoksen) اضافه کرد: این رزمایش به دلیل حمله‌ای که مقام‌های روسی به اوکراین به راه انداخته‌اند، برگزار نمی‌شود اما با توجه به این پس زمینه، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. وزیر دفاع نروژ همچنین اطمینان داد: در حال حاضر هیچ تهدید نظامی آشکاری علیه ناتو یا خاک نروژ وجود ندارد. روزنامه لو فیگارو نیز با روایت برگزاری این رزمایش در نروژ که مرز مشترک با روسیه دارد، اینگونه تحلیل کرد که این کشور اسکاندیناوی که نگهبان مرزهای شمالی ناتو در اروپا است، قصد دارد توانایی خود را برای دریافت کمک از متحدان خود مطابق با ماده پنج منشور اتحاد که همه اعضای ناتو را موظف می‌کند در صورت حمله به یکی از اعضا، به آن کشور کمک کنند، مورد آزمایش قرار دهد. ژنرال ینگوه اودلو (Yngve Odlo) رئیس فرماندهی عملیات نروژ که این رزمایش را نیز هدایت می‌کند، در این زمینه اظهار داشت: من این را کاملا طبیعی می‌دانم، شاید اکنون بیش از هر زمان دیگری برای نشان دادن توانایی و اراده ما برای دفاع از ارزش‌ها و شیوه زندگیمان با هم تمرین کنیم. بر اساس این گزارش، برای جلوگیری از هرگونه سوء تفاهم، تأکید شده است که رزمایش "واکنش سرد۲۰۲۲" ماهیت "صرفاً دفاعی" دارد و به‌ درستی اطلاع‌رسانی شده است و در فاصله‌ای محترمانه از روسیه باقی خواهد ماند. در همین ارتباط روسیه پیشنهاد اعزام ناظران را رد کرده و سفارت روسیه در اسلو اعلام کرده است که تقویت توان نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه به تقویت امنیت منطقه کمکی نمی‌کند.

منبع:ایرنا

واریز سود سهام عدالت آغاز شد

روند واریز سود سهام عدالت بیش از 40 میلیون نفر از امروز آغاز شده است و از بامداد امروز برخی بانک‌ها سود سهام عدالت افراد را به حسابشان واریز کرده‌اند. افرادی که سهام 532هزار تومانی داشته‌اند 575هزار تومان به حسابشان واریز شده است رئیس سازمان بورس اوراق بهادار هم گفت: واریز سود سهام عدالت از شب گذشته آغاز شده و تا پایان امروز برای همه سهامداران عدالت انجام خواهد شد. عشقی افزود: سود سهام عدالت به 43 میلیون و 665 هزار و 321 نفر تعلق می‌گیرد. وی افزود: برای سهام عدالت با ارزش 492 هزار تومان مبلغ 532 هزار تومان سود و برای دارایی سهام عدالت با ارزش 532 هزار تومان 575 هزار تومان و برای سهامداران یک میلیون تومانی سهام عدالت یک میلیون و 81 هزار تومان سود واریز می‌شود.

منبع:تسنیم

متن کامل لایحه بودجه ۱۴۰۱ منتشر شد

رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه سال 1401 از اول اسفندماه در دستورکار وکلای‌ ملت در جلسات علنی قوه مقننه قرار داشت که نمایندگان در 13 روز و در قالب 28 جلسه‌ 2 و 3 شیفت کاری لایحه را بررسی کردند و در نهایت رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه در جلسه علنی نوبت عصر روز سه‌شنبه 17 اسفندماه به پایان رسید و برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شد. همچنین طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان در این مورد، اظهار داشت: ماده واحده و تبصره لایحه بودجه چند روز قبل به شورا ارسال شد و اعضا نیز در نوبت‌های صبح، عصر و شب به صورت جامع و دقیق در حال بررسی آن هستند. سخنگوی شورای نگهبان گفت: البته هنوز جداول لایحه بودجه به شورا ارسال نشده و تاکید ما این است که نمایندگان آن را زودتر ارسال کنند، چرا که در پیوست‌هایی از جداول، معمولا مواردی وجود دارد که باید با شرع و قانون اساسی منطبق شود. طحان‌نظیف ادامه داد: طبق قانون، شورای نگهبان برای بررسی لایحه بودجه 10 روز فرصت دارد و حتی امکان تمدید این 10 روز نیز وجود دارد، اما اگر این مدت را در نظر بگیریم این بررسی به سال آینده کشیده می‌شود، بنابراین همه اعضا با پشتوانه پژوهشکده شورا تلاش می‌کنند، در سریع‌ترین زمان ممکن لایحه بودجه 1401 را به مجلس تقدیم کنند، به ویژه اینکه ممکن است برای بررسی رفع ابهامات و ایرادات، رفت و برگشتی بین مجلس و شورا وجود داشته باشد.

منبع:تسنیم

گردوغبار آسمان یزد را سیاه کرد

آلودگی هوای یزد همچنان و پس از دو روز ادامه دارد و از صبح امروز با افزایش شدت وزش باد، ‌در نقاط مختلف استان، ‌مردم شاهد حجم بسیار زیادی از ریزگردها و گردوغبار در آسمان بودند. در برخی شهرها از جمله اردکان، ‌میبد، ‌بافق و شهر یزد آلودگی هوا به‌حدی بود که دید افقی شهروندان به کمتر از 20 متر رسیده بود و نفس کشیدن در این هوا هم به‌راحتی امکان‌پذیر نبود. آلودگی هوا و گردوغبار بسیار شدید سبب شده است در شهرهایی از جمله اردکان، ‌میبد و بافق وضعیت هوا به‌شدت نامناسب شود و آسمان به رنگ سیاه و قرمز تغییر رنگ دهد. آموزش و پرورش استان یزد هم در حالی که آلودگی کاملاً مشخص بود و هواشناسی هم به‌صورت رسمی آلودگی در این روزها را اعلام کرده بود، ‌تعطیلی مدارس را به‌درستی اطلاع‌رسانی نکرد و بسیاری از دانش‌آموزان به مدرسه‌های خود رفته پس از چندساعت حضور در مدارس، ‌تعطیل شدند. در جاده‌های استان هم بسیاری از خودروها به‌دلیل شدت آلودگی و کاهش شدید قدرت دید، ‌کنار جاده و پارکینگ‌های بین‌راهی توقف کردند و تا زمان آرام شدن وضعیت هوا حرکت نکردند. با وجودی که میزان شدت آلودگی هوا در برخی نقاط برای نزدیک به یک ساعت کاهش پیدا کرده بود اما دوباره تقریباً در تمام نقاط آلودگی و گردوغبار با شدت بسیار بالایی سبب اختلال در امور شهروندان شده است.

منبع:تسنیم

پوتین به غربی ها هشدار داد

رئیس جمهور روسیه هشدار داد تحریم ها علیه کشورش خطر افزایش قیمت مواد غذایی در جهان را در پی دارد. هشدار پوتین به کشورهای غربی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، امروز هشدار داد که تحریم های اقتصادی- مالی و اقدامات محدودیت زا تنبیهی اعمال شده علیه کشورش، خطر افزایش قیمت مواد غذایی در جهان را در پی داشته باشد.

منبع:شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha